کد خبر: ۹۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - 02 February 2017
«وزیر خارجه کویت با چراغ سبز عربستان به ایران آمد»، «مجتمع «نور» از شنبه میزبان کسبه پلاسکو»، «روز سوم، روز فیلمسازان زن» و «حادثه پلاسکو از منظر «مدیریت دانش»» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.
 «وزیر خارجه کویت با چراغ سبز عربستان به ایران آمد»، «مجتمع «نور» از شنبه میزبان کسبه پلاسکو»، «روز سوم، روز فیلمسازان زن» و «حادثه پلاسکو از منظر «مدیریت دانش»» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره پنجشنبه 14 بهمن است.

** وزیر خارجه کویت با چراغ سبز عربستان به ایران آمد
مناسبات ایران و عراق در سطح مطلوبی قرار دارد. کمک‌های نظامی ایران به این کشور و سطح مبادلات اقتصادی، دو دلیل گستردگی این روابط است. اما این روابط مخالفانی نیز در منطقه دارد، مخالفانی که با اقدامات مختلف و هزینه‌های سنگین تلاش کرده‌اند نفوذ ایران در منطقه را محدود کنند. «راجح صابر عبود الموسوی»، سفیر عراق در تهران معتقد است پیام امیر کویت به رئیس جمهوری در روزهای گذشته، نه تنها با چراغ سبز عربستان سعودی بوده است، بلکه نشان می‌دهد کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به اشتباه بودن سیاست‌های گذشته خود پی برده و اکنون خواهان آغاز گفت‌وگو میان خود و ایران هستند. این گفت‌وگو را می‌خوانید.

سال گذشته حجم روابط تجاری دو کشور 12 میلیارد دلار اعلام شد. ارزیابی شما از مناسبات تجاری دو کشور چیست و برای گسترش آن، چه برنامه‌هایی دارید؟
عراق بیشترین روابط تجاری و اقتصادی را با جمهوری اسلامی ایران دارد. به عبارت دیگر، عراق، گسترده‌ترین و عمیق‌ترین روابط را در همه زمینه‌ها با ایران دارد. اینکه چرا روابط تا این حد گسترده است، به دلیل نیاز ندارد. هرچند شما گفتید که میزان روابط تجاری دو کشور 12 میلیارد دلار است، اما به نظر من بیش از این است.

اکنون به عربستان یا ایران پیشنهاد عملیاتی هم ارائه کردید؟
به آن صورت که شما می‌گویید یعنی جزئی و خاص، خیر، اما به صورت کلی، در همه نشست‌ها و دیدارها این هدف را دنبال کردیم. دیدار وزیر خارجه ما با مقام‌های ایرانی، بلافاصله بعد از حادثه عربستان سعودی و اختلاف پیش آمده میان دو کشور، این امر را تأیید و تأکید می‌کند. این سفر در آن شرایط سخت، در ایجاد آرامش در منطقه تأثیرگذار بود.

به تازگی فرستاده امیر کویت با رئیس جمهوری ایران دیدار و پیامی را به وی منتقل کرد. این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید؟
من در بغداد بودم که وزیر خارجه کویت به تهران آمد و این مرا بسیار خوشحال و امیدوار کرد. زیرا این اقدام با سیاست کشور ما هماهنگی دارد، سیاستی که گفت‌وگو را بر هر چیز دیگری ترجیح می‌دهد. این اقدام با سیاست جمهوری اسلامی ایران نیز هماهنگی دارد، زیرا ایران نیز همیشه گفت‌وگو را ترجیح داده است.

** مجتمع «نور» از شنبه میزبان کسبه پلاسکو
14 روز پیش در چنین روزی ساختمان 54 ساله پلاسکو فروریخت. ساختمانی که بیش از 560 واحد صنفی پوشاک بخصوص پیراهن دوزان را در خود جای داده بود. روزی که این اتفاق رخ داد همه در گیر و دار خاموش کردن آتشی بودند که به جان مغازه‌های این ساختمان 15 طبقه افتاده بود. اما روز سوم و چهارم این حادثه تلخ بود که اتاق اصناف برای ساماندهی واحدهایی که دچار ضرر و زیان شدند دست به کار شد. بنیاد مستضعفان هم به‌عنوان دارنده زمین ساختمان پلاسکو متعهد شد اجاره واحدهای جدیدی که گرفته می‌شود را پرداخت کند.

علی فاضلی رئیس اتاق اصناف که از 30 دی ماه روزهای شلوغی را پشت سر گذاشته و هنوز پرونده ساختمان پلاسکو روی میزش باز است در حاشیه جلسه‌ای که درباره اسکان واحدهای صنفی این بخش داشت به «ایران» گفت: روز پنجشنبه یعنی 7 بهمن ماه بود که بنیاد مستضعفان قرارداد مجتمع نور را امضا کرد و قرار شد کسبه زیان دیده پلاسکو به این مجتمع بیایند. لذا طبق توافق صورت گرفته بنیاد مستضعفان تا 4ماه اجاره واحدها را پرداخت می‌کند و پس از آن واحد صنفی مکلف است اجاره خود را بپردازد.

در حال حاضر ما مشغول تهیه اجاره نامه هستیم و تصور می‌کنم از روز شنبه مقدمات اولیه برای استقرار واحدها فراهم شود. وی تأکید کرد: واحدهای مستقر از طریق اتحادیه‌های خود با مجتمع نور قرارداد امضا می‌کنند که با توافق‌های خوبی که انجام شده به ازای هر متر 45 هزار تومان پرداخت می‌کنند که قیمت بسیار مناسبی در راستای حمایت از کسبه آسیب دیده است.

** روز سوم، روز فیلمسازان زن
موتور حرکت قصه شب سوم از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر با فیلم «ویلایی ها» استارت خورد و نخستین ساخته بلند سینمایی منیر قیدی با استقبال خوب تماشاگران در سینمای رسانه‌ها رو به رو شد. شامگاه دوازدهم بهمن ماه با صف بلند تماشاگران، حضور سینماگران شناخته شده، تشویق ممتد حاضران در سالن همایش‌های برج میلاد و نشست‌های خبری پربحث و البته با حاشیه، سکوت جشنواره فیلم فجر شکسته شد و برج میلاد شور و شوق جشنواره را گرفت.

روز سوم را می‌توان روز زنان و دفاع مقدس عنوان کرد. دوازدهم بهمن ماه حضور دو فیلمساز زن و ساخت نخستین تجربه بلند سینمایی‌شان با موضوع دفاع مقدس در کاخ رسانه قابل توجه بود؛ ژانری که با وجود وعده‌های مدیریتی همچنان برای فیلمسازان پردردسر است و برای فیلمسازان زن این مسیر پر سنگلاخ‌تر. زمان نمایش فیلم‌ها هم در این روز نظم خوبی گرفت و دو فیلم «دریاچه ماهی» ساخته مریم دوستی از بخش چشم‌انداز سینمای ایران و «ویلایی‌ها» به کارگردانی منیر قیدی از بخش مسابقه سینمای ایران در دو سانس پشت سر هم، رأس ساعت 18 و 20.30 برای اهالی رسانه به نمایش درآمد.

مریم دوستی کارگردان فیلم «دریاچه ماهی» در نشست خبری این فیلم از مشکلات فیلمسازی که یک زن با آن مواجه است گلایه کرد و گفت: زن بودن در اینجا نوعی زجر است، زن فیلمساز بودن دوبرابر زجر است و زنی که بخواهد درباره دفاع مقدس فیلم بسازد چند برابر زجر است.

** حادثه پلاسکو از منظر «مدیریت دانش»
حوادث همواره در حال تکرار هستند، حوادثی که اغلب مشابه بوده و هزینه‌های هنگفتی را برای کشور به همراه دارند، تبدیل شدن این‌گونه حوادث به مسائل ملی و بین‌المللی و درگیر کردن کل اقتصاد کشور با آنها رویکرد کارآمد مدیریتی را می‌طلبد تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود و مهم‌تر از هزینه‌های ملموس آن جان ده‌ها شهروند را به خطر نیندازد، تکرار این‌گونه حوادث نشان از رفتارهای مدیریتی واکنشی به آنها است، حوادث همواره اتفاق می‌افتند، ساختمان‌ها می‌ریزند، نیروهای امداد و نجات می‌رسند و بعد از مدتی تخریب و کشته شدن ده‌ها نفر و انجام برخی از اقدامات اداری و دفتری، پروژه پایان می‌یابد، اما چه عاملی باعث تکرار این‌گونه حوادث می‌شود؟ چرا ما از حوادث قبلی یاد نمی‌گیریم تا اقدامات پیشگیرانه را انجام دهیم؟

آموزه‌های این‌گونه حوادث کجا ثبت می‌شوند؟ کجا و میان چه کسانی به اشتراک گذاشته می‌شوند؟ آنچه موضوع مدیریت دانش است و نبودن آن و توجه نکردن به مسأله مهم مدیریت دانش تضمینی در جهت تکرار این‌گونه حوادث را ایجاد نخواهد کرد. یادگیری در عمل یکی از ابزارهای مهم در کشورها و اقتصادهای مبتنی بر دانش است، سازمان‌های یادگیرنده یا اقتصاد مبتنی بر دانش همواره در حال یادگیری هستند و از حوادثی که اتفاق می‌افتد به عنوان یک فرصت یادگیری استفاده می‌کنند تا بتوانند هزینه‌های حوادث آتی را کاهش داده و از بروز موارد مشابه جلوگیری نمایند.

در مدیریت دانش حوادث، انتظار این است که در هر حادثه ‌ای گروه‌های تخصصی تشکیل شوند، خبرگان مربوط به حوادث از ابعاد مختلف و از منظر گروه‌ های تخصصی مثلاً اسکلت فلزی، بتون، سازه‌ها، برق، گاز و آب گرد هم آمده و مسائل را نه به عنوان رفع و واکنش برای شرایط موجود، بلکه با نگاه تحقیق و مطالعه و بررسی نگاه کنند، در حادثه پلاسکو درهم‌تنیدگی سازه‌های فلزی چگونه و به چه شکل اتفاق افتاد؟ 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: