کد خبر: ۹۲۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - 26 January 2017
«تلاش می‌ کنیم لایحه جامع انتخابات به زودی به مجلس برود»، «داغ و درد و دریغ»، «اصلاح ‌طلبان پیشقدم آشتی ملی شده‌ اند» و «دولت ترامپ، فرصتی طلایی برای تقویت رابطه ایران- اروپا است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.
 «تلاش می‌ کنیم لایحه جامع انتخابات به زودی به مجلس برود»، «داغ و درد و دریغ»، «اصلاح ‌طلبان پیشقدم آشتی ملی شده‌ اند» و «دولت ترامپ، فرصتی طلایی برای تقویت رابطه ایران- اروپا است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه هفتم بهمن است.

**تلاش می‌کنیم لایحه جامع انتخابات به زودی به مجلس برود
حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با اعتماد گفت: راجع به قانون انتخابات باید بگویم که قبلا این لایحه از سوی وزارت کشور تهیه شده بود و به دولت آمد. اما بعد از این بود که سیاست‌های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و قاعدتا باید این لایحه دولت با سیاست‌های کلی انتخاباتی تطبیق داده می‌شد. این کار در وزارت کشور با حضور تعدادی از اعضای دولت انجام و با سیاست‌های کلی تطبیق داده شد و اصلاحاتی در پیش‌نویس لایحه اعمال شد و به دولت ارسال شد. دولت هم این لایحه را به کمیسیون سیاسی و دفاعی خود ارجاع داد که الان هم در این کمیسیون در حال رسیدگی است و هر هفته روزهای چهارشنبه ما جلسه رسیدگی به لایحه جامع انتخابات را داریم و حتی بعضی روزها هم براساس تعیین وقتی که اعضای کمیسیون سیاسی و دفاعی می‌کنند جلسه فوق‌العاده‌ای می‌گذاریم. امروز هم (چهارشنبه) جلسه برگزار شد و ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که این لایحه آماده شده و در اسرع وقت به مجلس شورای اسلامی ارایه شود.

**داغ و درد و دریغ
ضلع شمال غربی ساختمان پلاسکو «بهشت» آتش‌نشانان شد، همگی با هم و در کنار یکدیگر بودند که ساختمان فروریخت و حالا بعد از گذشت ٨ روز با هم از زیرآوارها بیرون کشیده شدند؛ آتش نشانانی که پیکرشان با « لااله الا‌الله» همکاران و شاخه‌های گل از روی ویرانه‌ها عبور کرد؛ همکارانی که در این روزها نخل‌های ایستاده‌ای بودند تا دوستان‌شان را پیدا کنند و وقتی این اتفاق افتاد، یک، یک روی ویرانه‌های پلاسکو زانو زدند؛ اشک ریختند و شکستند.از دیروز مفهوم و واژه جدیدی به ادبیات فارسی اضافه شد: « ضلع شمال غربی»؛ تا قبل از این وقتی از ضلع شمال غربی یک ساختمان چیزی می‌شنیدیم تنها برایمان بخشی از یک سازه تداعی می‌شد که در هر ساختمان می‌توانست باشد ولی از حالا به بعد فراموش نکنیم که «ضلع شمال غربی» تنها یک واژه برای ما ایرانیان نیست، ضلع شمال غربی یک مختصات هندسی نیست بلکه یادآور قهرمانان آتش‌نشان کشور است، دوستان و رفقایی که در کنار هم برای نجات جان دیگران «ضلع شمالی غربی» را به یک واژه بزرگ تبدیل کردند، بهشتی زمینی؛ اگر خیبر و هورالعظیم یادآور شهدای غواص است از این پس «ضلع شمال غربی» را هم به واژه ادبیات ایثار اضافه کنیم؛ اگرچه قهرمانی این آتش‌نشان‌ها را حتی در قانون هم «شهادت» به حساب نمی‌آوریم و واژه «شهید خدمت» را برای آنها ساخته‌ایم ولی باور کنیم که از این پس «ضلع شمالی غرب» پلاسکو هیچ کمی از هورالعظیم، شلمچه و... ندارد و تنها یک نقطه نیست، یک مختصات نیست بلکه تمام غم و اندوه یک ملت است، نماد چشم‌های منتظری است که خیره به این نقطه شدند و اشک ریختند، اشک ریختند و اشک ریختند.

**اصلاح‌ طلبان پیشقدم آشتی ملی شده‌اند
حسین کاشفی عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با اعتماد گفت: اصلاح‌طلبان باید برای تحقق آشتی ملی پیشقدم شوند. اگر چه این جریان سیاسی در گذشته نیز بر این مساله تاکید کرده است. در دو انتخابات پیشین با وجود اینکه با بی‌مهری مواجه شدند، به همکاری با نیروهای اصولگرا روی آوردند و وحدت ملی را در دستور کار خود قرار دادند. آنجا بود که اصلاح‌طلبان دریافتند که منافع کشور ایجاب می‌کند که مشکلات و معضلات کشور با همکاری فعالان سیاسی دو جناح رفع شود. در سال ٩٢ از آقای روحانی که شخصیتی اصولگرا بود حمایت کردند؛ با وجود اینکه آقای عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان بود. همه این موارد به خاطر رسیدن به انسجام و وحدت در زیر چتر توجه به منافع ملی کشور بود. از مدت‌ها پیش نیز اصلاح‌طلبان اعلام کرده‌اند که در سال ٩٦ نیز از آقای روحانی حمایت خواهند کرد. در سال ٩٤ با وجود بی‌مهری‌ها و ردصلاحیت نیروهای اصلاح‌طلب با اصولگرایان معتدل همکاری کردند. بنابراین شاید بیش از یک دهه است که اصلاح‌طلبان برای رسیدن به وحدت و انسجام دست همکاری خود را دراز کرده‌اند و این رویه نیز ادامه پیدا خواهد کرد. رهبر جریان اصلاحات نیز از ابتدا بر این مساله توجه داشته است و نظر ایشان نظر بسیاری از اصلاح‌طلبان است. رییس دولت اصلاحات بارها به این مساله تاکید کرده است که این جریان خواستار تحقق آشتی ملی ذیل محوریت رهبر انقلاب است.

باید ضمن اینکه نظرات رقبای سیاسی خود را محترم می‌شماریم انتقادات را مطرح ‌کنیم. در گذشته برخی برخوردهای غیر اخلاقی سیاسیون و تخریب‌ها فضای کشور را ملتهب کرده بود و به پیشرفت و توسعه کشور خلل وارد کرده بود. امروز باید به جای اینکه درصدد حذف یکدیگر بر بیاییم، در جهت جذب دیگر نیروهای سیاسی گام برداریم. باید بپذیریم که ایران متعلق به آحاد مردم با تفکرات و عقاید مختلف است و همه مطابق با قانون حق اظهارنظر دارند. دولت در این صورت می‌تواند از انتقادات و پیشنهادات منتقدان استفاده کند.

**دولت ترامپ، فرصتی طلایی برای تقویت رابطه ایران- اروپا است
مهدی ذاکریان، استاد روابط بین‌الملل دانشگاه در گفت‌وگو با اعتماد گفت: با توجه به تنش روابط میان روسیه و اروپا و افزایش اختلافات میان امریکا و اتحادیه اروپا در دوران ترامپ، فرصتی طلایی برای ایران ایجاد شده است که روابطش را با اتحادیه اروپا مستحکم کند و طرفین می‌توانند به سمت ائتلاف با یکدیگر بروند تا اتحاد. اتحاد میان ایران و اروپا به دلایل مختلف تقریبا محال است ولی طرفین می‌توانند برای مقابله با تروریسم، افراطی‌گرایی، لغو روادید، مسائل تجاری و همکاری‌های علمی، فرهنگی و آموزشی و... ائتلاف‌ها و همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند. البته هم‌اینک ما و اروپا روابط حسنه‌ای داریم و هیچ سفارتخانه بسته‌ای در اروپا وجود ندارد و رفت و آمدها برقرار است. با این حال، نکته حساسی وجود دارد و آن، فعالیت‌های برخی از مخالفان گسترش روابط ایران و اتحادیه در اروپا به بهانه وضعیت حقوق بشر در ایران است که به پارلمان یا اتحادیه اروپا فشارهایی را می‌آورند. اعتقاد به حقوق بشر در ایران قلبی است. اگر بتوانیم بهانه‌ها را بگیریم، آنگاه دست مخالفان خالی می‌شود. دستگاه قضا می‌تواند با بی‌طرفی و اصرار بر قانون‌گرایی این کار را انجام دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: