کد خبر: ۹۲۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت ایمنی بازارتهران و ایمن‌سازی بناهای تاریخی تشکیل شده اس

 رییس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری گفت: کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت ایمنی بازارتهران و ایمن‌سازی بناهای تاریخی تشکیل شده است.

فاطمه علی‌اصغر: سرانجام بعد از دو ماه و پانزده روز، نخستین زنی که به ریاست سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری رسیده است، نخستین مصاحبه مطبوعاتی‌اش را در خیل رسانه‌های داخلی و خارجی با محوریت موضوع «سازمان پس از برجام» برگزار کرد؛ عصر سه‌شنبه ۵ بهمن ۹۵.

در این نشست پرسش خبرآنلاین، درباره‌ فاجعه پلاسکو بود و اینکه چه تدبیری برای رسیدگی به وضعیت نامناسب بناهای تاریخی اندیشیده شده و از آنجاییکه بازار تهران به دلیل نبود سیستم ایمنی بارها در معرض آتش‌سوزی قرار گرفته و حتی موزه‌ی رضا عباسی چندین بار دچار حریق شده است، مسئولان سازمان چه برنامه‌ای برای ساماندهی این وضعیت دارند؟

«زهرا احمدی‌پور» در پاسخ به این سوال گفت: در جلسه هیات دولت، کارگروهی در این زمینه تشکیل و به ابعاد مختلف موضوع رسیدگی شود؛ چرا که وضعیت ایمنی برخی از بناهای تاریخی و به ویژه بازار بسیار نامناسب است. تشکیل این کارگروه شاید راهی باشد برای جلوگیری از این دست حوادث.

او اعلام کرد که در این کارگروه تعیین تکلیف شد دستگاه‌های متولی به صورت قوی و بلندمدت و در قالب میان دستگاه‌های وظایف این کارگروه را به نتیجه برسانند.براساس نتایج جلسه همچنین دستور العمل‌هایی نیز برای اداره‌های کل استانی زیر نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فرستادیم تا براساس آن عمل کنند.

دادگاه مسعودیه اول اسفند برگزار می‌شود

«عمارت مسعودیه» که در یک سال گذشته، پرونده پرچالش سازمان محسوب می‌شد، یکی دیگر از سوالات مطرح شده از سوی خبرنگاران بود. چرا که این عمارت در دوره‌‌های مدیران گذشته، برای مرمت و بهره‌برداری به بخش خصوصی واگذار شد اما این بخش خصوصی از برخی قسمت‌های آن بهره برداری کرد بدون اینکه مرمتی انجام دهد. به همین دلیل سازمان از این سرمایه‌گذار شکایت کرد.

احمدی‌پور دراین باره گفت که زمان برگزاری دادگاه عمارت مسعودیه و شرکت خصوصی که بهره‌بردار این بنای تاریخی بود، اول اسفندماه امسال برگزار می‌شود و بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنان پیگیر این عمارت تاریخی است و ادله مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند تا شرایط در دادگاه به نفع سازمان میراث‌فرهنگی تمام شود.

وضعیت بد کتابخانه مربوط به اشتباهات دوره‌ی احمدی‌نژاد است

روزگذشته مشاهدات خبرآنلاین از کتابخانه‌ی سازمان میراث‌فرهنگی حکایت از وضعیت نامناسب تهویه کتابخانه داشت. کتابخانه سازمان به دلیل نبود شرایط مناسب نگهداری کتاب‌ها، دارای هوایی آلوده به سرب است که به شدت کارکنان آن را معرض کرده است. از سوی دیگر هنوز این کتابخانه فاقد دستگاه فتوکپی و سایر امکانات معمول است.

احمدی‌پور، علت اصلی این مشکل را انتقال معاونت صنایع دستی به اصفهان و معاونت میراث فرهنگی به شیراز عنوان کرد و گفت:«تصمیمی که مسئولان پیشین سازمان گرفتند باعث شده تا آسیب‌های و صدمات جدی به وسایل سازمان و معاونت‌ها وارد شود، از سوی دیگر میزان اعتبارات در این زمینه محدود است، با این وجود ما تمام تلاشمان را برای بهسازی کتابخانه انجام می‌دهیم.

او وضعیت فضای سازمان میراث فرهنگی را در شان همکاران خود ندانست: تلاش می‌کنیم فضاهای دیگری را در اختیار بگیریم تا بخشی از این آسیب‌ها را برطرف کنیم.

هیات دولت اشیائی که به آلمان می‌روند را بررسی می‌کند

احمدی‌پور در ادامه در پاسخ به خبرآنلاین درباره‌ی انتقال برخی آثار فرهنگی، تاریخی از کشور به نمایشگاه‌های خارجی در شرایطی که برخلاف قوانین است و معمولا مجوز مورد نیاز را از هیات دولت نمی‌گیرند، گفت که از دستوراتِ در دست بررسی در هیات دولت، بررسی مجوز انتقال آثار تاریخی به موزه‌ای در آلمان است تا در آن منطقه نمایش داده شوند، این یعنی براساس قوانین دولتی باید هر نوع اثری که قرار است در خارج از ایران به نمایش درآید، از هیات دولت مجوز بگیرد.

اگر چه، مدیرکل موزه‌ها پیشتر در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود که نیازی نمی‌بیند هیات دولت در این زمینه نظر دهد، چرا که کارشناسان میراث‌فرهنگی از وزیر نفت به مسایل تخصصی واردتر هستند.

احمدی‌پور اما توضیح داد: این موارد از سوی دوستان متخصص بررسی و تعیین می‌شود که نوع کالاها و گرفتن مجوز چگونه و بر چه اساسی باشد. در واقع برای نمایش آثار تاریخی ایرانی در خارج از کشور، نیاز به مجوز است، که البته برای گرفتن این مجوز باید اعلام شود آن آثار چه ویژگی‌هایی دارند تا درباره‌ی آن‌ها تصمیم‌گیری شود.

معاون رییس جمهور به گفتن این پاسخ که قوانین در این زمینه کامل عنوان شده، اکتفا کرد. در حالی که معاون حقوقی سازمان پیشتر در گفت‌وگو با رسانه‌ها عنوان کرده بود که قوانین سازمان در تعیین آثار درجه‌ی یک و درجه‌ی دو سازمان دارای خلاء قانونی است و هنوز معیارهای مشخصی در این زمینه تعیین نشده است.

مدیران میراثی مشهد اشتباه کردند، توبیخ می‌شوند

معاون رئیس جمهور درباره‌ی تخریب «مهدیه عابدزاده» که در مشهد اتفاق افتاد و مسئولان میراث‌فرهنگی در ابتدا عنوان کرده‌بودند این بنا ثبت شده و بعد از تخریب گفته خود را تکذیب کرده و گفتند که از ابتدا ثبت ملی نبوده است، گفت:«یک اقدامی توسط معاونت میراث فرهنگی مشهد صورت گرفته که اشتباه بوده است. یا نداشتن آگاهی یا هرچیزی باعث بروز این اتفاق شده است، اما تذکرهای لازم در این زمینه داده شده است.»

او همچنین توضیح داد که دلیل‌های عنوان شده از سوی مدیر کل یا معاون میراث فرهنگی استان خراسان رضوی قابل قبول نیست. این‌که بخواهند از وظایف خود اعلام برائت کنند و وظیفه ‌خود را در مقابل حفاظت از آثار تاریخی انجام ندهند اشتباه است و قبول نمی‌کنیم.

فرهاد نظری، مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی هم توضیح داد: ثبت «مهدیه عابدزاده» که سال گذشته انجام شده، از سوی مدیر کل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی بوده است، نه مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی و براساس تفاهم‌نامه‌ای که میراث فرهنگی و جامعه‌المصطفی انجام داده‌اند این بنا باید عین به عین بازسازی شود، جامعه‌المصطفی نیز تعهد داده است که این کار را انجام می‌دهد.

حرف شما را قبول ندارم، به میراث‌فرهنگی توجه می‌کنم

در این نشست یکی از خبرنگاران درباره‌ی توجه نکردن رییس سازمان میراث‌فرهنگی به مسایل میراث‌فرهنگی هشدار داد و گفت که شما بیشتر روی موضوع گردشگری تمرکز کرده‌اید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اما در پاسخ به او گفت که اینطور نیست و حرف شما را قبول ندارم و من به موضوعات میراث فرهنگی همانقدر توجه می‌کنم که به میراث‌فرهنگی. معتقدم بیشترین پیگیری‌های انجام شده از سه ماه گذشته درباره‌ی پرونده‌های میراث فرهنگی بوده است.از سوی دیگر پیگیری‌ها نسبت به پرونده‌هایی که مدیران میراث فرهنگی حتی درباره‌ی آثار تاریخی قرار گرفته در مناطق تاریخی خود کوتاهی کرده‌اند بررسی شده‌اند.

احمدی‌پور گفت: من قصد ندارم به صورت جزئی و ریز به ریز وارد این نوع مسائل شوم، اگر بخواهم وارد شوم، شان نزول معاونت‌های تخصصی در سازمان میراث فرهنگی را پائین می‌آورم.

تاثیر برجام بر گردشگری

همچنین معاون رییس‌جمهور در ابتدای این نشست درباره‌ی تاثیرات برجام برگردشگری سخن گفت: «امروزه دیگر با تصویرسازی‌های رعب‌آور از ایران مواجه نیست و مردم دنیا، ایران را مقصدی ناامن نمی‌دانند. بسیاری از نشریات بین‌المللی، کشورمان را مقصدی امن برای سفر معرفی کرده‌اند و حتی برخی پیش‌تر رفته و آن را مقصد نخست گردشگران اعلام کرده‌اند. این یعنی تصویرسازی مناسب اتفاق افتاده و جا دارد در داخل کشور نیز با همراهی رسانه‌ها همین اتفاق رخ دهد.»

با این حال خبرنگار صدا و سیما از نبود همکاری‌های دو جانبه میان سازمان و این ارگان برای معرفی ایران به جهانیان از نظر گردشگری گفت و سوال کرد که این سازمان چه برنامه‌ای برای روزهای آتی دارد. احمدی‌پور پاسخ داد: در نشستی که با رییس سازمان صدا و سیما داشته، درباره‌ی برنامه‌های آتی صحبت کرده و قرار است اتفاقات خوبی در این حوزه بیافتد.

بررسی تورهای گردشگری غیرقانونی چینی

به تازگی دغدغه‌ای عجیبی درباره‌ی اقامت غیرمجاز چینی‌ها در ایران بوجود آمده است. احمدی‌پور درباره‌ی این موضوع گفت:« برای رفع چالش‌هایی از نوع آنچه با سفر گردشگران چینی به ایران اتفاق افتاده، با وزارت خارجه هماهنگی‌هایی شده و به همین منظور دعوتنامه‌ای به وزیر گردشگری چین فرستاده شده که فکر می‌کنم پس از انجام تشریفات، به ایران سفر کند. نحوه سفر چینی‌ها به ایران و اقامتگاه‌های غیرمجازی که استفاده می‌کنند حتما محور مذاکرات ما خواهد بود.»

او از لغو روادید ۳۷ کشور لغو خبر داد و اعتبار ویزای فرودگاهی که از ۱۵ روز به ۹۰ روز افزایش یافته است: «در تلاش هستیم تسهیلات لغو روادید و بسته‌های سفر را برای گروه‌های گردشگری نیز اعمال کنیم.»

فرانسه پیشرو در سرمایه‌گذاری گردشگری

پس از برجام سرمایه‌گذاری‌های خارجی در حوزه گردشگری همواره یکی از مهمترین دغدغه‌های معاونت گردشگری سازمان بوده است. معاون رییس‌جمهور در این باره توضیح داد: حدود ۲۰ هیات خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش هتل با این سازمان و بخش خصوصی نشست‌هایی داشته‌اند که در مدت اخیر تعدادی از آن‌ها برای اقدام اعلام آمادگی کردند، اما شاید بخشی از کُندی این روند به مسائل بانکی مربوط باشد.در حال حاضر حدود چهار، پنج مذاکره جدی با سرمایه‌گذاران خارجی در دستور است، اما هنوز مبلغ نهایی که آن‌ها با این عنوان وارد ایران کرده باشند مشخص نیست.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فرانسه را به عنوان کشور پیشتاز در حوزه سرمایه‌گذاری گردشگری ایران نام برد . این در حالی است که یکی از خبرنگاران عنوان کرد که تا امروز کارشناسان ترکیه را پیشتاز می‌دانستند و اخیرا ایران با ترکیه برای ساخت ۱۰ هتل، توافقاتی انجام داده است.

احمدی‌پور در پاسخ به او گفت که معمولا وقتی تفاهم‌نامه امضا می‌شود، نیاز به دریافت توافق دستگاهی است که این کار معمولا زمان می‌برد. چنین تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌هایی در دستور کار دولت قرار گرفته و هم‌اکنون در حال بررسی اجرای آن‌ها هستیم اما تا امروز این توافق‌ها به نتیجه نرسیده است که ما آن‌ها اعلام کنیم. 

خبرنگاران در این نشست عنوان کردند که به سرانجام نرسیدن توافق با سرمایه‌گذاران خارجی که بیشتر از یک سال است در رفت و آمد به ایران هستند، عجیب است و چرا در شرایطی که سرمایه‌گذاران خارجی از جمله فرانسه تنها به فروش برند به ایران اکتفا کرده است، نام آن به عنوان پیشرو در سرمایه‌گذاری آورده می‌شود؟

معاون رییس جمهور در این باره گفت که یک تفاهم از زمانی که امضا می‌شود تا مرحله اجرا پروسه‌ای دارد که در ذات خود نمی‌تواند وجود عینی پیدا کند. موافقت‌هایی که تا الان صورت گرفته به خاطر مسائل بانکی، زمانی را از دست داده است که ما سعی می‌کنیم با ایجاد تسهیلات لازم این فرایند را آسان‌تر کنیم.

او همچنین در واکنش به اظهارات یکی از خبرنگاران درباره اینکه به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خارجی قصدی برای ورود به ایران ندارند و فقط می‌خواهند برندفروشی داشته باشند، گفت: من برای آینده‌ای که هنوز نیامده نمی‌توانم بگویم آن‌ها نمی‌آیند. باید بگویم که هتل‌ها برای برندفروشی به ایران نیامده‌اند، بلکه برای کلاس‌بندی هتل‌ها، اقداماتی را قرار است انجام دهند که این دو موضوع کاملا جدا از سرمایه‌گذاری است.

تبلیغ ایران به خواست یونسکو در KLM

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در عین حال از رسانه‌ها درخواست کرد برای معرفی ظرفیت‌ها در داخل کشور همراه باشند و اعلام کرد: در دیداری که با نماینده منطقه یونسکو در ایران داشته‌ام ایشان برای تبلیغ ایران به عنوان مقصد نوروزی در بروشورهای پروازی هواپیمایی KLM (هلند) اعلام آمادگی کرده است.

ایران مقصد مناسب گردشگری حلال

یکی از خبرهای معاون رییس جمهور، درباره‌ی توسعه گردشگری حلال در ایران بود که پیش از این در دوره‌ی احمدی‌نژاد مطرح شده بود.

او درباره‌ی تاثیر سیاست در گردشگری گفت:«هر اتفاق سیاسی که رخ دهد گردشگری افت می‌کند یا به موازات باز شدن فضای سیاسی، ظرفیت گردشگری نیز افزایش می‌یابد. توان دولت در این حوزه بسیار زیاد و عزم آن جدی است. به طوری که می‌توان انتظار داشت گردشگری با رشد متعادلی پیش رود، اما نمی‌تواند به فاصله چهار سال کمبودهای گذشته را جبران کند. با این حال سعی شده گردشگری به سمتی حرکت کند که امروز شاهد رشد ۵۰ درصدی ورود گردشگران اروپایی به ایران باشیم.

احمدی‌پور تاکید کرد که مطمئنم اگر با همین میزان ورود گردشگر و توسعه زیرساخت حرکت کنیم، به هدف ۱۴۰۴ می‌رسیم. برنامه ششم توسعه هم در این راه می‌تواند پشتوانه ما باشد. نباید خیلی نگران جا ماندن باشیم، چون هم زیرساخت‌ها در حال ایجاد است و هم توسعه فرودگاهی و ریلی اتفاق افتاده و مناسباتی برای سهولت روادید صورت گرفته است. ایران می‌تواند مقصدی مناسب برای گردشگری حلال و سلامت باشد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: