کد خبر: ۹۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«هیاهوی ترامپ»، «نوشته‌هایم نه خوب می‌کند، نه می‌کشد!»، «جای خالی آیت‌الله در جماران»، «ده‌ها مورد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد» و «باران و بلا در جنوب» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره شنبه 9 بهمن است.
 «هیاهوی ترامپ»، «نوشته‌هایم نه خوب می‌کند، نه می‌کشد!»، «جای خالی آیت‌الله در جماران»، «ده‌ها مورد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد» و «باران و بلا در جنوب» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره شنبه 9 بهمن است.

**هیاهوی ترامپ
انتظار برای کشف مرام و مسلک رییس‌جمهور جدید ایالات متحده به 100 روز اول دولت وی قد نداده است، کمتر از 10 روز است که دونالد ترامپ بر مسند قدرت در کاخ سفید نشسته و البته در همین بازه زمانی همه تصاویری را که تا پیش از این از رییس‌جمهور امریکا در اذهان بود، برهم ریخته است. در میان سیلی از اعتراض‌ها و موجی از نارضایتی‌ها، ترامپ با تبسمی بر لب پشت میز معروف روسای جمهور در کاخ سفید وعده‌هایی را که در دوران رقابت‌های انتخاباتی داده بود یک به یک عملی می‌کند. برخلاف پیش‌بینی‌ها ترامپ صرفا به سراغ وعده‌های خود در حوزه‌های داخلی نرفته است؛ از معاهده‌های تجاری بین‌المللی تا مقوله پناهندگان و مهاجرت و سیاست خارجی شاهد نوعی خانه‌تکانی هستند. ترامپ در حال بازتعریف نقش واشنگتن در معادلات داخلی و بین‌المللی است اما این تغییر این‌بار به مذاق هیچ کس در سطح بین‌المللی خوش نیامده است. در حالی که رییس‌جمهور مکزیک دیدار تعیین شده خود با همتای تازه نفس امریکایی را به دلیل دستور دیوارسازی ترامپ در مرز با این کشور کنسل کرده،ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا به عنوان نخستین مهمان دونالد ترامپ راهی کاخ سفید شد.

**نوشته‌هایم نه خوب می‌کند، نه می‌کشد!
هوشنگ مرادی کرمانی در گفت و گو با اعتماد گفت: یکی از چیزهایی که باید به یاد داشته باشیم این است که اول فرهنگ محبت و انسانیت را بالا ببریم چون هر کسی وطن خود را دوست دارد. دیگر ملت‌ها هم مثل ما وطن‌شان را دوست دارند. ناسیونالیست افراطی خوب نیست گرچه خود من خیلی از ایران حرف زده‌ام اما هرگز آدم‌ها را تفکیک نمی‌کنم چون اصلا آدم خوب و بد وجود ندارد. آدم‌ها در شرایط، کاری که می‌کنند، خوب یا بد است، یعنی موقعیت تعیین می‌کند. در داستان‌های من یک آدم بد یا خوب پیدا نمی‌کنید. همه دارند زندگی‌شان را می‌کنند. یکی از هدف‌های من این است که زبان پالوده، خوب و ساده داشته باشم که عوام بفهمند و خواص بپسندند. البته هستند کسانی که نوشته‌های مرا مثل داروی گیاهی می‌دانند که نه خوب می‌کند و نه می‌کشد.

**جای خالی آیت‌الله در جماران
بی‌اعتنا به چهره‌های غمگین اطرافش امیدوارانه لبخند می‌زند. اردیبهشت ماه امسال گفته بود «حالاکه مردم به این سطح از آگاهی رسیده‌اند، می‌توانم راحت سر بر بالین مرگ بگذارم». لابد از آنچه در این بیش از نیم قرن در فضای سیاسی ایران گذشته و رفته راضی است. سه هفته است که آیت‌الله هاشمی پا در جماران نگذاشته و عفت مرعشی همسرش روزها را بدون او شب می‌کند. جلسات مجمع بدون او برگزار می‌شوند و دانشگاه آزاد هنوز رییس هیات امنای خودش را نشناخته است. در سومین هفته از نبود او و نخستین هفته از فاجعه پلاسکو تهران هنوز رخت عزا بر تن دارد. در چنین فضایی کوچه پس‌کوچه‌های سرد و برفی جماران در روز جمعه پذیرای کسانی بود که برای مراسم بزرگداشت او به حسینیه معروف جماران می‌رفتند. از چهره‌های دولتی و سیاسی همچون مجید انصاری، علی یونسی، محمدعلی نجفی، حسین هاشمی استاندار تهران، سیدرضا اکرمی، قدرت‌الله علیخانی، فاطمه راکعی، صادق زیباکلام و محمدحسین شریف‌زادگان (وزیر رفاه دولت اصلاحات)، گرفته تا چهر‌ه‌های هنری و ورزشی مانند افشین علا و کیمیا علیزاده تکواندوکار برنده مدال برنز المپیک خودشان را برای مراسمی که شاخه جوانان و دانشجویان حزب اعتدال و توسعه برگزار کرده بود رسانده بودند. از خانواده آیت‌الله هاشمی هم محسن و یاسر پسران آیت‌الله و فاطمه و فائزه دخترانش حاضر بودند.

**ده‌ها مورد ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد
محمدمهدی تندگویان، عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در گفت و گو با اعتماد گفت: مشکل تهران و ساختمان‌های ناایمن حادتر از این حرف‌هاست. این تازه سازه‌های خصوصی، صاحب‌دار و نام‌آشنای تهران است. مشکل اینجاست که ما اصلا چیزی به نام نقشه زیرساختی نداریم. برای همین وقتی اتفاقی در تهران می‌افتد، خود شهرداری نمی‌داند مثلا کابل‌های برق کجاست یا لوله‌های گاز از کجا کشیده شده‌اند. برای همین وقتی برق می‌رود یا مثلا گاز قطع می‌شود، هیچ اطلاع دقیقی از این نقشه‌ها ندارند و کلی زمان می‌برد تا این انشعابات قطع شوند. تازه این حادثه فقط در مورد یک ساختمان (پلاسکو) بوده است. ما ده‌ها مورد از این ساختمان‌ها در تهران داریم. فاجعه زمانی اتفاق می‌افتد که در تهران زلزله اتفاق بیفتد. در این صورت ما دیگر نمی‌توانیم شبکه زیرساختی تاسیساتی‌مان را وصل کنیم چون اصلا نقشه و اطلاعاتی در این زمینه نداریم!البته برخلاف تصور بسیاری از مردم و مسوولان، دولت، چند سال قبل در همین مورد دستورالعمل جامعی را تصویب کرد. حتی اگر درست به خاطرم باشد، بیش از ١٠ هزار میلیارد تومان هم برای ایجاد کانال‌های زیرساختی شهر تهران بودجه در نظر گرفتند. اما اجرا نشد. از طرفی همان طور که شما هم اشاره کردید در تهران با حجم زیادی از ساختمان‌های بزرگ و عظیمی مواجهیم که تقریبا ٩٠ درصد آنها فرسوده و قدیمی هستند. اما کسی به فکر رسیدگی به وضعیت آنها نیست.

**باران و بلا در جنوب
آسمان سیستان و بلوچستان دریک هفته گذشته به اندازه یک سال بارید. این ‌بارش سدها را پر و بحران خشکسالی را برطرف کرد اما خسارت‌هایی که به زیرساخت‌های روستایی سیستان و بلوچستان وارد شد، قابل توجه بود. به گفته استاندار سیستان و بلوچستان بیشتر خسارت‌ها در بخش واحدهای مسکونی روستایی، چاه‌ها و قنوات، راه‌های روستایی و زمین‌های کشاورزی بوده است. او می‌گوید شاید برای کشاورزانی که در مناطق بسیار محروم بلوچستان زندگی می‌کنند، ساختن خانه‌ای محقر از خشت و گل زیاد سخت نباشد اما اگر آب نمی‌آمد ادامه زندگی در روستا برای‌شان ناممکن می‌شد. ساکنان هزاران روستایی که با تانکر آب‌رسانی می‌شدند به امید سالی پر محصول خسارات وارده را تحمل می‌کنند. سیل خانه‌های خشتی را برد ولی آب را به مردم تشنه هدیه داد.الیاس از امدادگران هلال احمر است که در این چند روز به ١٥ روستای اطراف ایرانشهر کمک‌رسانی کرده است. می‌گوید: «همه راه‌ها باز شده‌اند و همچنان در حال بازدید و سرکشی از مناطق روستایی هستیم تا در صورت مشاهده موردی یا دریافت گزارشات مردمی به امدادرسانی کنیم.» امدادگران بعد از نماز صبح کار را شروع می‌کنند و تا پاسی از شب ادامه می‌دهند. آنها به روستاییان خسارت دیده چادر، کنسرو، پتو، نایلون و فانوس یا چراغ گرم‌کن می‌دهند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: