کد خبر: ۹۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«آمریکا پشیمان می‌شود»، «بانک مرکزی و سپرده‌گذاران‌‌ کاسپین» و «توزیع مازوت؛ از افزایش ۹۸درصدی تا کاهش ۷۷ درصدی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 11 بهمن است.
«آمریکا پشیمان می‌شود»، «بانک مرکزی و سپرده‌گذاران‌‌ کاسپین» و «توزیع مازوت؛ از افزایش ۹۸درصدی تا کاهش ۷۷ درصدی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه مردم سالاری در شماره دوشنبه 11 بهمن است.

**آمریکا پشیمان می‌شود
روز گذشته در صحن علنی مجلس شورای اسلامی‌نماینده مردم ارومیه با اشاره به قانون مصوب ترامپ برای ممنوعیت ورود ایرانی‌ها به آمریکا پیشنهادی را مطرح کرد که در واقع راه نجاتی برای ایرانی‌‌های ساکن آمریکا بود. پیشنهادی که می‌گفت: «دولت از رهبری درخواست کند تا برای ایرانیان مقیم آمریکا به جز اعضای گروه‌های ملحد و خائنان به مملکت، به باقی عفو عمومی‌ اعطا کنند تا آنها به ایران بازگردند.» 

درخواست نادر قاضی‌پور در حالی مطرح می‌شود که به گزارش عصر ایران، پلیس آمریکا والدین یک دانشجوی ایرانی که برای دیدار با فرزند خود به این کشور سفر کرده بودند را بازداشت کرده است. از طرفی پرواز 173 ایرانی به آمریکا لغو شده است و نماینده ایرانی پارلمان آلمان طبق فرمان ترامپ مجاز به ورود به آمریکا نخواهد بود! این بلبشو را، ترامپ رئیس جمهور تازه وارد ایالات متحده به پا کرده است. گرچه این دستور با واکنشهای تندی در داخل آمریکا و اروپا مواجه شده است اما خود ترامپ معتقد است تصمیم بسیار خوبی گرفته و مردم بعدها از او تشکر خواهند کرد! از طرفی یک وکیل مهاجرت در لس آنجلس روز شنبه گفت دست کم ۱۰ تا ۱۵ نفر از وکلای مهاجرت در ترمینال بین‌المللی «تام بردلی» فرودگاه لس آنجلس جمع شده‌اند تا به مسافرانی که دستگیر شده‌اند و عمدتا نیز ایرانی هستند کمک کنند! 

**بانک مرکزی و سپرده‌گذاران‌‌ کاسپین
نتیجه برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌ها ی مسؤولان بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار برای ساماندهی تعاونی‌ها و موسسات اعتباری، به سرگردانی سپرده‌گذاران انجامیده است . تجمع 27 دیماه سپرده‌گذاران موسسه اعتباری کاسپین مقابل بانک مرکزی و تجمع روز قبل آن مقابل ساختمان کاسپین با تجمعات دیگر یک فرق اساسی داشت و آن اینکه سپرده‌گذاران موسسه‌ای به مشکل برخورده‌اند که از بانک مرکزی مجوز داشته و بانک مرکزی دیگر نمی‌تواند ادعا کند مردم باید ریسک سپرده‌گذاری در غیرمجازها را بپذیرد.

مردم با تکیه بر سخنان مدیران ارشد بانک مرکزی و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته به دنبال مکانی امن برای گرفتن سود سپرده بیشتر بودند. برای همین بسیاری موسسه اعتباری کاسپین را انتخاب کردند. این موسسه از 8 تعاونی تجمیعی شکل گرفته بود و بانک مرکزی نیز در آخرین روزهای سال ۹۴ به شرط ساماندهی این 8 تعاونی به کاسپین مجوز رسمی اعطا کرد. مردم هم با خیال آسوده از اینکه این موسسه مجوز دارد و بانک مرکزی پای مجوز را امضا کرده، اقدام به سپرده‌گذاری در شعب مختلف کاسپین کردند.

**توزیع مازوت؛ از افزایش ۹۸درصدی تا کاهش ۷۷ درصدی
در دولت دهم، مصرف مازوت در نیروگاه‌ها ۹۸ درصد افزایش و در دولت یازدهم ۷۷ درصد کاهش یافت. به گزارش خبرنگار پالایش و پتروشیمی «انرژی امروز»، در آخرین سال دولت دهم گازرسانی به نیروگاه‌ها روند نزولی و صرف مازوت روند صعودی را طی کرد به گونه ای که در ۱۰ ماهه نخست سال ۱۳۸۹ تا زمان مشابه در سال ۱۳۹۲، مصرف مازوت از ۶۰۷۵ به بیش از ۱۲۰۲۳ میلیون لیتر رسید.

این درحالی است که در سال‌های مذکور، استفاده از ریفورمیت در بنزین توزیعی که به «بنزین پتروشیمی‌ها» شهرت داشت نیز به شدت بر آلودگی هوای کشور افزوده بود. در سال‌هایی که افزایش شدت تحریم، محدودیت‌هایی را ایجاد کرده بود که تبعات زیست محیطی داشت، گازرسانی به نیروگاه‌ها نیز به شکل مطلوب صورت نمی‌گرفت.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: