کد خبر: ۹۰۱۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 01 January 2017
«سایه سنگین دلار بر کالاهای اساسی»، «فریب مردم با داروهای تقلبی»، «10 رویداد 2016 به روایت جام‌جم»، «تولید تجهیزات الکترونیک به اندازه اتم» و «نفس برید‌ه‌ای به نام جنگل» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 12 دی است.
 «سایه سنگین دلار بر کالاهای اساسی»، «فریب مردم با داروهای تقلبی»، «10 رویداد 2016 به روایت جام‌جم»، «تولید تجهیزات الکترونیک به اندازه اتم» و «نفس برید‌ه‌ای به نام جنگل» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره یکشنبه 12 دی است.

** سایه سنگین دلار بر کالاهای اساسی
فعالان اقتصادی و مردم در سال جاری انتظار کاهش قیمت‌ها و بازگشت رونق را به اقتصاد کشور داشتند، اما نوسانات اخیر دلار موجب صعودی شدن قیمت کالاهای اساسی و بهانه جدیدی برای تحمیل گرانی بر مردم شده است. به گفته کارشناسان، در صورت اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی اقتصاد کشور به قیمت دلار، دیگر هر تکانه در بازار ارز، بر قیمت مواد غذایی تاثیر نمی‌گذارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، 28 شهریور امسال در همایش سراسری فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب بر ضرورت کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار آمریکا تاکید و خاطرنشان کردند: اگر مسئولان و مردم بتوانند اقتصاد مقاومتی را به معنای واقعی محقق و کشور را از جادوی مالی و پولی دشمن خلاص کنند و ارزش و آقایی دلار را در زندگی اقتصادی بشکنند، کشورهای دیگر را نیز نجات داده‌اند و برای آنها الگو خواهند شد.

** فریب مردم با داروهای تقلبی
اگر فرآورده‌های جعلی و تقلبی در حوزه‌های اقتصادی، کشتی تولید ملی را به گل می‌نشاند، تقلب در حوزه دارویی، می‌تواند هم اقتصاد و هم سلامت مردم را بر باد دهد. براساس گفته‌های رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو، حدود 5 درصد از بازار دارویی کشور را داروهای تقلبی و قاچاق تشکیل می‌دهد. البته نباید از خاطر برد که در حوزه سلامت، حتی یک درصد بازار داروی تقلبی هم بسیار خطرناک است و می‌تواند کل سلامت جامعه را به خطر بیندازد.

ارزش ریالی کل داروهای مصرفی در کشور ما حدود 1600 میلیارد تومان برآورد می‌شود. وقتی حدود 5 درصد از این بازار دارویی گسترده به داروهای تقلبی اختصاص دارد، براحتی می‌توان عمق فاجعه را سنجید.

** 10 رویداد 2016 به روایت جام‌جم
سال 2016 میلادی سالی پر حادثه در جامعه جهانی و در عرصه رویدادهای بین‌المللی بود. در سال گذشته روند تحولات سیاسی به سویی حرکت داشت که افکار عمومی جهان را نگران تر می‌کرد، اروپا نا امن‌تر شد، آمریکا با انتخاباتی نگران تر و پر آشوب شد.

جهان اسلام نیز با حمایت حامیان تروریست‌ها شاهد درگیری‌های خونین بود. سال گذشته را در عین حال می‌‌توان قدرت یابی برخی بازیگران بین‌المللی و افول برخی دیگر نامید. سال 2016 در یک کلام سال ظهور و سقوط قدرت ها بود.

** تولید تجهیزات الکترونیک به اندازه اتم
تا به حال فکر کرده‌اید در سال‌های اخیر، چقدر قیمت گوشی‌های تلفن همراه و تجهیزات رایانه نسبت به مثلا 10 سال پیش ارزان‌تر شده است؟ خیلی‌ها علت این موضوع را در ساخت قطعات این ابزارها در چین می‌دانند و معتقدند، هزینه پایین تولید محصولات در چین، عامل پایین بودن نسبی قیمت این تجهیزات است، اما اگر نظر متخصصان را بپرسید، چینی شدن محصولات را تنها علت نمی‌دانند و پیشرفت فناوری، بویژه ساخت ترانزیستورها در ابعاد کوچک را عاملی مهم در کوچک شدن اندازه تجهیزات پیشرفته الکترونیک و ارزان‌تر شدن فرآیند ساخت آنها می‌دانند. 

حمیدرضا پیرایش متخصص ساخت و پردازش قطعات الکترونیک در گفت و گو با جام جم می گوید: دقت سطوحی که ما آن را صیقلی می‌کنیم، پستی و بلندی سطح آن در حد دوآنگستروم است که سایز یک اتم است اما در یک صیقلی‌کردن عادی، شاید در پستی و بلندی ایجاد شده در سطح به اندازه پنج تا 10نانومتر برسیم. در ساخت آینه تلسکوپ‌های بسیار پیشرفته جهان هم تا حدودی از این فناوری صیقلی‌کردن استفاده می‌شود. در آشکارسازهای گاما و ایکس نیز به سطوح بسیار صاف نیاز است و در اینجا از این فناوری استفاده می‌شود.

** نفس برید‌ه‌ای به نام جنگل
صدای اره برقی‌ها در جنگل‌های شمالی قطع نمی‌شود، درختان یکی از پس دیگری می‌افتند تا اکوسیستمی که قدمتش بیش از یک میلیون سال برآورد می‌شود و از عصر یخبندان جان سالم به در برده این‌بار توسط انسان زمینگیر شود و بجز خاطره‌اش برای ‌برای نسل‌های آینده چیزی باقی نماند؛ این واقعیت تلخی است که بهره‌برداری بیش از حد از جنگل‌های شمال دلیل اصلی‌اش است به همین دلیل اجرای طرح استراحت جنگل را باید تنها راه نجات جنگل‌های هیرکانی دانست، در این گزارش کارشناسان از ضرورت اجرای طرح تنفس جنگل می‌گویند.

برچسب ها: دلار ، کالاهای اساسی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: