کد خبر: ۹۲۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - 01 February 2017
«دفاع اقتصادی- سیاسی از برجام»، «آسمانخراش‌های لرزان تهران»، «چرا روسای جمهور را بعدا رد صلاحیت می‌کنند؟»، «طلب دولت در قوه قضاییه بلوکه شد» و «پیش‌نیاز تحقق آشتی ملی پذیرفتن اندیشه‌های مختلف است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.
«دفاع اقتصادی- سیاسی از برجام»، «آسمانخراش‌های لرزان تهران»، «چرا روسای جمهور را بعدا رد صلاحیت می‌کنند؟»، «طلب دولت در قوه قضاییه بلوکه شد» و «پیش‌نیاز تحقق آشتی ملی پذیرفتن اندیشه‌های مختلف است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 13 بهمن است.

**دفاع اقتصادی- سیاسی از برجام
اروپایی‌ها عزم خود را برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران به کار گرفته‌اند. اگر تا چهار سال پیش این رییس‌جمهور ایالات متحده بود که برای تشدید تحریم‌های ایران اجماع جهانی را به دست آورده بود این‌بار این اروپایی‌ها هستند که برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران در کنار روسیه و چین بر حجم رفت و آمدهای خود به تهران افزوده‌اند و اجماعی را علیه رییس‌جمهور جدید در کاخ سفید نشسته شکل داده‌اند. هنوز ١٠ روز از عمر دولت دونالد ترامپ نگذشته است اما خطرات ناشی از تصمیم‌گیری‌های بی‌پایه و اساس او اندک نظم موجود را بر هم زده است. رییس‌جمهور جدید امریکا برجام را از سلف خود به ارث برده و البته که رابطه خوبی هم با آن ندارد. در چندماه گذشته یا از برهم زدن توافق هسته‌ای سخن گفته یا مساله مذاکره مجدد بر سر آن را مطرح کرده است یا در عقب‌نشینی‌های محسوس اعلام کرده که به اجرای سخت‌گیرانه آن تن خواهد داد. برهم زدن برجام و مذاکره مجدد درباره آن در قاموس ایران و ٥ کشور دیگری که در سه سال گذشته تمام تلاش خود را برای اجرای توافق هسته‌ای متمرکز کرده بودند، معنای اجرایی ندارد. در چنین شرایطی اروپایی‌ها یک به یک از هر فرصتی برای سخن گفتن از توافق هسته‌ای استفاده می‌کنند. از نخست‌وزیر بریتانیا که در جایگاه نخستین مهمان دونالد ترامپ در کاخ سفید تاکید بر حفظ برجام دارد تا نخست‌وزیر فرانسه که در تماس تلفنی با رییس‌جمهور امریکا تاکید می‌کند که توافق هسته‌ای با تهران باید حفظ شود و تا وزیر امور خارجه سابق آلمان که به کرات زیرپا گذاشته شدن برجام را صفر دانسته بود. در چنین فضایی، ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه صبح روز گذشته مهمان محمدجواد ظریف در محل وزارت امور خارجه بود. سفری با پیام سیاسی خاص و دستور کارهای اقتصادی که نخستین کمیسیون مشترک ایران و فرانسه پس از ١٧ سال را در دل خود جا داده بود. وزیر امور خارجه فرانسه را در این سفر، هیاتی عالیرتبه متشکل از مسوولان 60 شرکت فرانسوی همراهی می‌کردند.

**آسمانخراش‌های لرزان تهران
حادثه «پلاسکو» گرچه فاجعه‌ای بزرگ و جبران‌ناپذیر محسوب می‌شود ولی از سویی تلنگری بود برای مسوولان و البته طرح این سوال که در تهران چند ساختمان، مشابه پلاسکو داریم که ایمن نیستند و در صورت بروز کوچک‌ترین حادثه‌ای می‌توانند فاجعه‌ای دیگر و به مراتب بزرگ‌تر را رقم بزنند.در پاسخ به این سوال تاکنون آمار و ارقام بسیاری مطرح شده است از رقم ٣ هزار ساختمان ناایمن که توسط چمران، رییس شورای شهر مطرح شد تا آمار هزار ساختمانی که از سوی تعدادی دیگر از مسوولان مطرح شد. اما گذشته از اینکه این آمارتا چه حد درست و مستند است، این موضوع که چه تعداد از ساختمان‌های بلند مرتبه تهران ناایمن هستند نیز همچنان بی‌پاسخ مانده است. با این وجود به تازگی آماری از سوی شهرداری در اختیار برخی مدیران ارشد شهری و کشوری قرار گرفته است که شاید نخستین آمار رسمی از وضعیت ساختمان‌ها و برج‌های بلندمرتبه باشد. آماری که در نوع خود می‌تواند گزارشی ترسناک از وضعیت کلانشهر تهران باشد. براساس آمار منتشر شده، هم اینک در تهران حدود هزار برج بلندمرتبه وجود دارد. (دقیقا ٩٧٩ برج) . اما گذشته از تعداد تامل‌برانگیز این برج‌ها، تحلیل این اطلاعات است. براساس اطلاعات منتشرشده، بیشترین تعداد برج‌هایی که در تهران ساخته شده‌اند متعلق به بازه زمانی ١٣٩٠ تاکنون است که در آن بیش از ٢٦٧ برج در تهران قد علم کرده‌اند.

**چرا روسای جمهور را بعدا رد صلاحیت می‌کنند؟
مسعود پزشکیان، نایب‌رییس مجلس و عضو هیات رییسه فراکسیون امید معتقد است یافتن جایگزینی مشابه آیت‌الله هاشمی در فضای سیاسی غیرممکن است. اما این به معنای صدمه به جریان‌های اصلاحی و اعتدالی نیست چرا که راه آیت‌الله هاشمی ادامه دارد و قائم به ذات نیست. او در گفت‌وگو با «اعتماد» به زمزمه‌های رد صلاحیت رییس‌جمهور واکنش نشان داده و می‌گوید چرا در این کشور هر کسی که رییس‌جمهور می‌شود بعد از آن برچسبی به او می‌چسبانند تا رد صلاحیتش کنند. پزشکیان در پاسخ به آنهایی که اتهاماتی را متوجه حسین فریدون برادر رییس‌جمهور می‌دانند هم می‌گوید اگر او جرمی مرتکب شده باید در چهارچوب قانون برخورد شود اما نمی‌شود عده‌ای مدام اتهاماتی را مطرح کنند و هیچ اتفاقی هم نیفتد. او وقتی نام احمدی‌نژاد را به عنوان یکی از جایگزین‌های احتمالی آیت‌الله هاشمی در مجمع تشخیص می‌شنود، می‌گوید من حتی نمی‌توانم چنین چیزی را تصور کنم.

**طلب دولت در قوه قضاییه بلوکه شد
میرعلی اشرف عبدالله پوری حسینی معاون وزیر اقتصاد در گفت و گو با اعتماد گفت: ما چهار شرکت به فردی که موسوم شد به پرونده سه هزار میلیاردی، امیر منصور آریا فروختیم. پیش از دولت یازدهم قوه قضاییه وارد ماجرا شد و روی این پرونده دست گذاشت. از این رو قوه قضاییه مدیریت اموال گروه امیرمنصور آریا را در دست گرفت به این ترتیب سالیان سال است ما مطالبات خود را از آنها نگرفته‌ایم. دولت به قوه قضاییه اعلام کرد که اموالی که شما روی آن دست گذاشتید متعلق به دولت است. فرد مورد نظر در پرونده سه هزار میلیاردی به دولت بدهکار است؛ یا بدهی دولت را بپردازید یا دست کم اجازه دهید سهم خود را بفروشیم.

**پیش‌نیاز تحقق آشتی ملی پذیرفتن اندیشه‌های مختلف است
فیض‌الله عرب سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت و گو با اعتماد معتقد است که آشتی ملی یک بستر سازی مهم دو طرفه لازم دارد و آن ایجاد فضای باز برای بیان آزادانه اندیشه‌هاست. او معتقد است که بدون تحقق این مهم تحقق آشتی ملی ممکن نخواهد بود. او نمونه این امر را فعالیت آزادانه احزاب و گروه‌های سیاسی می‌داند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همچنین معتقد است که چهره‌ها و بزرگانی در دو جناح کشور هستند که می‌توانند به عنوان موتور محرکه و پیش برنده در تحقق آشتی ملی موثر باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: