کد خبر: ۹۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«سرنوشت محرمانه‌های هاشمی»، «امریکا علیه امریکا»، «استثنا نیستم، به امریکا نمی‌آیم»، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب همه اصولگرایان را نمایندگی نمی‌کند» و «برای دفاع از حقوق ملت ایران نیازی به مجوز هیچ دولتی ندارم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 11 بهمن است.
«سرنوشت محرمانه‌های هاشمی»، «امریکا علیه امریکا»، «استثنا نیستم، به امریکا نمی‌آیم»، «جبهه مردمی نیروهای انقلاب همه اصولگرایان را نمایندگی نمی‌کند» و «برای دفاع از حقوق ملت ایران نیازی به مجوز هیچ دولتی ندارم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 11 بهمن است.

** سرنوشت محرمانه‌های هاشمی
با درگذشت آیت‌الله هاشمی علامت سوال‌های زیادی مقابل بسیاری از مسائل قرار گرفت. در این میان اما یکی از سوال‌هایی که مکرر تکرار می‌شد این بود که تکلیف خاطرات یکی از مهم‌ترین آیت‌الله‌های تاریخ جمهوری اسلامی چه خواهد شد، آیت‌اللهی که اتفاقا دست به خاطره نوشتنش هم بسیار خوب بود. مردی که در سه دهه گذشته در مهم‌ترین پست‌های سیاسی کشور قرار گرفته بود و در تاریخی‌ترین لحظات این نظام نه تنها حضور داشته بلکه خودش تاریخ ساز بوده است بی‌شک محرمانه‌های زیادی را از خود به جای گذاشته است. این حرف را پسر ارشدش هم تایید می‌کند و می‌گوید: هنوز هم بخش‌هایی از اسناد مربوط به خاطرات پدرم، حالت محرمانه دارد. بی‌شک کتاب خاطرات آیت‌الله هاشمی یکی از مهم‌ترین خاطره نگاری‌های تاریخ معاصر ایران شمرده می‌شود و نمی‌توان نسبت به اینکه پس از این چه سرنوشتی در انتظار خاطرات اوست بی‌تفاوت بود. به نظر می‌رسد بیش از هر کسی این خود آیت‌الله هاشمی بود که به پر اهمیت بودن این مساله پی برده بود و از همین رو برای آثارش یک دفتر نشر ترتیب داد؛ دفتری که مسوولیتش بر عهده محسن هاشمی است. اکنون پسر ارشد آیت‌الله در دیداری که با جمعی از اعضای انجمن قلم و اندیشه داشته توضیحاتی درباره انتشار خاطرات آیت‌الله هاشمی ارائه کرده است. در زمان زنده بودن آیت‌الله هاشمی کتاب خاطرات او تا سال ٧٣ منتشر شد، خاطراتی که پیش از انتشار به دست رهبر انقلاب می‌رسیده و حالا محسن هاشمی هم بر این مساله تاکید دارد و نشانگر این است که دفتر حفظ آثار آیت‌الله هاشمی بنا دارد همین روند را حفظ کند.

**امریکا علیه امریکا
هشت روز اول حکمرانی دونالد ترامپ بر کاخ سفید نه‌تنها واشنگتن بلکه کل جهان را تکان داد. دونالد ترامپ که وعده داده بود به مسائل داخلی امریکا بیش از مسائل خارجی توجه می‌کند، اما تصمیم‌هایی که او اکنون از روز اول کاری خود اتخاذ کرده اغلب سایر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است. اکنون هزاران تن از شهروندان و مهاجرانی که از سراسر جهان در لیست ممنوعیت‌های دونالد ترامپ قرار داشتند در فرودگاه‌ها و شهرهای مختلف داخل و خارج از امریکا سرگردان شده‌اند. اما یکی از بیشترین هرج‌و‌مرج‌ها به فرودگاه جان‌اف‌کندی شهر نیویورک کشیده شد که شهروندان هفت کشوری که اجازه ورود به امریکا را نداشتند در این فرودگاه سرگردان بودند و توسط پلیس امریکا نیز بازداشت شدند و حجم زیادی از مردم نیز در اعتراض به قانون ممنوعیت ورود شهروندان تعدادی از کشورهای مسلمان به امریکا در فرودگاه جمع شدند که موجب هرج و مرج عجیبی شد. اما پس از پیگیری‌های مداوم در نهایت یک قاضی فدرال نیویورک فرمان اجرایی دونالد ترامپ را به حالت تعلیق درآورد و از دستگیری این شهروندان جلوگیری شد. طبق گزارش‌ها ١٠٠ تا ٢٠٠ نفر از مسافران هفت کشور در لیست ممنوعیت دولت در فرودگاه‌های سراسر امریکا حاضر شدند اما به دلیل اجرایی شدن قانون منع ورود شهروندان این کشورها در فرودگاه ماندند و اجازه ورود آنها به خاک امریکا داده نشد. همچنین در خارج از تعدادی از این فرودگاه‌ها نیز تجمع‌های اعتراضی جدی برگزار شد که از جمله مهم‌ترین آنها در فرودگاه جان اف کندی در نیویورک و فرودگاه دالاس در خارج از واشنگتن بود. اما برخی فعالان حقوق مدنی شکایتی را به یکی از دادگاه‌های فدرال بردند که دادگاهی در بروکلین یک جلسه اضطراری شبانه را برگزار کردند که قاضی بلافاصله دستور تعلیق این قانون را در نیویورک داد تا افرادی که در این بین در فرودگاه‌ها توسط پلیس دستگیر شده‌اند، آزاد شوند. قاضی دادگاه بدون اشاره به خوب یا بد بودن این قانون در طول جلسه رسیدگی عنوان کرد، به دلیل اینکه تعدادی از این مهاجران تازه وارد چند روز قبل از اجرای این قانون اجازه ورود گرفتند تا بتوانند وارد کشور شوند. قاضی عنوان کرد که همه این افراد طی یک فرآیند رسیدگی مجوز ورود دریافت کردند، بنابراین باید آنها بتوانند وارد کشور شوند.

** استثنا نیستم، به امریکا نمی‌آیم
«متاسفم که از طریق این نوشته اعلام می‌کنم در مراسم اسکار امسال در کنار دیگر اهالی سینما شرکت نخواهم کرد. » سرانجام اصغر فرهادی به هیاهویی که فرمان اجرایی دونالد ترامپ به پا کرده بود، واکنش نشان داد. روز جمعه دونالد ترامپ فرمان اجرایی‌ را امضا کرد که بر اساس آن ورود مهاجران هفت کشور به خاک امریکا به مدت ١٢٠ روز به حالت تعلیق درآمد. امضای ترامپ زندگی دانشجویان و بسیاری از افرادی که به این کشور رفت‌وآمد می‌کنند را تحت تاثیر قرار داد. اصغر فرهادی یکی از افرادی است که حضورش با توجه به این فرمان اجرایی در مراسم اهدای جوایز اسکار در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. کار تا جایی پیش رفت که آکادمی اسکار برای آرام کردن فضا پا پیش گذاشت و از غیبت اصغر فرهادی در این مراسم ابراز نگرانی کرد، اما این واکنش نیز راه به جایی نبرد. روز گذشته بالاخره اصغر فرهادی با انتشار بیانیه‌ای در نیویورک‌تایمز موضع خود را درباره حضورش در مراسم اسکار امسال اعلام کرد. فرهادی در حال برنامه‌ریزی برای حضور در بزرگ‌ترین مراسم اهدای جوایز سال بوده است ولی «اما و اگرهای» فرمان اجرایی ترامپ برای او به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و می‌نویسد که حتی اگر استثنایی برای سفر او در نظر گرفته شود باز هم در این مراسم شرکت نمی‌کند.روز گذشته علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در آغاز جلسه علنی مجلس، تحریم اسکار از سوی ترانه علیدوستی را تحسین کرد و گفت: «موضع هنرمند گرامی ما در تحریم حضور در جشنواره هنری امریکا نمونه‌ای از غیرت ملی ملت ایران است. دولت امریکا باید از این نمونه درس بگیرد که در مقابل یک ملت بزرگ و ریشه‌دار و متمدن قرار دارد و اینگونه اقدامات عجولانه و نارس بیش از آنکه قدرت آنها را نشان دهد هراس و ضعف آنها را هویدا می‌کند.»

** جبهه مردمی نیروهای انقلاب همه اصولگرایان را نمایندگی نمی‌کند
ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با اعتماد گفت: جبهه مردمی نیروهای انقلاب به دنبال یکپارچگی بین طیف‌های اصولگراست و به عنوان مدیریت پروژه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم داعیه‌دار است. این طور که از سیاست‌های اعلامی این جبهه برمی‌آید نسبت به فعالیت یک مجموعه اصولگرا جدای از این جبهه نظر نداشته و ندارد. آنها در پی تجمیع تمامی طیف‌های اصولگرا در این جبهه هستند. البته واضح است که اجماع مطلق پدید نخواهد آمد. کما اینکه خیلی از احزاب و گروه‌های سیاسی اصولگرا که نیروهای وفادار به انقلاب بوده و هستند و دارای سابقه مشخص و درخشانی هم هستند و بعضا السابقون السابقون اصولگرایان به لحاظ شخصیت حقوقی و حقیقی نیز هستند، تا به الان به جبهه مردمی نیروهای انقلاب نپیوسته‌اند. حدود ١٨ حزب و گروه سیاسی که اخیرا با تابلوی جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت به ریاست آقای شهاب الدین صدر اعلام موجودیت کردند، از این جمله‌اند.

** برای دفاع از حقوق ملت ایران نیازی به مجوز هیچ دولتی ندارم
سید حسین موسویان، در گفت‌وگو با اعتماد گفت: من یک بازنشسته‌ام که هیچ کار دولتی ندارم. کار علمی و آکادمیک انجام می‌دهم ودراین راستا هم وظیفه ملی خود می‌دانم که در صحنه دیپلماسی عمومی، از حقوق ملت ایران و منافع ملی کشورم در رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مراکزفکری وتحقیقاتی، سمینارها و کنفرانس‌ها درسطح جهان دفاع کنم. برای این وظیفه هم نیاز به اجازه و هماهنگی با هیچ دولتی ندارم و نداشته‌ام. ازطرف دولت ایران چه در زمان آقای احمدی‌نژاد و چه در زمان آقای روحانی هم هیچ کمک و حمایتی نداشتم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: