کد خبر: ۹۲۳۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«برجام پرچم ایران را به عرشه نفتکش ها بازگرداند»، «تیک‌تاک فاجعه در خیابان جمهوری»، «سدسازی روی رودخانه «زهره» عامل ریزگردهای اهواز است» و «بازتاب جهانی انصراف «ترانه» از شرکت در اسکار 2017» از مهم ترین عنوان های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 9 بهمن است.
 «برجام پرچم ایران را به عرشه نفتکش ها بازگرداند»، «تیک‌تاک فاجعه در خیابان جمهوری»، «سدسازی روی رودخانه «زهره» عامل ریزگردهای اهواز است» و «بازتاب جهانی انصراف «ترانه» از شرکت در اسکار 2017» از مهم ترین عنوان های اختصاصی روزنامه ایران در شماره شنبه 9 بهمن است.

**برجام پرچم ایران را به عرشه نفتکش ها بازگرداند
پایانه های صادراتی نفت خام و فرآورده های نفتی کشور که در روزگار سخت تحریم به پارکینگهایی برای نفتکشهای ایران بدل شده بودند؛ اکنون حال و هوای دیگری دارند. هر روز چندین نفتکش از این پایانه ها بارگیری میکند و راهی آبهای بین المللی میشود. موتور این نفتکشها را هم برجام روشن کرد. 

«سیروس کیان ارثی» مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در این باره به روزنامه ایران می گوید که «بعد از لغو تحریمها توانستیم دوباره به آبهای بین المللی بازگردیم و اکنون تمام ظرفیت 5.15میلیون تنی این ناوگان به کار گرفته شده است.»

برجام به صورت عینی کدام یک از این مشکلات را حل کرد؟
اگر بخواهیم وضع کنونی را با شرایط تحریمها مقایسه کنیم از نظر تحریم ها الان خیلی از موانع برداشته شده است. به وضوح شرکت های بین المللی را می توانیم ببینیم که با برداشته شدن تحریمها می خواهند روابط شان را با ایران گسترش دهند،به عنوان مثال یکی از مشکلات ناشی از تحریم ،بیمه های نفتکش ها بود. نفتکش های ایران اصلاً اجازه ورود به آبهای بین المللی را نداشتند. خوشبختانه الان این مشکل حل شده است. ورود نفتکش های ایران به آبهای بینال مللی و تردد در آن بخوبی نشان میدهد که برجام اثر داشته است. ما الان به هلند، اسپانیا وارد شدهایم و نفتکش های ما توانسته دوباره گواهینامه ها و مجوزهای لازم رابرای تردد کسب کند.

** تیک ‌تاک فاجعه در خیابان جمهوری
دو سال از پلاسکو کوچکتر است. حال سالخورده‌ای را دارد که در مراسم تدفین رفیق دیرین شرکت کرده و در ذهنش مدام این جمله می‌چرخد:«بعدی تویی...» می‌شود این را در چهره‌اش خواند؛ نگرانی. حال این روزهای «آلومینیوم». ساختمان 52 ساله خیابان جمهوری؛ قبل ازدحام همیشگی پل حافظ. گمشده میان ساختمان‌های کوتاه و بلند خاکستری، باران خورده، دوده گرفته. سنی از همه‌شان گذشته؛ سالخوردگان خیابان جمهوری.

ورودی تاریک ساختمان 13 طبقه، دو راه را پیش رو می‌گذارد. سمت راست، 3 آسانسور که شما را به طبقات می‌رساند و سمت چپ، حیاط مسقف که تک درختی در مرکز آن دیده می‌شود و تنه‌اش از سقف توری رد شده است. مغازه‌های کوچک، دور تا دور حیاط ردیف شده‌اند و همین‌طور در طبقه بالایی که تراس باریکی دارد.

آلومینیوم پارسال آتش گرفت. حریق ساعت 5 و 14 دقیقه صبح روز جمعه سوم مهرماه گزارش و در ساعت 8 و 40 دقیقه صبح مهار شد. خوشبختانه این حادثه هیچ مصدومی نداشت که با توجه به تعطیل بودن برج، جای تعجب ندارد. حادثه اما خبر نمی‌کند. این بار ممکن است وسط یک روز شلوغ کاری سر برسد. نخستین بویی که هنگام ورود به مغازه‌های ساختمان آلومینیوم به مشام می‌رسد، بوی نفت و دود است. 

اسدالله توکلی، 40 سال است در آلومینیوم کاسب است: «همین الان که مشکل خاصی نیست. اما به هرحال این ساختمان قدیمی است. من از لحاظ امنیتی داخل مغازه‌ام را می‌توانم پوشش دهم اما فضای داخل ساختمان که در اختیار من نیست. کل این مجموعه همین مشکل را دارند. مالک، بنیاد مستضعفان است و ما همه سرقفلی داریم. در مورد تجهیزات اطفای حریق هر مغازه به طور شخصی اقدام می‌کند و به خاطر همین هم تجهیزات ضعیف است. هرکس با توجه به وسع خود، تجهیزات خریداری می‌کند. بعضی‌ها هم اصلاً ندارند. ما بیمه هستیم اما تعداد زیادی نیستند که بیمه دارند.»

** سدسازی روی رودخانه «زهره» عامل ریزگردهای اهواز است
تپه‌های ماسه‌ای ابوهاون در نزدیکی شهرستان «باوی» در شمال اهواز، بیابان‌های شرق اهواز و بسیاری از محدوده‌های بیابانی شهرستان هندیجان، امیدیه و ماهشهر همان جایی است که در کنار بیابان هورالعظیم و مناطق بیابانی شمال و شرق خرمشهر در حال حاضر اصلی‌ترین کانون‌های داخلی تولید گرد و غبار در استان خوزستان است.

تا چشم کار می‌کند همه جا را ماسه بادی فراگرفته و نیروهای منابع طبیعی با بضاعت اندک و محدود در حال پاشیدن مالچی هستند که هر هکتارش برایشان 10 میلیون تومان آب خورده است! کار به کندی پیش می‌رود، منابع اعتباری محدود بوده و همین منابع اندک هم بموقع و کامل داده نمی‌شود. از سوی دیگر مالچی که به مدت 40 سال به‌عنوان مواد زائد پالایشگاهی دور ریخته می‌شد و بیابان‌های زیادی در سراسر ایران به مدد آن آباد شده بود حالا بیش از 10 سال است قیمت پیدا کرده و صادر می‌شود و در داخل کشور نیز گاه تا 2500 تومان و در حال حاضر لیتری 800 تومان به سازمان متولی حفظ منابع طبیعی فروخته می‌شود.

به گفته پرویز گرشاسبی معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، در حال حاضر از مجموع 350 هزار هکتار تالاب و هور بیابانی شده در یک دهه گذشته در استان خوزستان، بیش از 50 هزار هکتار در نتیجه فعالیت‌های شرکت نفت در بستر تالاب هورالعظیم و توسعه میدان نفتی آزادگان ایجاد شده، اما مابقی این عرصه که حدود 70 تا 80درصد را شامل می‌شود در نتیجه مدیریت غلط منابع آب و سدسازی‌های گسترده در بالادست رودخانه‌های استان به بیابان تبدیل شده است. نتیجه این همه سد و کانال‌های متعدد انتقال آب که یکی از مهم‌ترین آنها روی رودخانه زهره ساخته شده حالا هزاران تن گرد و خاکی است که چند سالی است بر آسمان خوزستان باریدن گرفته و نفس ساکنان استان را به شماره انداخته است.

پرویز گرشاسبی با تأکید بر اینکه برای کنترل کانون ریزگردهای خوزستان در 80 درصد عرصه‌ها چاره‌ای جز مدیریت منابع آب نیست می‌گوید: همین عرصه‌هایی که الان می‌بینید این چنین خشکیده، دو سال پیش در زمستان زیر آب بود و حالا به این روز افتاده است.

** بازتاب جهانی انصراف «ترانه» از شرکت در اسکار 2017
کوتاه و محکم نوشت و با صدای بلند اعتراض کرد. دقیقاً به همان اندازه‌ای که توییتر اجازه می‌دهد: 140 کاراکتر. توییت ترانه علیدوستی بازیگر سینمای ایران-که قرار بود به همراه اصغر فرهادی کارگردان «فروشنده» به امریکا برود و در اسکار امسال شرکت کند -در اعتراض به دستور محتمل رئیس جمهوری ایالات متحده برای منع صدور ویزا برای ایرانیان تا یک ماه آینده، بسرعت خبرساز شد و بازتاب گسترده‌ای پیدا کرد. 

علیدوستی نوشت: «اقدام ترامپ در منع صدور ویزا برای ایران اقدامی نژادپرستانه است. این طرح چه یک رویداد فرهنگی را دربرگیرد و چه نگیرد، به نشانه اعتراض در مراسم اسکار 2017 شرکت نخواهم کرد.»

بازیگر فیلم «فروشنده» در ادامه مصاحبه با نیویورک تایمز عنوان کرد درباره تصمیمش با اصغر فرهادی صحبت نکرده و نمی‌داند چه کسی به نمایندگی از فیلم «فروشنده» در مراسم اسکار حضور خواهد یافت. وی همچنین گفت فرهادی معمولاً بازیگران اصلی فیلم‌هایش را در مراسم خارجی با خود همراه می‌کند. وی ادامه داد: امریکا در ایران سفارت ندارد و ایرانی‌ها معمولاً برای دریافت ویزا به کشورهای همسایه سفر می‌کنند. بسیاری از این مردم موارد پزشکی اورژانسی دارند و من مطمئنم همه مردم ایران تنها برای تعطیلات به امریکا سفر نمی‌کنند و ممکن است موارد جدی‌تری داشته باشند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: