کد خبر: ۹۲۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۶ - ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - 28 January 2017
«نسخه «چینی» مهار بحران مسکن»، «بزرگ‌ترین ریزش بورس در 31 هفته»، «احیای بازار صادراتی نفت ایران»، «حرکت قطار آتی روی ریل اونس» و «6 تجربه از تجمیع بنگاه‌ها» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 9 بهمن است.
«نسخه «چینی» مهار بحران مسکن»، «بزرگ‌ترین ریزش بورس در 31 هفته»، «احیای بازار صادراتی نفت ایران»، «حرکت قطار آتی روی ریل اونس» و «6 تجربه از تجمیع بنگاه‌ها» از مهمترین موضوع های اختصاصی روزنامه دنیای اقتصاد در شماره شنبه 9 بهمن است.

**نسخه «چینی» مهار بحران مسکن
مقامات اقتصادی چین برای مهار ابعاد حباب قیمت مسکن، به استفاده از نسخه «وام درمانی» رو آوردند. نرخ رشد بی‌سابقه قیمت املاک مسکونی چین در سال 2016- نسبت به 5 سال قبل از آن - تاکنون سه ضربه به اقتصاد این کشور وارد کرده است. دولت چین در مواجهه با بحران ثانویه جهش قیمت مسکن، تصمیم گرفته با تنظیم دو متغیر تسهیلات خرید مسکن شامل مبلغ سپرده‌گذاری و نرخ سود وام، جلوی بزرگ‌تر شدن حباب را بگیرد و‌ فرآیند تخلیه را از «سقوط ناگهانی» به «کاهش تدریجی قیمت» تبدیل کند. حباب مسکن چین که سال گذشته میلادی، نشانه‌های اولیه و البته کاملا محسوس آن در بازار املاک این کشور مشاهده شد، به‌دلیل آنچه «گسترش ابعاد و آستانه ترکیدن حباب» عنوان می‌شود، تاکنون سه ضربه به «اقتصاد چین2017» وارد کرده است. «دنیای‌اقتصاد» در گزارشی سه خسارت «چین 2017» از بازار ملک را بررسی کرد.

**بزرگ‌ترین ریزش بورس در 31 هفته
نماگر بازار سهام در اولین هفته بهمن ماه با ریزش سنگین 1.7 درصدی، بزرگ‌ترین‌ ریزش خود را در سی و یک هفته اخیر تجربه کرد. سهامداران بورس تهران در دو روز انتهایی هفته گذشته تحت تاثیر بازگشایی بانک ملت زیان چشمگیری را تجربه کردند. شاخص کل که قبل از آغاز معاملات در هفته مزبور در سطح 79‌هزار و 382 واحدی قرار داشت، معاملات اولین هفته بهمن ماه را با افت 1333 واحدی به پایان رساند و در ارتفاع 78 هزار و 49 واحدی قرار گرفت. انتظار طولانی‌مدت سهامداران برای بازگشایی یکی از نمادهای بانکی سه شنبه هفته گذشته با برگشت بانک ملت به تابلوی معاملات به پایان رسید. براساس گزارش پیش‌بینی درآمد هر سهم بر اساس عملکرد 6ماهه این بانک (به‌صورت حسابرسی شده)، سود هرسهم وبملت برای سال مالی منتهی به اسفند 95، معادل 102 ریال پیش‌بینی شده است. 

**احیای بازار صادراتی نفت ایران
بازیابی بازارهای نفتی ایران بعد از رفع تحریم‌ها و به خصوص با اجرای طرح کاهش تولید با سرعت بیشتری همراه شده است؛ تا آنجا که به گفته منابع آگاه، بیشترین صادرات ماهانه نفت ایران در پنج سال گذشته در ماه جاری میلادی رقم خواهد خورد. به این ترتیب، اروپا به‌عنوان بازاری که بعد از لغو تحریم‌ها امکان خرید نفت از ایران را پیدا کرد، در ماه ژانویه‌پذیرای بیشترین میزان نفت در پنج سال گذشته از سوی ایران خواهد بود. به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، ردیابی سوپرتانکرهایی که نفت خام ایران را حمل می‌کنند و همچنین اطلاعات اتحادیه اروپا، نشان می‌دهد که در ماه ژانویه روزانه 622.581 بشکه نفت خام به بنادر اروپایی تحویل داده شده است که بیشترین میزان از نوامبر 2011 به این سو به شمار می‌رود. 

**حرکت قطار آتی روی ریل اونس
معاملات آتی سکه، طی هفته گذشته با تاثیرپذیری از روند نزولی شاخص‌های طلای جهانی و دلار در مسیر کاهش حجم و نوسان قیمتی قرار گرفت تا بار دیگر نشان دهد به‌صورت سنتی در زمان‌های کاهش قیمت در شاخص‌های مختلف، این بازار نیز در مسیر کاهش حجم معاملات قرار خواهد گرفت. حجم معاملات در بازار آتی سکه طی هفته گذشته به 114 هزار و 290 معامله رسید تا نسبت به هفته منتهی به 30 دی که حجم معاملات به رقم 150 هزار و 448 رسیده بود، کاهش 36 هزار و 158 تایی را از سر گذرانده باشد. در این رابطه کاهش حجم معاملات در هفته گذشته را باید متاثر از روند کاهشی قیمت در بازار جهانی طلا و داخلی دلار دانست، به‌طوری‌که بازار به‌صورت سنتی و با رابطه‌ای مستقیم در روندهای کاهشی قیمت به سمت کاهش حجم معاملات نیز میل می‌کند و در حالت بالعکس هم در زمان‌های خریدار شدن بازارها و افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش قیمت، حجم معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند. 

**6 تجربه از تجمیع بنگاه‌ها
ادغام بنگاه‌های کوچک در راستای کاهش هزینه‌ و افزایش رقابت‌پذیری ازجمله طرح‌هایی است که در سال‌های اخیر به دفعات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شده، اما این طرح به‌دلیل عدم توجه به اهمیت موضوع، نبود انگیزه کافی برای بنگاه‌ها، فقدان برنامه‌ای منسجم و هدفمند و نبود زیرساخت‌های اقتصادی و حقوقی تاکنون به نتیجه نرسیده است. ادغام بنگاه‌های کوچک از شیوه‌های رایج در دنیا محسوب می‌شود که اجرایی کردن آن توسعه این بنگاه‌ها را به همراه دارد. صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها به‌ویژه هزینه‌های مبادلاتی، ارتقای کارآیی و هم‌افزایی میان شرکت‌ها از دیگر مزایای اجرای این طرح محسوب می‌شود. با توجه به اینکه اجرای این طرح می‌تواند افزایش راندمان بنگاه‌های تولیدی را به همراه داشته باشد اجرای آن در کشور ما که با تعدد بنگاه‌های کوچک و خرد مواجه است ضروری به نظر می‌رسد. 

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: