روزنامه شهروند درگزارشی، نوشت: شعله های آتش هنوز گاه و بیگاه ازمیان آوارهای پلاسکو زبانه می کشد، کارگران و آتش نشانها مشغول کارند تا پیکرهای دستکم ٢٠نفر از مردم و آتش نشانان را از زیر آن تل های خاک بیرون بکشند اما ساکنان «بهشت» در سیصد و بیست و سومین جلسه پارلمان شهری تهران جدی ترین بحث ها را به رونمایی از سامانه نظارت بر مصوبات شورا و بررسی بخش از بودجه سال آینده شهرداری اختصاص دادند.
در این گزارش که به قلم نیره خادمی منتشر شد، می خوانیم: درجلسه دیروز هم میان اعضای هیأت رئیسه و سایر اعضای شورا درگیری لفظی پیش آمد، تذکرها کاهش یافت و نمایندگان از تذکر درباره اتفاقات رخ داده در پلاسکو منع شدند؛ درحالی که مسجد جامعی، رئیس پیشین شورای شهر تهران پیشنهاد شکیل «کمیته حقیقتیاب» پلاسکو را مطرح کرد.
«رحمت الله حافظی»، رئیس کمیسیون سلامت یکی از کسانی بود که تذکرش درباره حادثه پلاسکو با واکنش و مخالفت چمران روبه رو شد، ولی باز هم این موضوع باعث نشد تا او از جایش بلند نشود و با صدای بلند این حرف ها را نگوید: «٣٠-٢٠نفر در این حادثه کشته شده اند، آن وقت شما آقایان نماینده می خواهید همین جا بنشینید و حرفی نزنید.» و بعد او وسایل خود را جمع کرد که از جلسه خارج شود: «اگر اجازه صحبت نمی دهید، جلسه شورا را ترک کنم.» مهدی چمران هم اجازه داد تذکرها مطرح شود اما تاکید شد که «هر نماینده بیشتر از ٣دقیقه صحبت نکند.» رئیس شورا اما دوباره با این صحبت ها، اعضا را به خود متوجه کرد: «جلسه قبلی همه به تذکر گذشت. آقایان دوربین و رسانه می خواهند؟» حافظی هم پاسخ او را اینطور داد: «بله رسانه ها باید بدانند چه اتفاقی افتاده است. اگر مشروح جلسه شنبه پخش می شود، ما صحبتی نداریم.» جلسه روز شنبه شورا به صورت اضطراری برگزار شد، درحالی که اعضا معتقد بودند که در حادثه پلاسکو کوتاهی شده است؛ جلسه ای که دور از چشم خبرنگاران در ساختمان پروانه برگزار شد و تنها گوشه های محدودی از آن رسانه ای شد.
** دعوای پیرهادی و جدیدی
جلسه سه شنبه در ادامه اینطور گذشت؛ میان عباس جدیدی و پیرهادی سر نوبت تذکر درگیری ایجاد شد و پیرهادی، عضو هیأت رئیسه شورا با اعتراض به او، گفت: «نوبت خانم راستگو هست. حوصله ندارم و اعصابم خرد است. لطفا بنشینید.» جدیدی که عصبانی شده بود، گفت: «حواست باشد چه جوری با من حرف می زنی. مگر تو کی هستی که اینطور با من حرف می زنی؟ دور برت داشته است؟ نمی دانم این صندلی داغ چه حکایتی دارد که هرکس رویش می نشیند، جوگیر می شود؟!» ادامه بحث با پادرمیانی حبیب کاشانی تمام شد. جدیدی درتذکر خود به هوشمندسازی تهران تأکید کرد: «درمیدان مین زندگی می کنیم.» او یک انتقاد به اهالی فرهنگ و هنر هم مطرح کرد: «حتی آرتیست های سینمایی هم درباره مسائل شهری عرض اندام می کنند، این افراد بدون حتی یک سناریو نمی توانند شاخ بز را جدا کنند.»
** دستگاه قضائی وارد شود
در میان تذکرات «برخورد دستگاه قضائی با مسببین حادثه پلاسکو به دور از سیاسی کاری» ازسوی رئیس کمیسیون سلامت شورا به عنوان یک انتظار و خواسته عمومی مطرح شد: «روز پنجشنبه در تشییع شهدای آتش نشان، محاکمه مسببان را خواهیم خواست. باید مسببین این حادثه محاکمه شوند و این را مطالبه خواهیم کرد که قوه قضائیه به دور از هرگونه سیاسی کاری و ملاحظه کاری های خاص، مسببین را شناسایی، معرفی و مجازات کند.» لغو انحصار خبری درحادثه پلاسکو، لزوم بررسی و تشریح موضوع در رسانه ملی به دور از جناح بندی سیاسی و عدم تخصیص ردیف اختصاصی مصوب برای خرید تجهیزات آتش نشانی از دیگر مواردی بود که حافظی به آن اشاره کرد: «٢٠میلیارد تومان برای خرید تجهیزات آتش نشانی مصوب شده است که شهرداری نهتنها از ٢٠میلیارد تومان هیچ پرداختی انجام نداده، بلکه این مصوبه را به آتش نشانی ابلاغ هم نکرده است. شهرداری می گوید: ٥٤میلیارد تومان بودجه سازمان آتش نشانی برای خرید تجهیزات تحقق یافته است، اگر تخصیص این بودجه حقیقت دارد، پرینت بانک را ارایه کنید. دروغ نگویید، نقاط ضعف احتمالی ممکن است پذیرفته شود، ولی حقایق نباید کتمان شود.» البته کمی بعدتر مجتبی شاکری عضو دیگر شورا نسبت به این تذکر واکنش نشان داد: «این حرف زشت است که ما روز پنجشنبه و در زمان تشییع پیکرها، محاکمه مقصران را مطالبه کنیم. چند روز قبل هم من به آقای حافظی گفتم، الان وقت محاکمه نیست و باید بگذاریم شرایط آرام تر شود.» حافظی در پاسخ به شاکری گفت: «قرار نیست در مراسم تشییع، مقصران یا مسببان معرفی شوند. آقای شاکری از صحبت های من بد برداشت کرده اند.»
** اگر بعد از حادثه جمهوری شهردار استعفا کرده بود، شاهد این اتفاق نبودیم
«محسن سرخو»، رئیس کمیته حمل ونقل شورا هم دیروز درباره فیلم منتشر شده تذکر شهردار نسبت به پلاسکو بعد ازحادثه خیابان جمهوری گفت: «فیلمی با این مضمون که شهردار در سال ٩٣ به شورا درخصوص ساختمان پلاسکو تذکر داده و شورا اقدامی نکرده و درآن فیلم تمام تقصیرها گردن شورا انداخته شده است پخش شده است درحالی که شهردار باید آن موقع استعفا می کرد، اما ما را متهم به سیاسیکاری کردند، شاید اگر قالیباف استعفا کرده بود، امروز شاهد این اتفاق نبودیم.» او گفت: «اخطارهای پلاسکو باید به بنیاد مستضعفان فرستاده می شد.» چهارمصوبه شورا بعد ازحادثه جمهوری موضوع دیگری بود که سرخو به آن تأکید کرد: «شهرداری مکلف شده بود؛ بالگرد و تجهیزات جدید آتش نشانی تهیه کند. مردم از ما انتظار دارند به این حادثه رسیدگی کنیم و شهرداری را مکلف کنیم به یگان هوایی مجهز شود و صداوسیما به جای این برنامه های بی محتوا، برنامههای آموزشی برای مقابله با آتش پخش کند. قیمت یک بالگرد آتش نشان، ١٠میلیارد است اما شهرداری آن را تهیه نکرد.»
** ادامه تذکرات و دفاع از شهردار
«حادثه پلاسکو سنگین بود اما می توان این تهدید را تبدیل به یک فرصت کرد و انقلابی در بحث ایمنی درشهر تهران ایجاد کرد.» این جمله ای بود که دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مطرح کرد: «پیشنهاد شهردار برای بودجه 96 آتشنشانی 615میلیارد تومان بوده است، پیشنهاد می دهم 2درصد عوارض دریافت پروانه به جای واریز به حساب خزانه شهرداری به آتش نشانی تخصیص یابد. با توجه به آییننامه مالی و معاملاتی این دودرصد باید تنها صرف خرید تجهیزات شود.» اقبال شاکری، عضو دیگر شورا هم از ارسال نامه 8 صفحهای آتش نشانان به شهردار تهران در رابطه با ساختمان پلاسکو خبر داد و غلامرضا انصاری هم اعلام کرد که شهرداری دراین حادثه به دنبال فرافکنی است. تندگویان از رسانه ها، شهرداری و اعضای شورا خواست تا در زمینه کمپین شهدای ایثارگر کمک کنند: «تا این لحظه 20هزار فرزند شهید از سراسر کشور دعوتم را لبیک گفته اند، درخواست ما فرزندان شهید آن است که شهدای آتش نشان از شهید خدمت به شهید ایثارگر تبدیل شوند.» تقی پور، سخنگوی شورا هم حادثه را به دولت نسبت داد و خواستار استیضاح رئیس جمهوری و وزرای کابینه دولت دهم که کوتاهی شان در ایمن سازی ساختمان پلاسکو حادثه آفرین شده است، شد.
زمان بررسی بودجه ٩٦ شهرداری که درنهایت به جای ١٨هزار و ٤٨٩میلیارد تومان حدود 17هزارو900میلیارد تومانی تصویب شد، معاون شهردار در دفاع از شهرداری در حادثه پلاسکو سخن گفت: «آتشنشانی هیچ کمبودی ندارد و کاملا تجهیز است این بی انصافی است که درمورد شهرداری این جوسازی ها صورت می گیرد.» غلامرضا انصاری با صدای بلند خواهان قطع سخنان معاون شهرداری شد و به همراه وی حافظی و احمد حکیمی پور نیز به این روند اعتراض کردند: «اگر ایشان می خواهد درمورد پلاسکو حرف بزند، باید به ما هم وقت بدهید اما با وجود این تذکرات چمران به امانی اجازه داد حرف بزند و نگذاشت منتقدین حادثه پلاسکو
صحبت کنند.»
** انتقاد از دستور جلسه شورا
با وجود اینکه تذکرات اعضای شورا هم به صورت محدود در شورا گنجانده شد، اما این جلسه ٤ساعته خروجی زیادی درباره حادثه پلاسکو نداشت. حالا رئیس کنونی و رئیس سابق شورا در گفت وگو با «شهروند»، نظرات تقریبا متناقضی در اینباره دارند. چمران معتقد است که آنچه می توانستند در دوجلسه شنبه و یکشنبه انجام دادهاند، اما مسجد جامعی می گوید: «آیا نباید برای واقعه ای به این مهمی تغییری در دستور جلسه داده می شد؟» رئیس شورا در پاسخ به این سوال که چرا جلسه روز گذشته شورا خروجی دراین زمینه نداشت، به این جمله اکتفا کرد: «شورا چه کار کند؟ به اندازه کافی دراینباره صحبت کرده ایم.» شاید شفاف سازی درباره حادثه و حرف و حدیث ها یکی از مواردی بود که با توجه به آمارهای متناقض روزهای گذشته از شورا انتظار می رفت، اما چمران اعتقاد دیگری دارد: «آمارها متناقض نبود، حرف سخنگوی آتش نشانی سند است. ما نباید در کار اجرایی دخالت کنیم. ما باید تسهیلات فراهم کنیم که آنها بتوانند کار خود را انجام دهند، به اندازه کافی هم روز شنبه ٤ساعت و یکشنبه هم چند ساعت دیگر در اینباره صحبت کردیم و نیازی به صحبت دیگری نیست. همین امروز هم صحبت ها حاشیه ای بود.»
شهردار تهران دراین واقعه باید درمعرض پاسخگویی قرار گیرد و این وظیفه شوراست که بررسی های بیشتری در این باره انجام دهد، چون هنوز هم خاطر مردم جریحه دار است، درحالی که هنوز هم برخی حرف از استعفا می زنند، اما چمران می گوید: «این جریحه داربودن نیست. هرچه توانستیم با سرعت تصویب کردیم تا کارشان را انجام دهند. مرتب هم طی بازدیدها وضعیت را بررسی می کنیم تا این مسأله تمام شود، چیز جدید دیگری به نظر نمی رسد.» اما مسجدجامعی، رئیس سابق و عضو کنونی شورا حرفهای دیگری در اینباره دارد: «واقعه ای به این مهمی اتفاق افتاده است؛ آیا نباید به عنوان نمایندگان تهران در شورا تغییری در دستور کار جلسه بدهیم. دستور جلسه روز سه شنبه و رونمایی از سامانه نظارت چه اولویتی داشت؟ این موضوع در دستور جلسه قبلی بود و برای بررسی آن وقت نرسید، اما ما نمایندگی مردم را داریم. الان همه اضطراب دارند، چون دستکم ٢٠نفر از عزیزان ما زیر آوار هستند، میلیاردها تومان پول سوخته شده و دوماه مانده به عید عده زیادی بیکار شده اند، شغل آنها آسیب دیده است و درآمد ندارند. حادثه خیابان جمهوری که اتفاق افتاد، ما دستور جلسه را تغییر دادیم و پیگیر موضوع شدیم تا به شورا آمدند، اما انگار نه انگار که درشهر اتفاق به این بزرگی رخ داده است. حتی برای نخستینبار ٣دقیقه اعمال کردند و تذکرات محدود شد.» مسجد جامعی برای تبادلنظر میان اعضای اصلاح طلب شورا با هیأت امنای ساختمان پلاسکو جلسه ای ترتیب داد.
** 10 پاسخ مهم هیأت امنای ساختمان پلاسکو به ابهامات
نخستین بار است که یک مقام رسمی به جای اکتفا به اخبار رسمی، پاسخ و حرفهای مردم را نیز مورد توجه قرار داده است. احمد مسجدجامعی صبح روز گذشته به همراه برخی از اعضای فراکسیون اصلاح طلبان شورای شهر با هیأت امنای ساختمان پلاسکو جلسهای برگزار کرد و خروجی آن یک صورتجلسه ١١ بندی بود که رئیس سابق شورای شهر تهران آن را تنظیم کرد. در جلسه ای که میان اعضای شورا و هیأت امنای ساختمان پلاسکو برگزار شد، اسماعیل دوستی، احمد حکیمیپور، احمد دنیامالی، فاطمه دانشور، عبدالحسین مختاباد، محمدمهدی تندگویان و محمد سالاری از شورا و آقایان البرزپور، جوادی، ابراهیم خانی، ابراهیمی و محمدی از هیأت امنای ساختمان پلاسکو شرکت کردند. در این جلسه موارد متعددی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و صورتجلسهای با ١١ بند براساس اظهارات اعضای هیأت امنای ساختمان پلاسکو از سوی احمد مسجدجامعی تنظیم شد. سخنان اعضای هیأت امنای پلاسکو در شرایطی است که مسئولان شهرداری و نمایندگان نزدیک به محمدباقر قالیباف پیش از این گفته بودند که بیش از ١٥ بار به پلاسکو تذکر داده اند که ساختمان ایمن نیست و باید فکری به حال آن بکنند.
١- فقط یکبار به شورای ساختمان، بعد از بازدید آتشنشانی اخطاریه در مورد ضرورت ایجاد پله فرار دادهاند. ٢- هیچ تولیدی در ساختمان پلاسکو نبوده است و به همین دلیل ابزار تولیدی چندانی در آوار باقیمانده نیست.٣ -مخزن گازوییل ادعا شده در طبقات بالا به هیچ وجه صحت ندارد، ولی منبع آب آتش نشانی و منبع آب شرب در پشت بام وجود داشته است. ٤- شغل پلاستیک فروشی در کل مجموعه نبوده است؛ هر چند که اسم ساختمان پلاسکوست. ٥- داخل راهروها و راه پله ها به هیچ وجه انبار کالا نبوده است. ٦- این اخطاریه توسط شورای ساختمان به نماینده مالک در طبقه چهاردهم ساختمان به دفتر مالک (بنیاد مستضعفان) تحویل شده است.
٧- آتش نشانی نیز یکبار در چند ماه گذشته بازدید از ساختمان داشته و پس از آن گفته اند وضع شیر و شلنگ های داخل ساختمان که از قبل تعبیه شده بود، قابل قبول است؛ ولی نقص اصلی را نداشتن پله فرار عنوان کردهاند. ٨- آتش نشان ها انصافا نهایت فداکاری، همکاری و شجاعت را در این کار به خرج دادند. ٩- ایجاد ساختمان در محل فعلی، مورد تقاضای شورای نمایندگان و کسبه بود. ١٠- از مردم برای شرکت در مراسم آتش نشان ها دعوت و تشکر شود.
کامبیز نوروزی، حقوقدان در گفت وگو با «شهروند» مطرح کرد: نظارت شورای شهر تهران بر عملکرد شهرداری اصلا کافی نیست. به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، این نهاد مسئول نظارت بر ایمنی پلاسکو بوده است. اطلاعرسانی، ضعیف ترین و بی کیفیتترین بخش بحران پلاسکو بوده است.
حادثه پلاسکو در روزهای گذشته بحث های متفاوتی را در فضای داخلی کشور برانگیخته که یکی از مهم ترین این بحث ها، لزوم تعیین نهادها یا افراد خطاکار در بروز این حادثه بوده است. شهرداری تهران بهعنوان نهاد تصمیم گیر و ناظر در امور شهری، از ابتدا در مظان اتهام بوده و برخی اعضای شورای شهر تهران هم به این مسأله اشاره کرده و حتی خواهان استیضاح «محمدباقر قالیباف» شده اند؛ قانون در این باره چه می گوید و وظیفه اصلی شورای اسلامی شهر تهران بهعنوان نهاد ناظر برعملکرد شهرداری دراین حادثه چیست؟ «کامبیز نوروزی» حقوقدان و وکیل دادگستری در گفت وگو با «شهروند»، این موضوع را بررسی کرده است.
** قانون درباره شیوه نظارت شورای شهر برعملکرد شهرداری تهران در ماجرای پلاسکو چه می گوید و اعضای این شورا باید چه رویکردی را در این باره پیش بگیرند؟
شوراهای شهر وظایف مختلفی دارند و یکی ازمحورهای مهم نظارت برعملکرد شهرداری هاست. شورای شهر مهمترین نهاد بالادستی شهرداری است و مجموعه عملکرد این نهاد باید تحت نظارتهای مختلف شورا قرار بگیرد. بهعنوان مثال درماده 71 قانون شورای اسلامی شهر و روستا وظایف قانونی شوراها مشخص شده که یکی از وظایف آنها انتخاب و عزل شهردار است که علاوه براین، بررسی و شناخت کمبودهای محیط شهری به عهده شورای شهر است. شورای شهر موظف است؛ برحسن اجرای مصوبات خود نظارت کند. نظارت برعملکرد مالی و قراردادی شهرداری، نظارت بر امور اماکن عمومی طبق بندهای 18 و 19 همین ماده برعهده شوراست؛ یعنی شورای شهر باید ازطریق شهرداری این وظیفه را به انجام برساند. بنابراین شورای شهر مسلما به عنوان یک نهاد بالادستی شهرداری درکیفیت عملکرد شهرداری نقشی مهم و تاثیرگذار دارد.
**دیروز اعضای شورای شهر تشکیل دو کمیته حقوقی برای بررسی و رسیدگی به حادثه پلاسکو تشکیل شود، این موارد در راستای بند قانونی اشاره شده است؟
این مصوبه شورای شهر در راستای وظایف قانونی شوراست و مصوبه درستی هم است، اما نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. تجربه دهه اخیر درمدیریت شهر تهران حکایت از آن دارد که میزان نظارت شورای شهر تهران برعملکرد شهرداری اصلا کافی نبوده و وظایف شورای شهر تحت تأثیر گرایش های سیاسی حاکم بر شورای شهر تهران به شدت ضعیف بوده است. رئیس محترم شورای شهر تهران، تقریبا درتمام موارد بیش و پیش از هرچیز درفکر حمایت کامل از شهردار تهران بوده است؛ این حمایت هیچ اشکالی ندارد و اشکال و نقد به جایی وارد می شود که سیاست بر قانون و ضوابط و معیارها حاکم می شود. بعد از موضوع املاک شهرداری تهران، عدهای از اعضای شورای شهر طرح تحقیق و تفحص از شهرداری را پیشنهاد کردند که درشورای شهر رد شد و در واقع شورا از ابزارهای نظارتی خود کمترین استفاده را برده است؛ آن تعداد معدود از اعضای شورا هم که تلاش داشته اند از اختیارات قانونی برای نظارت بر کیفیت عملکرد شهرداری استفاده کنند، نتوانستند به جایی برسند.
** در روزهای گذشته هروقت بحث استیضاح یا استعفای شهردار مطرح شد، گروهی جواب دادند که «فعلا زمان مطرح شدن چنین مواردی نیست»، قانون در این باره چه می گوید؟
من با بحث استعفا که این سال ها درکشور مد شده، چندان موافق نیستم؛ استعفا جنبه سمبلیک دارد و گاهی اوقات موجب پوشیده ماندن حقایق می شود. مسأله اصلی قبول مسئولیت های قانونی است؛ اینکه مسئولی استعفا دهد، مشکلی را از مردم حل نمی کند و آنچه که اهمیت دارد، روشن شدن حقایق است. در ماجرای برخورد دوقطار، مدیر عامل راه آهن استعفا کرد که با استقبال هم روبه رو شد، اما مشکلی از مردم را حل نکرد. اینکه حادثه ای اتفاق افتاد و حالا شهردار استعفا دهد، شاید جنبه نمادین و سمبلیک داشته باشد، اما مشکلی ازمشکلات شهر تهران را حل نمیکند.
** البته سوال این بود که ادعای نپرداختن به مقصران و دلایل این حادثه در شرایط کنونی که در روزهای گذشته بارها از زبان مسئولان مطرح شده تا چه اندازه درست و قانونی است؟
سوال شما را در سه سطح من باید جواب دهم؛ در سطح سازمان های مسئول اداری، باید مشخص شود که چه سازمانی مکلف به نظارت بر ایمنی ساختمان پلاسکو بوده و باید از اختیارات قانونی خود استفاده میکرد؟ دراین مورد حتما باید الان صحبت کرد و پاسخ آن را داد؛ چراکه ارزش عملی دارد و باید به اقدامات عملی فوری برای اصلاح مدیریت شهری بینجامد. باید مشخص شود چه سازمانی مسئول نظارت بوده و تا چه اندازه از اختیار قانونی خود استفاده کرده است؟ نظر حقوقی من این است که به استناد بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، شهرداری موظف بوده بر ایمنی بنای پلاسکو نظارت کند و برای رفع خطر اقدام عملی انجام دهد. درسطح دیگر پاسخ به سوال شما، علت تامه حادثه است، آتش سوزی چرا و از کجا ایجاد شده که بحثهای کارشناسی پیچیده ای است که درحال حاضر به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی توان درباره آن اظهارنظر کرد و کارشناسان این حوزه ها باید در روزهای آینده به این موارد پاسخ دهند، اما سطح سوم، واکنش به بحران است. واکنش به این بحران را درسطوح واکنش انتظامی (یعنی محیط بحران چگونه از لحاظ انتظامی مدیریت شده و آیا فضای مناسب ایجاد شده است؟) بخش دیگر اطلاع رسانی است و بخش سوم کیفیت عملیاتی مأموران فداکار آتش نشانی و مدیریت این موضوع است که باید بعدا و پس از تحقیقات کافی ارزیابی شوند. پس باید سازمان مسئول مشخص شود ولی در دو مورد دیگر باید اظهارنظر را پس از مشخصشدن جزییات سخن گفت.
** در روزهای پس از بحران پلاسکو، اطلاعرسانی برای خبرنگاران و رسانه ها محدودیت های فراوانی داشت که بیشتر ازطرف ستاد بحران صورت می گرفت، این محدودیت ها منجر به پخش شایعات فراوان و ضعف اطلاع رسانی شده است. ستاد بحران حق اعمال این محدودیت برای خبرنگاران را داشته است؟
ضعیف ترین و بی کیفیتترین قسمت مربوط به این بحران به بخش اطلاع رسانی است، حوادث اینچنین مورد توجه تمام مردم کشور و حتی در دو روز اول، تیتر یک و دو رسانه های مهم دنیا بوده است. پس این خبر و کنترل احساسات عمومی بسیار اهمیت دارد، به همین دلیل درمعیارها و ضوابط مدیریت بحران، مدیریت خبری بحران است و باید در ستاد عملیاتی یک ستاد خبری با کمک گرفتن از خبرنگاران خبره و حرفه ای اخبار دقیقی به بیرون مخابره می شد. ستاد بحران پلاسکو، بخش اطلاع رسانی داشت که بسیار ضعیف عمل کرد که البته باید از «سیدجلال ملکی» یاد کنیم که درحد وسع و توان خود عملکرد شایسته ای داشت. ازطرف دیگر، صدا و سیما هم نقش اطلاع رسانی بسیار ضعیفی داشت و یکی از محورهای کار خبری تلویزیون، تکذیب اخبار بیان شده خود بود، اما از لحاظ حادثه، ستاد بحران می تواند محدودیت خبری اعمال کند و میزان فعالیت خبرنگاران در میدان حادثه را به دلیل امنیت عمومی و فضای عملیاتی را محدود کند، کما اینکه درحادثه 11 سپتامبر هم شاهد چنین محدودیتی ازسوی دولت آمریکا بوده ایم که البته خود دولت اطلاع رسانی کاملی انجام می داد.
*منبع: روزنامه شهروند 1395.11.6