کد خبر: ۹۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
«ترامپ قابلیت اعتماد و مذاکره را ندارد»، «دولت یازدهم فرصتی برای توزیع ثروت نداشت»، «گفت ‌و گوی همدلی با فعالان مدنی استان مرکزی درباره کشف یک نوزاد در سطل زباله بیمارستان»، «رازی که پنهان نگه داشتم!» و «سهم ناچیز تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره یکشنبه 10 بهمن به شمار می رود.
 «ترامپ قابلیت اعتماد و مذاکره را ندارد»، «دولت یازدهم فرصتی برای توزیع ثروت نداشت»، «گفت ‌و گوی همدلی با فعالان مدنی استان مرکزی درباره کشف یک نوزاد در سطل زباله بیمارستان»، «رازی که پنهان نگه داشتم!» و «سهم ناچیز تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه همدلی در شماره یکشنبه 10 بهمن به شمار می رود.

** ترامپ قابلیت اعتماد و مذاکره را ندارد
دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهور جدید آمریکا عصر روز جمعه فرمان اجرایی با عنوان «جلوگیری از ورود تروریست ‌های تندروی اسلامی» را با حضور در وزارت دفاع آمریکا امضا کرد. به موجب این فرمان، ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا دست کم به مدت 90 روز ممنوع می‌شود که ایران نیز یکی از این کشورها است. فریدون مجلسی، کارشناس روابط بین‌الملل در خصوص این رفتار ضد ایرانی رئیس جمهور جدید جمهوری ‌خواه آمریکا گفت که تصور ایران این بود که مواضع ضد ایرانی ترامپ بعد از رقابت انتخاباتی با رقیب دموکراتش، هیلاری کلینتون تغییر می ‌کند، ولی با توجه به رفتاری که از خود نشان می‌ دهد، به دنبال ادامه سیاست ‌های ضد ایرانی خود است، چون منافع اسرائیل این‌ طور ایجاب می ‌کند. آنچه می‌ خوانید، حاصل این گفت ‌و گو است.

با توجه به سیاست ‌های ضدایرانی و جنگ‌ طلبانه ترامپ علیه ایران، آینده سیاست خارجی و روابط بین کشورها را چطور ارزیابی می ‌کنید؟
ترامپ حتی علیه کشورهایی که در سازمان ملل مواضع حمایتی از ایران داشته باشند تهدید‌های جدی کرده است. به نظرم افرادی که در این مدت خواستار جنگ با آمریکا بودند از این وضعیت ناراضی نیستند، چرا که ترامپ فرد عاقل، منطقی و قابل مذاکره ‌ای نیست که بشود به مذاکره و صحبت با او امیدوار بود. همچنین روابط نزدیکی با نتانیاهو برقرار کرده است. خانم «ترزا می» نخست‌ وزیر انگلیس هم در شرایطی که بریتانیا را از اتحادیه اروپا بیرون کشیده و انگلیس را تنهاتر و منزوی ‌تر کرده است، به دیدار ترامپ رفت و به دنبال نزدیک ‌تر شدن به آمریکا است. او هم صحبت ‌های صلح ‌آمیزی نسبت به ایران ندارد وصراحتا ایران را تهدید کرده و خود را متعهد به حمایت از کشورهای عربی خلیج فارس می ‌داند. در حالی که ایران به کشورهای عربی منطقه کاری ندارد، این امر نشان می‌ دهد که بهانه‌جویی برای اقدامات حادتری در پیش است.

** دولت یازدهم فرصتی برای توزیع ثروت نداشت
نابرابری، فقر و افزایش تعداد فقرا و بیکاران نشان دهنده وضعیت وخیم یک اقتصاد است. از سوی دیگر افزایش نابرابری ‌ها نشان ‌دهنده نبود عدالت توزیعی منابع است این امر احتمالا رابطه ثروت با منابع قدرت را تا حدودی برملا می‌ کند، به‌ نحوی ‌که هر اندازه به کانون قدرت نزدیک باشی بیشتر از منابع و درآمد‌های کشور برخوردار خواهی شد. در همین رابطه برای نخستین ‌بار آماری از «فقر چندبُعدی» در کشور از سوی معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه شد که براساس آن ١٧ درصد از خانوارهای شهری و 4٠ درصد از خانوارهای روستایی ایران دچار فقر چندبُعدی‌ شدند. سیستان ‌و بلوچستان، کردستان، هرمزگان و خراسان ‌شمالی درگیر بدترین سطح فقر چندبُعدی ‌اند و قم، سمنان، البرز، قزوین، تهران، ایلام و فارس به ترتیب بهترین وضعیت را تجربه می ‌کنند. در چنین شرایطی دولت ها برای مقابله با فقر و اختلاف طبقاتی چه تمهیداتی اندیشیده ‌اند. بعد از انقلاب در چه سال ‌هایی ابعاد فقر گسترده ‌تر شده و دولت حاضر تا چه اندازه در مبارزه با توزیع ناعادلانه ثروت جدی بوده است؟ این ها سوالاتی است که در گفت وگوی همدلی با آلبرت بغزیان کارشناس ارشد مسائل کلان اقتصادی مطرح شد. در ادامه این گفت و گو را می خوانید:

تبعیض و نابرابری در چند سال گذشته تشدید یافته است ارزیابی شما به طور مشخص از عملکرد دولت روحانی برای مقابله با فقر چه بوده است؟
با توجه به انبوه مشکلات آوار شده از سال های قبل، به نظر می ‌آید که دولت یازدهم فرصتی برای بهبود توزیع ثروت و منابع نداشته هزینه و وقت دولت در سه سال گذشته صرف مقابله با تورم و رکود تورمی در داخل و دفع تحریم ‌ها و محقق شدن برجام شده است. با این حال اعتقاد دارم می شد یک سری کارها را به طور همزمان انجام داد بدون اینکه بدنه دولت به شکلی مستمر درگیر شوند، مثلا بالا بردن کیفیت آموزش که یکی از از راه ‌های اساسی مقابله با فقر است یا در بحث هدفمندی یارانه‌ ها به شناخت درست از نیازهای دهک های مختلف و اقشار کم درآمد می رسیدند. در بحث یارانه‌ها دولت یازدهم خیلی ضعیف عمل کرد و شناسایی نیازهای های دهک های مختلف به درستی انجام نشد.

** گفت ‌و گوی همدلی با فعالان مدنی استان مرکزی درباره کشف یک نوزاد در سطل زباله بیمارستان
25 دی‌ماه، یک نوزاد در سطل زباله سرویس‌ های بهداشتی بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) شهرستان خمین توسط پرستاران این بیمارستان پیدا و با کمک مددکاران بهزیستی به شیرخوارگاه استان مرکزی تحویل داده شد. هادی محمدی، مسئول روابط ‌عمومی دانشکده علوم پزشکی خمین، در این ‌باره گفت که «گویا فردی از خارج بیمارستان این نوزاد دختر را که یک ‌روزه بوده در سطل زباله بیمارستان می ‌اندازد؛ یکی از پرستاران متوجه صدای گریه نوزادی می ‌شود که بعد از پیگیری صدا، نوزاد را در سطل زباله پیدا می ‌کند و آن را تحویل زایشگاه بیمارستان ‌می ‌دهد.» نوزاد پس از انجام مراقبت ‌های اولیه در بخش اطفال بستری شده و توسط پزشک متخصص کودکان تحت مراقبت قرار می ‌گیرد؛ پس از مراقبت ‌های انجام‌شده و پس از اطمینان از سلامتی، نوزاد تحویل اداره بهزیستی داده شد که آن ‌ها نیز نوزاد را به شیرخوارگاه استان منتقل کردند.

حسین اکبری، عضو هیات مدیره سرای یاری کودکان امید(سیکا)، می ‌گوید: «یک نوزاد در سطل زباله سرویس ‌های بهداشتی، توسط پرستاران پیدا می‌ شود و این خبردر فضای مجازی سرو صدای بسیاری به‌پا می ‌کند؛ مردم به بیان احساسات پرداختند اما در واقع باید به این موضوع بپردازیم که یک مادر چگونه وادار به این کار می‌ شود به طور کلی بچه ‌هایی سر راه گذاشته می ‌شوند که خانواده‌ هایشان دچار فقر اقتصادی باشند و یا زیاد بودن تعداد فرزندان و یا تولد فرزند نامشروع باعث این کار می‌ شود. اما این خانواده‌ ها شاید از این موضوع اطلاع نداشته باشند که شاید نوزاد رها شده حتما توسط یک فرد نیکوکار پیدا نشود و شاید حتی تا آن زمان زنده هم نماند.»

** رازی که پنهان نگه داشتم!
بهنام تشکر سال‌ ها در عرصه تئاتر حضور داشت. اغلب نقش ‌هایی که او بازی کرد، نقش ‌های جدی بودند تا اینکه ناگهان سروش صحت در سریال ساختمان پزشکان وجه جدیدی از بازی بهنام تشکر برای مخاطبین تلویزیون رو کرد. بهنام تشکر در این سریال کمدی – خانوادگی آنقدر متفاوت بازی کرد که حال اغلب مردم او را به عنوان یک بازیگر کمدی می‌ شناسند. از بازی در سریال دودکش گرفته تا سریال لیسانسه آخرین اثر سروش صحت که بهنام تشکر یکی از بازیگران آن است، حضور او در نقش ‌ها و سریال‌ های کمدی قوت گرفته است. به بهانه پخش سریال لیسانسه ‌ها و از آن جهت که در دوران امتحانات مدارس و دانشگاه‌ ها قرار داریم، گپی جالب با ایشان زده‌ایم.

در دوران مدرسه و دانشگاه اهل تقلب بودید؟
تقلب که توی ذات همه دانش ‌اموزان و دانشجویان است، اما من کمی بالاتر از تقلب را انجام داده ‌ام. ماجرا از این قرار است که سال 1378 بنده دانشجوی رشته اقتصاد بازرگانی در دانشگاه فیروزکوه بودم اما به خاطر علاقه ای که به رشته بازیگری داشتم و بدون اینکه دوست یا رابطی در دانشگاه هنر داشته باشیم، هر روز به این دانشگاه می رفتم و مسئولین دانشگاه هم باور کرده بودند که من یکی از دانشجویان این دانشگاه هستم. حتی گاهی اوقات سر کلاس های اساتید مختلف شرکت کرده و از کلاس های آنها استفاده می کردم. یکی از اساتیدی که سر کلاس هایش حاضر شدم، آقای بهزاد فراهانی بودند که آن سال آخرین سالی بود که در دانشگاه تدریس می کردند.

** سهم ناچیز تجدیدپذیرها در سبد انرژی کشور
برنامه ششم توسعه با در نظر گرفتن سهم پنج هزار مگاواتی برای توسعه انرژی های تجدیدپذیر در کشور، بر لزوم تغییر رویکرد از تولید انرژی از سوخت های فسیلی به انرژی های نو صحه گذاشته، موضوعی که با اجرایی شدن برجام سرعت آن افزایش یافته اما در این میان برخی مشکلات و بی ثباتی در تصمیم‌ گیری ‌ها، دلسردی سرمایه گذاران این بخش را موجب شده است. وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران با تسهیل قوانین و شیوه های سرمایه گذاری، افزایش زمان خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها به 20 سال، افزایش 30 درصدی خرید برق در صورت استفاده از تجهیزات ایرانی، گام هایی اساسی برای افزایش سهم انرژی های تجدیدپذیر در سبد انرژی کشور برداشته است. برنامه کلان جمهوری اسلامی ایران استفاده بهینه از منابع انرژی های فسیلی و ارتقاء میزان بهره برداری از منابع متنوع انرژی‌ های تجدیدپذیر برای تامین بخشی از نیاز روزافزون انرژی کشور است. 

ایران از لحاظ برخورداری منابع مختلف انرژی یکی از غنی ترین کشورهای جهان محسوب می‌ شود و علاوه بر وجود منابع گسترده سوخت ‌های فسیلی و تجدیدناپذیر نظیر نفت و گاز دارای قابلیت فراوان انرژی‌ های تجدیدپذیر از جمله باد، خورشید، زیست توده و زمین گرمایی است. در لایحه برنامه پنج ‌ساله ششم توسعه کشور ساخت 26 هزار مگاوات نیروگاه جدید برنامه ریزی شده است. براساس آمارهای وزارت نیرو، ظرفیت کنونی نصب شده نیروگاهی کشور در بخش انرژی ‌های تجدیدپذیر فقط یک درصد سبد انرژی کشور است و پیش بینی می‌ شود در افق سال 1400 ظرفیت تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر به پنج هزار مگاوات برسد.
برچسب ها: ترامپ ، مذاکره ، تروریست
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: