کد خبر: ۹۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - 30 January 2017
«تغییر ضلع مثلث مسکو-تهران-واشنگتن»، «همه مقصریم!» و «واردات خودرو از مبادی رسمی به ایران اجتناب ناپذیر است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره دوشنبه 11 بهمن به شمار می رود.
 «تغییر ضلع مثلث مسکو-تهران-واشنگتن»، «همه مقصریم!» و «واردات خودرو از مبادی رسمی به ایران اجتناب ناپذیر است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره دوشنبه 11 بهمن به شمار می رود.

** تغییر ضلع مثلث مسکو-تهران-واشنگتن
روسای جمهور روسیه و آمریکا شنبه شب در یک تماس تلفنی با همدیگر گفت‌وگو کردند. یکی از محورهای گفت‌وگوی آن دو فعالیت هسته‌ای ایران بود. اما آیا این دو رفیق بنا دارند موضع همدیگر را نسبت به برجام تغییر دهند؟ هرچند از آغاز روی کار آمدن دولت ترامپ، مردم جهان رئیس جمهور آمریکا را در کانون توجهات خود قرار داده‌اند، کارشناسان مسائل بین‌الملل همزمان به پوتین توجه‌ نشان می‌دهند، به گونه‌ای که انگار بعد از روی کار آمدن ترامپ، شاهد سیاست‌های جدیدی در روسیه خواهیم بود.

حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل بین الملل درباره تماس تلفنی روسیه و آمریکا می‌گوید: این دو کشور به عنوان دو قدرت جهان، سال‌های سال با همدیگر درباره مسائل بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه گفت‌وگو کرده‌اند که گفت‌وگوی شنبه‌شب پوتین و ترامپ را که در آن به برجام نیز پرداخته شده، باید در همین راستا ارزیابی کرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره مواضع ضدبرجامی ترامپ به همدلی می‌گوید: ترامپ رئیس جمهور آمریکا درباره برجام مواضع نسنجیده‌ای را اتخاذ کرده بود که وزرای خارجه، دفاع و امنیت ملی او سعی کردند اظهارات او را به اصطلاح ماست‌مالی کنند. آنها می‌دانند برجام نه سندی بین ایران و آمریکا بلکه سندی بین‌المللی است که آمریکایی‌ها نمی‌توانند به راحتی آن را نادیده بگیرند.

مهدی مطهرنیا اما معتقد است پوتین در دوراهی ایران و آمریکا، آمریکا را انتخاب خواهد کرد. این کارشناس مسائل بین‌الملل به همدلی می‌گوید: ترامپ و پوتین هر دو واقع‌گرا و معامله‌گرند. هردو نیز گرایش‌های شوونیستی دارند. رئالیسم روسی در کنار خود رئالیسم آمریکایی نومحافظه‌کار را شاهد است. بنابراین هردوی اینها از نظر محتوای سیاسی هم‌سنخند و از نظر شیوه کار نیز به همدیگر نزدیک شده‌اند.

** همه مقصریم !
مدت‌هاست که مردم در حوادث مختلفی که مقصر آن هیچ‌گاه مشخص نمی‌شود بیشترین هزینه و تاوان را می‌پردازند و در بیشتر مواقع خود آنها به عنوان عاملان اصلی این اتفاق یا رخداد معرفی می‌شوند. اتفاقات تلخی که اگر در سایر کشورها رقم بخورد، به طور یقین تحت فشار افکار عمومی یا احساس مسئولیت مسئول خاطی دست به استعفا می‌زند و به طور رسمی از مردم خود عذرخواهی می‌کند. موضوعی که در کشور ما کمتر رخ داده و در اتفاقی نادر برای اولین بار «علی طیب‌نیا» وزیر اقتصاد و دارایی دولت روحانی به دلیل نداشتن نظارت کافی بر حقوق‌های نجومی از مردم عذرخواهی کرد. طی دو ماه گذشته به عنوان مثال شاهد حادثه تلخ برخورد قطار سمنان و آتش‌سوزی و از دست دادن ده‌ها انسان بودیم که در آتش بی‌تدبیری و سوءمدیریت مسئولان سوختند. 

البته مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس و نماینده تبریز بر این باور است که در اتفاق رخ داده درباره ساختمان پلاسکو نباید فقط یک فرد و نهاد خاص را مقصر دانست، بلکه مجموعه‌ای از عوامل در بروز آن اتفاق سهیم هستند. نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که علاوه بر شهرداری، مجلس و دولت و نهادهای ناظر نیز مقصرند. وزیر بهداشت دولت اصلاحات در گفت‌وگو با همدلی تاکید کرد که با بروز یک مشکل نباید دست به تغییر مدیران بزنیم، بلکه باید مشکل را ریشه‌ای حل کنیم. پزشکیان با ابراز تاسف از اینکه برای کارهای بزرگ 6 دقیقه تصمیم می‌گیریم و 60 سال تاوان این تصمیم غلط را می‌دهیم، تصریح کرد: با تکرار یک تصمیم غیر کارشناسانه همچنان به در و دیوار می‌خوریم. آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.

** واردات خودرو از مبادی رسمی به ایران اجتناب ناپذیر است
واردات بیش از 36 هزار میلیارد ریال خودرو در سال گذشته کشور باعث شده است دولت برای تنظیم این بازار دست به ساماندهی آن بزند. در ماه گذشته بخشنامه معاون اول رئیس جمهور در ممنوعیت واردات کالاهای سرمایه‌ای فاقد نمایندگی رسمی در کشور توسط وزارت صنعت اجرایی شد و بسیاری از واردکنندگان خودرو امکان ثبت سفارش خودرو را از دست دادند. این این بخش‌نامه سبب شکایت وارد‌کنندگان غیرشرکــتی خــــودرو از وزارت صنــعت شد و شورای رقابت به تازگی آن‌را بررسی کرده است. دلیل رفتن این شکایت به شورای رقابت این بود که بخش‌نامه مذکور باعث می‌شود واردات خودرو انحصاری شود. به هر حال جلوگیری از ثبت سفارش خودرو توسط شرکت‌هایی که مجاز به اقدام نبودند، به گفته رئیس انجمن واردکنندگان باعث شد که 70 درصد از نمایندگی‌ها نتوانند ثبت سفارش کنند و این مسئله بر قیمت خودرو در ماه‌های آخر سال، که تقاضا برای خرید بالا ‌می‌رود، تاثیر خواهد گذاشت و افزایش قیمت خودروهای وارداتی محتمل خواهد بود. بر همین اساس در گفت و گویی با امیرحسن کاکائی کارشناس حوزه خودرو و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت این مسائل را به بحث
گذاشته‌ایم.

با توجه به اینکه ساماندهی بازار وارداتی ها اجتناب ناپذیر است و نهایتا باید رخ دهد، دلیل اینکه واردکنندگان با این قانون مخالفند چیست؟
دلیل آن به سادگی سود بیشتر است. در این مورد حق با دولت است و باید این ساماندهی را انجام دهد. مشتری در ایران قیمت بالایی بابت خودروهای وارداتی پرداخت می‌کند و به تبع آن باید خدمات خوبی هم دریافت کند. اینکه شخصی برود فقط خودرو وارد کند و هیچ خدمات پس از فروشی ندهد، طبیعتا از نگاه نهاد ناظر یا دولت مورد پسند نیست. البته در مورد خودروهای بسیار گران‌قیمت و چند میلیارد تومانی شاید این مسئله موضوعیت نداشته باشد. ولی برای خودروهای عام‌تر حرف دولت را منطقی است و دارد دست عده‌ای که بدون صرف کمترین هزینه ای واردات می‌کردند را کوتاه می‌کند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: