کد خبر: ۹۲۴۳۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
آتش پلاسکو فرونشسته و حالا سوالات درباره ابعاد این حادثه و مقصرین احتمالی آن سربرآورده‌اند. در مجلس کمیسیون عمران بیش از همه ماجرا را دنبال می‌کند و تا الان یک جلسه چهارساعته با مسوولان مرتبط با پلاسکو برگزار کرده است، جلسه‌ای که علیم یارمحمدی نایب‌رییس کمیسیون عمران آن را بی‌نتیجه می‌داند.
 روزنامه اعتماد در گزارش صفحه سیاست نوشت: آتش پلاسکو فرونشسته و حالا سوالات درباره ابعاد این حادثه و مقصرین احتمالی آن سربرآورده‌اند. در مجلس کمیسیون عمران بیش از همه ماجرا را دنبال می‌کند و تا الان یک جلسه چهارساعته با مسوولان مرتبط با پلاسکو برگزار کرده است، جلسه‌ای که علیم یارمحمدی نایب‌رییس کمیسیون عمران آن را بی‌نتیجه می‌داند.

در ادامه این گزارش می خوانیم: آن‌طور که علیم یارمحمدی به ایلنا گفته است بعد از ماموریتی که علی لاریجانی، رییس مجلس به این کمیسیون داد آنها با مسوولان بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش‌نشانی، وزیر کشور و معاونان او، وزیر کار و تعاون و معاونان او، دادستانی و مسوولان ستاد بحران و مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسه‌ای برگزار کردند که 4 ساعت طول کشیده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. آنها قرار است فردا هم جلسه‌ای را با حضور همین افراد و در ادامه آن جلسه 4 ساعته برگزار کنند. اما اعضای کمیسیون عمران در این جلسات به دنبال چه هستند؟ 

اگرچه به گفته یارمحمدی آنها در بررسی‌های‌شان به دنبال مقصر نمی‌گردند؛ اما در واقع با روندی که آنها طی می‌کنند می‌توان فهمید که هر دستگاه چه اندازه در بروز فاجعه پلاسکو سهم داشته است. چرا که قرار است هر دستگاه و نهاد مرتبط با ماجرای پلاسکو وظایف خودش را برای اعضای کمیسیون تشریح کند و اعضا مسوولیت هر دستگاه در بروز این سانحه را و اینکه هر کدام از آنها چقدر در انجام وظایف قبل و بعد از برروز حادثه کوتاهی داشته‌اند را مشخص می‌کند. کمیسیون عمران بعد از پایان این بررسی‌ها قرار است یافته‌های خودش را به رییس مجلس بدهد و بعد از آن هم آنها را در صحن علنی مجلس قرائت کند.

**اظهار بی‌اطلاعی بنیاد مستضعفان از تذکرهای کتبی شهرداری
اما در همین جلسه چهارساعته و بر اساس توضیحاتی که هر کدام از مسوولان دستگاه‌های مرتبط به پلاسکو داده‌اند بنیاد مستضعفان مدعی شده از وجود تذکرات کتبی شهرداری بی‌اطلاع بوده است. به گفته یارمحمدی مالک ساختمان، بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی این بنا به کسبه واگذار شده است و از بین کسبه این ساختمان یک هیات‌مدیره تشکیل شده است که گفته می‌شود تذکرات شهرداری به هیات‌مدیره ابلاغ شده است. طبق قانون رسیدگی به موارد جزیی مانند ایمن‌سازی ساختمان در برابر تهدیدات آتش‌سوزی بر عهده هیات‌مدیره است. بنیاد مدعی است که این هیات‌مدیره نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان است و بنیاد از وجود این چند تذکر کتبی شهرداری اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

**هیات‌مدیره ساختمان گمان می‌کرده تذکرها به دست بنیاد می‌رسد
در کنار این ادعای بنیاد مستضعفان، هیات‌مدیره ساختمان پلاسکو هم گفته‌اند تصورشان بر این بوده که تذکرات کتبی شهرداری به دست بنیاد مستضعفان رسیده است. در نهایت از میان این صحبت‌ها بنیاد مستضعفان گفته است به اندازه سهم جزیی خود موضوع را می‌پذیرد و پس از ساخت ساختمان جدید سرقفلی واحدها را به کسبه ساختمان پلاسکو مجددا واگذار می‌کند. اما نکته دیگری که یارمحمدی درباره مسوولیت ایمن‌سازی ساختمان گفته است این بوده که مالک ساختمان مدعی است کرایه یک واحد در این ساختمان در ماه 24 میلیون است اما از این کسبه ماهیانه 24 هزار تومان دریافت می‌کند. 

وظیفه ورود بنیاد مستضعفان در تصمیمات این ساختمان حد و اندازه تصمیماتی چون تخریب ساختمان است و نه این تغییرات جزیی. آن اشاره بنیاد مستضعفان به اینکه «بنیاد به اندازه سهم جزیی خود مسوولیت می‌پذیرد» اشاره به همین نکته دارد. البته او این را هم گفته که تمام این موارد بستگی به قرارداد منعقد شده بین مالک و کسبه این ساختمان و قرارداد سرقفلی دارد و باید قرارداد اولیه که در حدود 40 سال گذشته منعقد شده مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین هنوز موارد مبهم زیادی برای بررسی باقی مانده است.

**شهردار تهران دفاعی از عملکرد خود نداشت
بااین همه اما این ابهام چیزی از مسوولیت شهرداری در قبال این اتفاق کم نمی‌کند. چه آنکه طبق قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران موظف بوده که تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالک دریافت کند، اگر مالک تذکرات شهرداری مبنی بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نکرده اما خود شهرداری موظف به ایمن‌سازی بنا بوده است. 

اعضای کمیسیون عمران این موضوع را با شهردار تهران در جلسه مطرح کردند اما به گفته یارمحمدی شهردار تهران در برابر این موضوعات دفاعی از عملکرد خود نداشت. با این حال قرار است در جلسه روز دوشنبه این سوال از شهردار تهران پرسیده شود که چرا نسبت به انجام این وظیفه خود کوتاهی کرده است؟ با وجود این یارمحمدی گفته که هنوز تصمیمی درباره استیضاح یا برکناری شهردار تهران گرفته نشده است.

**حضور وزیر کشور و شهردار تهران در جلسه علنی امروز مجلس به تعویق افتاد
اما در همین حال با اینکه از هفته گذشته اعلام شده بود که قرار است امروز وزیر کشور و شهردار تهران در صحن علنی مجلس حاضر شوند و توضیحاتی درباره حادثه پلاسکو به نمایندگان مردم بدهند دیروز خبر رسید که حضور آنها در جلسه امروز منتفی است. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با فارس از نامه شهردار تهران به هیات رییسه مجلس درباره مراسم تشییع پیکر شهدای آتش‌نشان خبر داده و گفته به همین دلیل شهردار تهران و وزیر کشور در نشست علنی مجلس حضور نمی‌یابند.

البته به گفته نعمتی بعد از برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان شهید طی روزهای آینده مجلس شهردار و وزیر کشور در یکی از جلسات آینده حاضر خواهند شد. این خبر در حالی بود که تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبر یا اعلامیه رسمی از برگزاری مراسم تشییع پیکر آتش‌نشانان در روز یکشنبه یعنی امروز منتشر نشده بود و در فضای رسانه‌ای از بی‌خبری که در این مورد وجود داشت انتقادات بسیاری شده بود. هرچه که هست جلسه حضور محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی جهت ارایه گزارش به شرط علنی بودن جلسه بی‌شک جلسه مهم و پرباری خواهد بود. حضور قالیباف در حصن علنی مجلس در سال‌های گذشته آنچنان مسبوق به سابقه نبوده است و بیشتر حضور‌های او در مجلس در کمیسیون‌های تخصصی و بیشتر کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بوده است.

*منبع: روزنامه اعتماد، 1395.11.10 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: