کد خبر: ۹۰۸۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۲ دی ۱۳۹۵ - 11 January 2017
«٧ ساعت غمگین ایران»، «سرنوشت مبهم مسوولیت‌های آیت‌الله»، «پرواز به وقت پنجشنبه»، «اینجا دانشگاه تهران به وقت نماز»، «اینجا خیابان «انقلاب» به وقت شکوه و فریاد» و «اینجا حرم امام؛ به وقت وداع» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 22 دی است.
 «٧ ساعت غمگین ایران»، «سرنوشت مبهم مسوولیت‌های آیت‌الله»، «پرواز به وقت پنجشنبه»، «اینجا دانشگاه تهران به وقت نماز»، «اینجا خیابان «انقلاب» به وقت شکوه و فریاد» و «اینجا حرم امام؛ به وقت وداع» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه 22 دی است.

**٧ ساعت غمگین ایران
عقربه‌ها قبل از آنکه ساعت هشت و سی دقیقه را نشان دهند، هواداران آیت‌الله را راهی خیابان‌ها می‌کنند. محدودیت‌های ترافیکی که از ساعت 7 صبح به اجرا در می‌آید و میدان ولیعصر و فاطمی و مسیر فاطمی به انقلاب و نیز تمامی مسیرهای منتهی به دانشگاه تهران به دلیل حضور جمعیت مسدود شده و تردد اتومبیل‌ها ممنوع شده و نیروی انتظامی از ورود ماشین‌ها جلوگیری می‌کند.آمبولانس حامل پیکر آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حسینیه جماران را به مقصد دانشگاه تهران ترک می‌کند. عکسی که مهدی هاشمی بالای پیکر آیت‌الله داخل آمبولانس نشسته است دست به دست در کانال‌های خبری می‌چرخد. جمعیت به سوی دانشگاه تهران در حرکت است و درهای بسته دانشگاه به روی مردم عادی، ازدحام زیادی را در خیابان آزادی ایجاد کرده است. رهبر معظم انقلاب در حالی که برای اقامه نماز آماده می‌شدند؛ خطاب به جمعیت فرمودند: همه باید نماز بخوانند. حسن روحانی، آملی لاریجانی، علی لاریجانی، سیدمحمود علوی، محسن هاشمی، امامی کاشانی، احمد جنتی و محمدی گلپایگانی از جمله مسوولانی هستند که در صف بعدی به امامت مقام معطم رهبری؛ اقامه نماز را آغاز کردند. در میانه سکوت نماز تنها این جملات به گوش می‌رسد: الهی عفوک عفوک عفوک/ عفوک عفوک عفوک/ عفوک عفوک عفوک... پیکر آیت‌الله هاشمی برای تدفین و خاکسپاری به داخل ضریح منتقل می‌شود. خانواده هاشمی نیز با حضور در ضریح با آیت‌الله برای همیشه خداحافظی می‌کنند.

**سرنوشت مبهم مسوولیت‌های آیت‌الله
ناطق نوری درست می‌گوید که مردم هنوز شوکه هستند؛ فقدان آیت‌الله هاشمی هر چه بگذرد بیشتر معلوم می‌شود. درگذشت آیت‌الله هاشمی علاوه بر اینکه حفره بزرگی در سیاست ورزی ایران ایجاد خواهد کرد چند منصب سیاسی مهم را هم خالی کرده است که تعیین جایگزین آیت‌الله هاشمی در آن مناصب زیاد طول نخواهد کشید. آیت‌الله هاشمی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بود و حالا باید جایگزین او در ساختمان خیابان جامی مشخص شود. او باید در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشخص شود. جایگاه مهمی که گزینه‌های مختلفی در گمانه‌زنی‌ها برای آن مطرح می‌شود اما دو گزینه‌ای که بیش از همه آیت‌الله هاشمی شاهرودی و ناطق نوری هستند. با این همه اما محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره این گمانه‌زنی‌ها اظهارنظر روشنی نکرده و تنها گفته است: مسائل مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام برعهده رهبر انقلاب است. او در حاشیه مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی به تسنیم گفت: این مسائل مربوط به رهبر انقلاب است اما نهاد مجمع تشخیص هم به قوت خود باقی است. همان‌طور که محسن رضایی گفته است انتخاب دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام طبق قانون اساسی بر عهده رهبری است و آیت‌الله هاشمی از ابتدای تاسیس این نهاد ریاست آن را با حکم رهبری بر عهده داشت.

**پرواز به وقت پنجشنبه
بالاخره در ماه‌های پایانی دولت یازدهم یکی از دغدغه‌های اصلی دولت برای خرید هواپیماهای نو برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به ثمر نشست. چند روز پیش بود که نخستین هواپیمای ایرباس٣٢١ بر اساس گواهینامه ثبت هواپیماهای جدید، با شماره سریال 7418 به نام ایران‌ایر به ثبت رسانده شد، تا این هواپیما نخستین فروند از هواپیماهای مسافرتی باشد که پس از نزدیک به چهار دهه، به طور مستقیم از شرکت‌های هواپیماساز خریداری شده و آخر هفته در فرودگاه مهر آباد فرود می‌آید.به این ترتیب و با نهایی شدن قرارداد خرید 100 فروند هواپیمای ایرباس از سوی ایران‌ایر و پیگیری مقدمات لازم برای ورود این هواپیما، سازمان هواپیمایی به طور رسمی نخستین ایرباس 321 را به نام این شرکت ثبت کرد و حالا چشم‌ها منتظر است تا فردا خلبان‌های ایرانی که پیش از این پرورش، مدیرعامل ایران ایر وعده آن را داده بود نخستین هواپیمای خریداری شده را در فرودگاه مهر آباد یا امام خمینی به زمین بنشانند.

**اینجا دانشگاه تهران به وقت نماز
کم‌کم دیگر آن چهره‌های بهت زده عصر نوزدهم دی ماه، حالت ماتم به خود گرفته‌اند. آیت‌الله هاشمی برای همیشه رفته و هیچ زمانی این واقعیت به اندازه صبح روز سه‌‌شنبه چهره خشن خودش را به دوستداران آیت‌الله نشان نداده بود. روزی که آنها باید برای وداع آخر ساعت هشت و نیم صبح خودشان را به دانشگاه تهران می‌رساندند تا بعد از خواندن نماز میت بر پیکر آیت‌الله، پیکرش را تشییع کنند و در نهایت هم در حرم امام خمینی به خاک بسپارند. مردم اما زمانبندی خودشان را داشتند. برای همین هم خیلی زودتر خودشان را به دانشگاه تهران رسانده بودند. حدود ساعت ٧ صبح جمعیت منتظر پشت درهای دانشگاه ایستاده بود و ثانیه به ثانیه بر حجم جمعیت اضافه می‌شد. ساعت که به هشت نزدیک شد درهای دانشگاه تهران باز شد. نیم ساعت بعد هم پیکر آیت‌الله با آمبولانس وارد محوطه دانشگاه شد. مهدی هاشمی، کوچک‌ترین فرزند آیت‌الله داخل آمبولانس و بالای سر تابوت ترمه پوش پدرش نشسته بود. مهدی از همان لحظه‌ای که از زندان اوین بی‌تاب و هراسان تحت‌الحفظ خودش را به بیمارستان شهدای تجریش رساند تا لحظه‌ای که پیکر آیت‌الله‌ در خاک آرام گرفت لحظه‌ای از او جدا نشده بود. لنز دوربین‌ها و عکس‌هایی که در این دو روز هر لحظه از جماران و روز تشییع و خاکسپاری منتشر شد گواه این مدعاست. نزدیکان خانواده هاشمی می‌گویند که همیشه علاقه ویژه‌ای میان مهدی و پدرش وجود داشته؛ به همین دلیل هم دل کندن از پدر برای این پسر سخت‌تر است. پیکر آیت‌الله را مقابل جایگاه نمازگزاران گذاشتند.

**اینجا خیابان «انقلاب» به وقت شکوه و فریاد
خیابان انقلاب تهران بیش از هر چیز خاطره حضور بر در و دیوارش ثبت است، از بهمن ٥٧ تا امروز. این نقطه از تهران روزهای مهمی را در دل خود ثبت کرده است و اکنون خاطره جدیدی بر ذهنش نقش بسته است، خاطره وداع با یکی از تاریخی‌ترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران. دیروز خیابان انقلاب آخرین وعده آیت‌الله با مردم بود، برخی برای وداع آمده بودند و برخی شاید برای آخرین بیعت حضورشان را به رخ می‌کشیدند، همان‌هایی که فریاد می‌زدند «هاشمی هاشمی، راهت ادامه دارد». دیروز همه آمده بودند، از حامیان دیروز و مخالفان امروز تا مخالفان دیروز و حامیان امروز. آیت‌الله دیروز در میان جمعیت میلیونی موافقان و مخالفانش تشییع شد تا بار دیگر به یادمان بیاورد هاشمی سیاستمداری متفاوت از دیگر مردان سیاست ایران بود؛ سیاستمداری که موافقان و مخالفانش برای بدرقه‌اش حاضر شدند و سه‌شنبه‌ای تاریخی برای او و جمهوری اسلامی رقم زدند. عقربه‌های ساعت هفت صبح را نشانه گرفته بود اما اینجا، در مرکز شهر تهران حدفاصل میدان انقلاب تا چهارراه ولیعصر جمعیت زیادی به سمت دانشگاه تهران روانه بود.

**اینجا حرم امام؛ به وقت وداع
با لبخندی بر قاب عکس نشسته، بدرودش گفتند و تا ضریح مطهر، تشییع‌اش کردند. مردمانی که برای بدرقه آیت‌الله سنگ‌تمام گذاشتند و مدت‌ها انتظار ورودش را کشیدند، ساعت که به ١٣ می‌رسد، دیگر باید رفتنش را می‌پذیرفتند. حرم مطهر امام، از صبحگاه دیروز جای سوزن انداختن نبود. مردمانی که از گوشه و کنار ایران خود را به آنجا رساندند تا آیت‌الله را به خانه ابدی بدرقه سازند، چه خوب رسم تجلیل از او را به جای آوردند. رسمی که این سال‌ها جایش را، به جفا و بی‌وفایی داده بود، آیت‌الله را همچون گذشته به آغوش ملت رساند. آنها فریادهای یا «حسین» را سر می‌دادند و لحظه به لحظه زمان وداع با یار امام را به خود نزدیک‌تر می‌دیدند. کم‌کم که به جمعیت مقامات و مسوولان کشوری و لشگری در جمع میهمانان حرم اضافه ‌شد، می‌شد فهمید که پیکر آیت‌الله تنها چند قدم دیگر برای همسایگی با امام فاصله دارد. آیت‌الله موسوی‌بجنوردی نخستین چهره‌‌ای بود که برای حضور در این مراسم وارد حرم شد. خانواده هاشمی نیز به همراه نوادگان امام خمینی(ره) یکی پس از دیگری وارد می‌شدند تا زمان هرچه بیشتر برای وداع تنگ‌تر شود.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: