کد خبر: ۹۲۰۶۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - 25 January 2017
6 روز از حادثه پلاسکو می ‌گذرد و در این 6 روز هر کدام از اعضای شورای شهر تهران بارها از زوایای مختلف به سؤالات خبرنگاران جواب داده‌اند و نکته مشترک بین حرف‌ هایشان این بوده که شورای شهر از مسئله به‌سادگی عبور نخواهد کرد و با تمام ظرفیت، ماجرا را بررسی می‌ کند، به‌ همین ‌دلیل، خیلی‌ ها منتظر اولین جلسه علنی شورای شهر بودند و پیش ‌بینی می ‌شد جلسه داغی در انتظار اعضا و رسانه ‌ها باشد.
 روزنامه وقایع اتفاقیه درگزارشی، نوشت: 6 روز از حادثه پلاسکو می ‌گذرد و در این 6 روز هر کدام از اعضای شورای شهر تهران بارها از زوایای مختلف به سؤالات خبرنگاران جواب داده‌اند و نکته مشترک بین حرف‌ هایشان این بوده که شورای شهر از مسئله به‌سادگی عبور نخواهد کرد و با تمام ظرفیت، ماجرا را بررسی می‌ کند، به‌ همین ‌دلیل، خیلی‌ ها منتظر اولین جلسه علنی شورای شهر بودند و پیش ‌بینی می ‌شد جلسه داغی در انتظار اعضا و رسانه ‌ها باشد.

در این گزارش آمده است: چنین هم شد؛ البته پیش ‌از این هم جلساتی برگزار شده بود اما جلسه دیروز از این نظر اهمیت داشت که خیلی از مسائل درباره پلاسکو روشن‌تر شده است. 

سیصد ‌و‌ بیست ‌و ‌سومین جلسه شورای شهر به ریاست چمران درحالی برگزار شد که ناراحتی و عصبانیت از چهره خیلی از اعضا مشخص بود. در ابتدای این نشست، رئیس شورای شهر گفت: «برنامه تشییع شهدای آتش‌نشان ساعت هشت صبح روز پنجشنبه برگزار می ‌شود و امیدوارم همه در پایتخت در این مراسم شرکت کرده و مراتب قدردانی خود را نسبت به شهدای آتش‌نشان ابراز کنند.» اعضای شورا هر لحظه در انتظار شروع بحث درباره ماجرای پلاسکو بودند. بعضی از اعضا که دیدند خبری از شروع بحث نیست، خواستار تذکر درباره اتفاق اخیر در ساختمان پلاسکو شدند اما چمران قبول نکرد. در واکنش به این اتفاق، شورا گر گرفت. چراغ اول اعتراض را رحمت‌الله حافظی، یکی از اعضای همیشه در صحنه شورا روشن کرد و گفت: «30،20 نفر در این حادثه کشته شده‌ اند، آن وقت شما آقایان نماینده می ‌خواهید همین جا بنشینید و حرفی نزنید.» حافظی بعد از این حرف ‌ها، وسایل خود را جمع کرده و طوری رفتار کرد که انگار قصد ترک جلسه را دارد. چند نفر دیگر از اعضای شورای شهر که اغلب اصلاح ‌طلب بودند به نشانه همراهی با او از جای خود بلند شدند. 

** فیلم جلسه قبل منتشر شود
بعد از این ماجرا، سرانجام چمران قبول کرد تذکرات مطرح شود اما هر نماینده بیش از سه دقیقه صحبت نکند. او گفت: «جلسه قبلی، همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می‌خواهند؟» حافظی در پاسخ به او گفت: «بله، باید رسانه‌ها بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش می ‌شود، ما صحبتی نداریم.» بعد از تذکر دبیر شورا، عباس جدیدی با گمان اینکه نوبت او است، قصد داشت صحبت کند که محسن پیرهادی با اعتراض به او گفت: «نوبت خانم راستگو است. من خودم حواسم به نوبت‌ ها هست. امروز حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشینید.» در این لحظه عباس جدیدی عصبانی شد و خطاب به او گفت: «حواست باشد چه جوری با من حرف می ‌زنی. مگر تو کی هستی که این‌طور با من حرف می ‌زنی؟ دور برت داشته است؟ نمی ‌دانم این صندلی داغ چه حکایتی دارد که هرکس رویش می ‌نشیند جوگیر می ‌شود؟!» با شدت ‌گرفتن بحث‌ ها، حبیب کاشانی به ‌سمت عباس جدیدی رفت و او را آرام کرد.

** اعتراض به آرتیست ‌ها
عباس جدیدی در جلسه دیروز شورای شهر تهران با بیان اینکه ضروری است بودجه به‌ سمت بخش سرمایه برده شود، گفت: «مهم ‌ترین اولویت‌ های شهر تهران حمل‌ و ‌نقل ریلی، ایمن‌ سازی و هوشمندسازی آن است. با توجه به ناایمن‌ بودن شهر تهران که در میدان مین زندگی می‌ کنیم، هوشمندسازی آن از اهمیت زیادی برخوردار است.» این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ضدانقلاب سعی می ‌کند در وحدت مردم رخنه ایجاد کند، گفت: «چند روز پیش رضا پهلوی برای شهدای آتش‌ نشان ما از عنوان هلاکت استفاده کرد و نتانیاهو دم از رفاقت با مردم ایران زد. این درحالی است که ما با رژیم کودک ‌کش رفاقت نمی ‌کنیم.» یکی از بحث رانگیزترین بخش از حرف ‌های جدیدی اشاره ‌اش به هنرمندان بود. او گفت: «حتی آرتیست ‌های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض ‌اندام می ‌کنند. این افراد بدون حتی یک سناریو نمی ‌توانند شاخ بز را جدا کنند.»

این عضو شورای شهر با اشاره به نزدیک ‌شدن به انتخابات گفت: «باید اعضا گزارش عملکرد خود را ارائه دهند تا مشخص شود در این چهار سال چه کسی برای خود کار کرده و چه کسی برای مردم؛ مردم از ما پاسخ می ‌خواهند.»

** چرا خبرنگاران را بیرون می ‌کنید
وقتی دوباره نوبت به حافظی رسید، حرف‌ هایی زد که مدت ‌ها بود از گوشه‌ و کنار شنیده می‌ شد. او گفت: «باید روشن شود چه کسی مسئول مرگ این تعداد آدم و ازبین‌رفتن این حجم از سرمایه است. زندگی ‌های زیادی زیر و رو شده و ما به ‌همین ‌دلیل، روز پنجشنبه در تشییع شهدای آتش ‌نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست.» او ادامه داد: «قوه‌ قضائیه باید بدون ملاحظات سیاسی وارد بررسی حادثه پلاسکو شود. انحصار خبر رسانی پلاسکو باید شکسته شود. بر چه اساسی خبرنگاران و عکاسان را از محوطه خارج می ‌کنند؟ امکان دارد عکاسان برای برخی ملاحظات بهتر باشد حضور نداشته باشند، این قابل‌ قبول است اما برای چه خبرنگاران را بیرون می ‌برید؟! رسانه ملی باید به دور از جناح‌ب ندی‌های سیاسی، افرادی را دعوت کند که اولویت آنها مردم باشند، نه افرادی که در این سال‌ ها نشان دادند اولویت ‌هایشان چیست.» حافظی بعد از این حرف‌ها به‌سراغ بودجه آتش ‌نشانی رفت و گفت: «برای چه شهرداری، بودجه ٢٠ میلیاردی را به آتش ‌نشانی نداد؟ از ردیف بودجه آتش‌ نشانی، ٥٥ میلیارد محقق شده اما فقط ٢١ میلیارد آن داده شد.»

** دروغ نگویید
حافظی ادامه داد: «آقایان، حقایق را کتمان نکنید. دروغ نگویید. نروید در رسانه بگویید ٤٥ میلیارد به آتش ‌نشانی دادیم. هرکس سند دارد این رقم پرداخت شده، ما او را روی چشم می‌ گذاریم. از مدیرانی که خودشان بخشی از مسئله هستند، انتظار بیان حقایق را نداریم؛ صادق باشید.»

** اگر قالیباف استعفا داده بود... 
محسن سرخو، دیگر عضو شورای شهر، به فیلمی اشاره کرد که یکی، دو روز پیش منتشر شد و نشان می ‌داد قالیباف در سال 93 به نا ایمن ‌بودن پلاسکو اشاره کرده است. او گفت: «روز یکشنبه، فیلمی در شبکه ‌های اجتماعی پخش شد با این مضمون که شهردار در سال 93 به شورا درباره ساختمان پلاسکو تذکر داده و این شورا اقدامی نکرده و در آن فیلم، تمام تقصیرها گردن شورا انداخته شده است. برای روشن‌شدن افکار عمومی لازم است توضیحاتی را ارائه دهم. این جلسه بعد از حادثه آتش‌ سوزی خیابان جمهوری که متأسفانه دو نفر از هموطنان ما کشته شدند، برگزار شد. باید آن موقع شهردار استعفا می‌داد اما ما را متهم به سیاسی ‌کاری کردند، شاید اگر قالیباف استعفا داده بود امروز شاهد این اتفاق نبودیم.» او ادامه داد: «مطابق قانون، اخطار باید به مالک داده شود، نه صاحب سرقفلی یا مستأجر. اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می ‌شد. شورا بعد از حادثه خیابان جمهوری، چهار مصوبه داشت که شهرداری را مکلف کرده بود استانداردهای ایمنی، آتش ‌سوزی و استحکام ‌سازی را به آن ارائه دهد.» تشییع پیکر، جای این کارها نیست.

کم‌ کم نوبت به اعضای اصول ‌گرا و کمتر معترض به شهرداری تهران رسید. مجتبی شاکری که یکی از آنها بود، خطاب به رحمت ‌الله حافظی گفت: «این حرف زشت است که ما روز پنجشنبه و در زمان تشییع پیکرها، محاکمه مقصران را مطالبه کنیم.» او ادامه داد: «ما می‌ خواهیم عزاداری کرده پس نباید این مراسم عظیم را تبدیل به مرده ‌باد یا زنده ‌باد کنیم. همه داغدار اتفاق پلاسکو هستیم. چند روز قبل هم من به آقای حافظی گفتم الان وقت محاکمه نیست و باید بگذاریم شرایط آرام ‌تر شود.» حافظی هم در پاسخ به شاکری گفت: «قرار نیست در مراسم تشییع، مقصران یا مسببان معرفی شوند. آقای شاکری از صحبت ‌های من بد برداشت کرده‌اند، من می ‌گویم باید این مطالبه را مطرح کنیم که موضوع پیگیری شود.» علیرضا دبیر هم حرف‌هایش را با یک پیشنهاد شروع کرد. او گفت: «حادثه پلاسکو سنگین بود اما می‌توان این تهدید را تبدیل به یک فرصت کرده و انقلابی در بحث ایمنی در شهر تهران ایجاد کرد، بودجه آتش‌ نشانی در سال 91، 125 میلیارد تومان بوده است که با کمک شورای شهر این رقم در بودجه سال 95 به 535 میلیارد تومان رسید. قرار شد بودجه آتش‌نشانی در سال 95 در سه ردیف خرید تجهیزات، توسعه ایستگاه‌ ها و حقوق و دستمزد هزینه شود.» رئیس کمیسیون برنامه ‌و بودجه شورای شهر با بیان اینکه پیشنهاد شهردار تهران برای بودجه سال 96 آتش‌نشانی، 615 میلیارد تومان بوده است، پیشنهاد داد: «دو درصد عوارضی که شهروندان بابت عوارض دریافت پروانه پرداخت می ‌کنند به‌جای واریزشدن به حساب خزانه شهرداری به آتش ‌نشانی تخصیص یابد. باتوجه به آیین‌ نامه مالی و معاملاتی، این دو درصد باید فقط صرف خرید تجهیزات شود و به حقوق و دستمزد تعلق نگیرد.»

** بالاخره گازوئیل بود یا نه
در حالی که فردای روز حادثه پلاسکو، خیلی از مطلعان از جمله رئیس شورای شهر تهران خبر از وجود مخزن عظیم گازوئیل در طبقات بالایی پلاسکو داده بودند، احمد مسجدجامعی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران و در جمع خبرنگاران درباره جلسه دیروز صبح هیأت ‌مدیره ساختمان پلاسکو با اعضای شورای شهر تهران گفت: «براساس سخنان اعضای هیأت امنا، هیچ کارگاه تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده و به‌همین‌دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقی نمانده است. همچنین وجود مخزن گازوئیل در طبقات بالا به‌هیچ ‌وجه صحت ندارد و منبع آب آتش‌ نشانی و منبع آب شرب در پشت ‌بام وجود داشته است. بنابر اعلام حاضران در جلسه، شغل پلاستیک‌فروشی در کل مجموعه وجود نداشته و داخل راهروها و راه ‌پله‌ها نیز به‌هیچ‌ وجه انبار کالا نبوده است.» او ادامه داد: «آتش‌ نشانی فقط یک‌بار اخطاریه‌ای به شورای ساختمان درباره ضرورت ایجاد پله فرار داد که این اخطاریه از سوی شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان که دفتر مالک (بنیاد مستضعفان) تحویل شده است. براساس اعلام هیأت امنای ساختمان پلاسکو، در بازدید آتش‌ نشانی در چند ماه گذشته از این ساختمان اعلام شده که وضعیت شیر و شلنگ‌ های داخل پلاسکو که از قبل تعبیه‌ شده، قابل‌قبول است و آتش ‌نشانی نقص اصلی را نداشتن پله فرار در ساختمان اعلام کرده بود.» در ادامه، اقبال شاکری از ارسال نامه هشت صفحه‌ای آتش ‌نشانان به شهردار تهران درباره ساختمان پلاسکو خبر داد. شاکری گفت: «آتش‌ نشانی چندین بار در یک نامه هشت صفحه‌ ای به همه ارگان ‌ها از شهرداری و شورای ‌عالی شهرسازی گرفته تا بنیاد مستضعفان کتبا و رسما درباره خطرات ساختمان پلاسکو اخطار داده بود و حتی یک مانور در این ساختمان برگزار کرد اما هیچ‌کدام از این ارگان‌ ها به این اخطار توجه نکردند.»

** امپراتوری رسانه‌ ای شهرداری
غلامرضا انصاری هم در جلسه شورای شهر تهران با گرامیداشت یاد شهدای آتش ‌نشان گفت: «اخیرا امپراتوری رسانه ‌ای شهردار تهران در شرایطی که دل ملت و خانواده شهدای آتش ‌نشان خون است، دست از فرافکنی برنداشته و به‌دنبال یافتن شریک جرم برای فرار از مسئولیت خود است.» در ادامه جلسه، معاون شهردار در زمان بررسی بودجه از شهرداری تهران در حادثه پلاسکو دفاع کرد و گفت: «در تیر سال 1382، معاون املاک بنیاد مستضعفان در نامه‌ای به شهرداری منطقه، درخواست نوسازی ساختمان پلاسکو را ارسال کرده بود، پس بی‌تردید مالک این ساختمان از مشکلات ایمنی مطلع بوده است.» در هنگام بررسی بودجه، ناصر امانی، معاون برنامه‌ ریزی شهرداری، با انتقاد از حملاتی که به شهرداری صورت گرفته، گفت: «آتش ‌نشانی هیچ کمبودی ندارد و کاملا تجهیز بوده، این بی‌انصافی است که درباره شهرداری، این جوسازی‌ ها صورت می‌ گیرد.»

غلامرضا انصاری با صدای بلند خواهان قطع سخنان معاون شهرداری شد و به همراه او، حافظی و احمد حکیمی ‌پور نیز به این روند اعتراض کردند. انصاری خطاب به چمران گفت: «اگر ایشان می ‌خواهد درباره پلاسکو حرف بزند، باید به ما هم وقت بدهید.» اما با وجود این تذکرات، چمران به امانی اجازه داد حرف بزند و نگذاشت منتقدان حادثه پلاسکو در این‌باره صحبت کنند.

*منبع: روزنامه وقایع اتفاقیه 1395.11.6
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: