کد خبر: ۹۰۱۰۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۴ - ۱۲ دی ۱۳۹۵ - 01 January 2017
«جشن سال نو میلادی در فضای امنیتی»، «تخریب دولت تاوان مبارزه با فساد»، «حضور فراگیرجناح ها در فضای مجازی»، ‌«کاش زندگی بچه‌ها مانند ما نباشد» و «بازگشت دلار به کانال 3900 تومانی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره یکشنبه 12 دی است.
«جشن سال نو میلادی در فضای امنیتی»، «تخریب دولت تاوان مبارزه با فساد»، «حضور فراگیرجناح ها در فضای مجازی»، ‌«کاش زندگی بچه‌ها مانند ما نباشد» و «بازگشت دلار به کانال 3900 تومانی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ایران در شماره یکشنبه 12 دی است.

** جشن سال نو میلادی در فضای امنیتی
از روزی که هزاره جدید جهان با انتخاب جورج بوش پسر با تمایلات جنگ طلبانه آغاز شد و اندکی پس از روی کار آمدن او با وقوع حادثه به قول برخی مشکوک 11 سپتامبر دنبال شد و بوش به دنبال جنگ در افغانستان و عراق رفت و پایه‌های گسترش تروریسم به گوشه و کنار جهان را بنا نهاد تا امروز جهان دیگر روی آسایش به خود ندیده است.

تا آنجا که دیشب میلیون‌ها نفر در اروپا و امریکا و چند نقطه حادثه‌خیز دیگر جهان، شب سال نو میلادی را در حالی آغاز کردند که نگرانی از احتمال وقوع حملات تروریستی نه تنها مردم را به خود مشغول داشته بود که مسئولان این کشورها را واداشته بود تا در شهرهای بزرگ خود دست به تشدید تدابیر امنیتی بزنند. این آماده باش امنیتی بویژه در شهرهای پاریس، برلین، بروکسل، مادرید و رم کاملاً مشهود بود.

علاوه بر اروپا، در دیگر نقاط جهان نیز شرایط امنیتی حاکم بود به طوری که دولت فیلیپین نیز خواستار هشیاری عمومی در جشن‌های سال نو میلادی در این کشور شد زیرا احتمال داد بمب‌گذاری هفته گذشته «هیلونگوس» کار گروه تروریستی «مائوته»، وابسته به گروه داعش باشد. وزارت کشور مصر نیز با افزایش شمار نیروهای امنیتی در اطراف مراکز مهم و معابد مسیحیان به منظور تأمین امنیت جشن‌های سال نو میلادی، آنها را به حال آماده باش کامل درآورد. این طرح امنیتی شامل 133 کلیسا و معبد در قاهره پایتخت مصر و دیگر معابد مسیحیان در استان‌های سراسر این کشور می‌شد.

** تخریب دولت تاوان مبارزه با فساد
موهای قهوه‌ای روشن، قوز روی بینی، صورت بورو رنگ پریده، قامت مردی جوان را نقش زده است که با چشم‌های همیشه بی‌حال می‌گوید در 41 سالگی، 22 میلیارد دلار پول نقد در حسابش دارد. یک سالی است که لباس‌های سر تا پا آبی و راه راه، به خونسرد جلوه دادن چهره او دامن زده و تصاویر جلسات دادگاه، او را حتی زمانی که اشک می‌ریخت، به یکی از پربازدیدترین تصاویر سایت‌های خبری تبدیل کرده است. بابک زنجانی در همین قامت طی سال‌های اخیر به بزرگترین نماد اختلاس و فساد تبدیل شد. 

این روزها تخریب دولت مد شده است. مخالفان هیچ گونه بهبود و پیشرفتی را برنمی‌تابند. از تردید در آمارهای رسمی تا ادعای عملکرد ضعیف اقتصادی. این تخریب‌ها در حالی مطرح می‌شود که به اذعان مراجع اقتصادی بین‌المللی و همچنین برآوردهای اقتصاددانان و کارشناسان، در دوره سه و نیم ساله اخیر، اقتصاد ایران به ریل واقعی و مناسب خود بازگشته و شرایط برای جهش و اعتلای اقتصاد فراهم شده است. سازمان شفافیت بین‌المللی هم از بهبود رتبه ایران در مبارزه با فساد سخن می‌گوید. بهبود 38 پله‌ای که رتبه ایران را از 168 به 130 رسانده است. شاید به جرأت بتوان گفت که بخش عمده‌ای از تخریب‌های کنونی علیه حسن روحانی و کابینه‌اش تلافی مبارزه با فسادی است که در دولت یازدهم آغاز شده است. 

سازمان شفافیت بین‌المللی هر سال گزارشی را در خصوص وضعیت فساد در جهان منتشر می‌کند و به رتبه‌بندی کشورها می‌پردازد. بر اساس اعداد این گزارش می‌توان تصویری واضح از روند فساد در ایران به دست آورد. در سال 84 و در انتهای کار دولت اصلاحات، ایران در جایگاه 88جهان قرار داشته اما 4 سال بعد، رتبه فساد ایران به 168 رسیده است.

** حضور فراگیرجناح ها در فضای مجازی
فرآیند و نتیجه انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ما را از گفت‌وگو درباره اهمیت فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی بی نیاز کرده است. اینکه با وجود همه ابزارهای رسمی تبلیغاتی، دست به دست شدن یک فیلم کوتاه رئیس دولت اصلاحات در «تلگرام» توانست در نتیجه انتخابات مجلس در حوزه تهران تأثیرگذار شود، اهمیت فضای مجازی را برای دیرباوران، مسجل کرد. آنان که تا پیش از این رویداد، یا از کنار فضای مجازی می‌گذشتند یا از هیچ تلاشی برای محدودکردن آن فروگذار نبودند، ناگهان دریافتند که «بودن، به از نبود شدن، خاصه در بهار» فضای مجازی. به همین دلیل بود که اصولگرایانی که تا دیروز اهمیت چندانی برای فضای مجازی قائل نبودند، آرام آرام راه خود را به انواع و اقسام این شبکه‌ها باز کردند. حالا دیگر اصلاح‌طلبان در فضای مجازی تنها نیستند. آنان رقبای خود را نیز سایه به سایه خود در شبکه‌های ارتباطی می‌بینند، امری که پرشورتر شدن و تأثیرگذاری بیشتر این فضا در آینده را تضمین خواهد کرد.

حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگویی با «ایران»، دلیل تمرکز اصلاح‌طلبان بر شبکه‌های ارتباطی و به طور کلی «تلگرام» را این طور بیان کرد: «اصلاح‌طلبان پولی برای تبلیغات میدانی نداشتند. خاطرم هست که روز شنبه، یعنی آغاز تبلیغات انتخاباتی، بچه‌های اصلاح‌طلب ستاد امید می‌گفتند که اصلاً در شهر حضور نداریم. زیرا درودیوار شهر پر از تبلیغات اصولگرایان بود.»

حضور گسترده همه جریان‌های سیاسی نشان می‌دهد که چپ و راست، نقش و تأثیر فضای مجازی را پذیرفته‌اند و به جای برخورد سلبی، راه ایجابی را در پیش گرفته‌اند. اما آیا از ابتدا این گونه بوده است؟ رئیس جمهوری 12 مردادماه امسال در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم، از فشارهایی انتقاد کرد که از ابتدای فعالیت دولت یازدهم توقف فعالیت این شبکه‌ها را از دولت خواستار بودند.

** کاش زندگی بچه‌ها مانند ما نباشد
تابستان‌ها بامیه می‌کارند و زمستان‌ها تره، شلغم و لبو. مردها هم کمک‌شان می‌کنند اما بیشتر کار به عهده آنهاست، زنان. تقسیم‌ کار نکرده‌اند اما انگار زن‌ها پذیرفته‌اند که بجز کار خانه و نگهداری از فرزندان کشاورزی هم بر عهده آنها باشد. اغلب لباس مناسب زمستان بر تن ندارند، باد زمستانی سرد از لایه‌های نازک لباس‌شان براحتی می‌گذرد. خیلی‌هایشان موقع حرف زدن می‌لرزند. دندان‌ها بر هم می‌خورد و گاهی کلمات نصفه نیمه ادا می‌شود. آسمان امروز گرفته و ابری است. 

زن شال را دور صورتش محکم‌تر می‌بندد: «دخترم را هم با خودم می‌آورم. امروز مریض بود با خودم نیاوردمش هنوز نوزاد است. از ساعت 8 صبح می‌آییم تا یک و دو بعدازظهر. بعد یکسر می‌رویم برای استراحت و ناهار دوباره می‌آییم تا ساعت 5 بعد از ظهر. ولی آنقدر برایمان نمی‌ماند فوقش کیلویی 2 هزار تا 2 هزار و 500 از ما بخرند. هر بار برای رساندنش به بازار 40 هزار تومان کرایه ماشین می‌دهیم. حق‌العمل هم می‌گیرند و از کیلویی 2 هزار و 500 شاید صافی برایمان کیلویی هزار تومان بماند. برای چه ما نمی‌توانیم برای بچه‌هایمان خانه فراهم کنیم و بچه‌هامان درست‌ و درمان درس بخوانند، همین است. درآمدش کم است.» 

از سختی‌های کشاورزی بیشتر می‌گویند: «زمستان یک داستان داریم و تابستان یک‌جور دیگر. تابستان‌ها که بامیه می‌کاریم، آفتاب آنقدر داغ است که بعضی‌ها از هوش می‌روند و الان که می‌بینید چه سوز و سرمایی است. گاهی شلغم، لبو، کلم ترشی هم می‌کاریم؛ اما شکر، گلایه‌ای نداریم. کار باشد انجام می‌دهیم.»

** بازگشت دلار به کانال 3900 تومانی
روز گذشته بازار ارز در ادامه روند نزولی خود که از انتهای هفته قبل شروع شده بود، سقوط چشمگیری را تجربه کرد. دراین روز دلار امریکا که در یک هفته اخیر تا نزدیکی 4150 تومان هم پیش رفته بود، با افت 86 تومانی (معادل 18.2درصد) و رسیدن به نرخ 3954تومان به کانال 3900 تومانی سقوط کرد.

رامین مطلوب یکی از صرافان بازار ارز به خبرنگار «ایران» گفت: دیروز تقاضای ارز به میزان قابل توجهی کاهش یافت. این درحالی است که طی یک هفته اخیر که قیمت‌ها میل به صعود داشتند برمیزان تقاضای غیرواقعی بازار و سفته بازی‌ها افزوده شده بود، اما اکنون با روند نزولی قیمت‌ها در بازار، دیگر خبری از خرید و فروش روزهای گذشته نیست.

بررسی روند قیمتی دلار در بازار ارز نشان می‌دهد که این ارز طی هفته‌های گذشته چندین جهش داشته است. در سوم آبان ماه امسال پس از چند سال ثبات نسبی دلار وارد کانال 3600تومانی می‌شود و به فاصله کوتاهی یعنی 26همین ماه وارد کانال 3700 تومانی و در هفتم آذر ماه کانال 3800 تومانی را فتح می‌کند. دو روز پس از ورود دلار به کانال 3800 تومانی، یک بار دیگر این ارز یک کانال بالاتر می‌رود و وارد نرخ‌های بالاتر از 3900 تومان می‌شود و در نخستین روز دی ماه جاری کانال 4هزار تومانی را تجربه می‌کند که پس از 10 روز دوباره به کانال 3900 تومانی بازمی گردد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: