کد خبر: ۹۲۴۲۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۵ - 29 January 2017
«فرمول اقتصادی رضایت سیاسی»، «بورس تهران در سه سناریو»، «17 مخاطره آتش در بازار تهران»، «چهار باند جذب سرمایه» و «گردنه‌های دلاری برای بازار» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه 10 بهمن است.
 «فرمول اقتصادی رضایت سیاسی»، «بورس تهران در سه سناریو»، «17 مخاطره آتش در بازار تهران»، «چهار باند جذب سرمایه» و «گردنه‌های دلاری برای بازار» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره یکشنبه 10 بهمن است.

**فرمول اقتصادی رضایت سیاسی
استقلال بانک مرکزی، به‌عنوان یک اصل مهم سیاست‌های پولی، در تمام اقتصادهای پیشرفته پذیرفته شده است. اما برخی از سیاستمداران با اتکا به این رویکرد که می‌توان برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت، درجه استقلال بانک مرکزی را کاهش داد، در مواقعی برای این اصل استثنا قائل شدند. این موضوع باعث شده دولت‌ها برای تامین منابع مالی در برخی شرایط، چشم به منابع بانک مرکزی دوخته باشند و سیاست‌های بانک مرکزی را در جهت خواسته‌های خود تغییر دهند. «دنیای اقتصاد» در گزارشی به بررسی تفاوت دیدگاه دو کشور فرانسه و آلمان در تعریف حد استقلال بانک مرکزی در جریان رخدادهای سیاسی پرداخته است. در فرانسه، اعتقاد بر این است که بانک مرکزی می‌تواند در برنامه‌های سیاسی دولتمردان همراه باشد. اما آلمان، همواره استقلال بانک مرکزی را به‌عنوان یک اصل استثناناپذیر قرار داده و راهی برای سلطه سیاست مالی بر سیاست پولی باز نگذاشته است. نکته جالب توجه اینکه بررسی متغیرهای اقتصادی مانند نرخ رشد اقتصادی و بیکاری که بر رفاه اثرگذار هستند، حاکی از آن است که در میان‌مدت وضعیت آلمان نسبت به فرانسه در شرایط بهتری قرار دارد. 

**بورس تهران در سه سناریو
بورس تهران در حالی روزهای نزولی را تجربه می‌کند که بازگشایی نمادهای گروه بانکی، مهم‌ترین دغدغه فعالان این بازار است. گرچه بازگشت سهام بانکی می‌تواند حدود 1600 واحد اثر منفی بر شاخص کل داشته باشد، اما تعدیل قیمت‌ها جذابیتی برای خریداران ایجاد می‌کند. همزمانی این امر با نخستین پیش‌بینی شرکت‌ها می‌تواند روند رو به بهبودی را برای بورس تهران رقم بزند؛ اما در سناریوی بدبینانه ممکن است بی‌اطمینانی به بازار سهام، ورود سرمایه‌گذاران را محدود و ریزش قیمت‌ها را تشدید کند. تقابل عوامل مزبور به‌عنوان سومین سناریو، روند کم‌نوسان بورس را پیش‌بینی می‌کند.

**17 مخاطره آتش در بازار تهران
جزئیات 17 مخاطره آتش در «بازار تهران»، از پتانسیل این محدوده 110 هکتاری برای بروز فاجعه‌ شدیدتر از «پلاسکو» حکایت دارد. نتایج تحقیقات تازه یک نهاد پژوهشی از «بحران حریق» در زیرپوست بازار تهران، ضمن تخمین احتمال آتش‌سوزی با منشا پنج‌ گانه مشخص می‌کند مدیریت شهری تهران با 20 تاکتیک فوری و تجربه‌شده توسط شهرداری‌های جهان می‌تواند از حریق در بازار‌ پیشگیری کند. 

مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در قالب پژوهشی به شناسایی عوامل بحران‌زا در محدوده بازار بزرگ تهران پرداخته است. این پژوهش اگرچه در ماه‌های قبل از بروز حادثه پلاسکو (مهرماه) انجام شده است اما به دلیل تازه بودن تحقیقات از یکسو و بروز فاجعه پلاسکو از سوی دیگر می‌تواند به‌عنوان نسخه فوری برای ایمن‌سازی بازار بزرگ تهران مورد توجه مدیریت شهری پایتخت قرار گیرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بازار قدیم تهران به‌عنوان کانون اصلی فعالیت‌های تجاری و کسب‌و‌کارهای اقتصادی در پایتخت محسوب می‌شود که سه خصلت کلیدی این مجموعه قدیمی کار و فعالیت در پایتخت سبب شده تا خطری چند برابر بزرگ‌تر از حریق پلاسکو در زیرپوست بازار بزرگ تهران پنهان باشد. مطابق با محتوای گزارش مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، بازار بزرگ تهران که در فرسوده‌ترین منطقه تهران قرار دارد دارای سه شاخصه «فرسودگی مفرط» «تراکم شدید جمعیت مراجعه‌کننده و فعال» و همچنین «بورس فعالیت‌های حاوی پتانسیل کافی برای حریق» است. 

**چهار باند جذب سرمایه
اکران اطلاعات کشورها از روند جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و عوامل موثر بر آن می‌تواند نقش بسزایی در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی، ترغیب سرمایه‌گذاران و فعالان تجاری و دیگر ذی‌نفعان داشته باشد. «سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی» را می‌توان یکی از مهم‌ترین پدیده‌های اقتصادی در ارتباط با جهانی شدن و گسترش پیوندهای اقتصادی کشورها با یکدیگر و یکی از روش‌های تامین مالی در دنیا دانست؛ روشی که بسیاری از کشورهای جهان به دلیل عدم تکافوی منابع داخلی برای سرمایه‌گذاری، تمایل شدیدی به آن پیدا کرده‌اند. با وجود اهمیت جذب سرمایه خارجی در سال‌های تحریم، ایران از این سرمایه‌ها بی‌نصیب بود و حال با عبور از تحریم‌های بین‌المللی سعی بر آن است تا شرایط برای جذب سرمایه‌های خارجی در کشور فراهم شود. ارزیابی‌های کارشناسی حاکی از این است که باید اقدامات اصلاحی در مسیر ورود سرمایه‌ها به کشور در چهار باند صورت گیرد. این چهار باند را می‌توان در بخش‌های «اقتصادی»، «حقوقی و نهادی»، «سیاسی» و «سایر بخش ها» تقسیم‌بندی کرد.

**گردنه‌های دلاری برای بازار
بهای دلار در بازار تهران تنها در مدت 3 ماه با حدود 600 تومان نوسان روبه‌رو‌ شد که یکی از بیشترین نوسانات بهای ارز در دوره کاملا باثبات دولت یازدهم برای دلار به شمار می‌آید، هرچند که فراز و فرودهای قیمتی آن در نهایت در قیمت‌هایی بالاتر از 3800 تومان به ثباتی شکننده دست یافته است. تغییرات شدید بهای دلار در بازارهای جهانی و در بازار داخل در هفته‌های متوالی اخیر باعث شده قیمت‌های انواع بازارهای کالایی نیز به‌شدت تحت‌تاثیر قرار گیرد و با افت‌و‌خیزهای لحظه‌ای و البته پیاپی در این بازارها روبه‌رو‌ باشیم که طبیعتا بخش پایین‌دست صنعت پتروشیمی هم از این قاعده مستثنی نیست. مسعود جمالی، عضو کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» درخصوص نوسانات اخیر دلار گفت: به‌طور کلی می‌توان گفت سه بخش صنعت، فروش و بازرگانی متاثر از هر نوسانی در این حوزه است و به باور من هر نوسان و تغییری برای این سه بخش مضر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: