کد خبر: ۸۹۹۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۶ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
«گام نخست حل مشکلات منطقه ای»، «راه آسان به خانه بخت»،‌ «پیش شرط های کاهش طلاق»، «فضای مجازی جذابیتی ندارد» و «علیرضا خمسه: سینمای کودک مظلوم است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 11 دی است.
«گام نخست حل مشکلات منطقه ای»، «راه آسان به خانه بخت»،‌ «پیش شرط های کاهش طلاق»، «فضای مجازی جذابیتی ندارد» و «علیرضا خمسه: سینمای کودک مظلوم است» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جام جم در شماره شنبه 11 دی است.

** گام نخست حل مشکلات منطقه ای
روزنامه جام جم با انتشار گفت وگویی با کارشناسان به بررسی راهکارهای حل مسایل منطقه ای پرداخت و نوشت: صباح زنگنه کارشناس مسایل منطقه در گفت‌وگو با جام‌جم در ارتباط با مواضع ترکیه و مذاکرات اخیر مقامات این کشور با تهران و مسکو به جام‌جم می‌گوید: رویکردهای جدید مقامات ترکیه را می‌توان به عنوان زمینه‌ای ذهنی و عملی برای ملحق شدن سایر کشورها به ایده وزیر خارجه کشورمان برای تشکیل مجمع منطقه‌ای گفت‌وگو برای مبارزه با پدیده‌های افراط‌گرایی و تروریسم تلقی کرد.

حسن بهشتی‌پور کارشناس مسایل بین‌الملل هم در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که وزیر خارجه کشورمان در مقاله اخیر خود بخوبی دلایل به وجود آمدن تروریسم را ریشه‌یابی کرده است، گفت: برای شکل‌گیری مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای باید ببینیم آیا دلایل ذکر شده برای کشورهایی که می‌خواهند در مجمع گرد هم آیند قابل پذیرش است یا خیر.

** راه آسان به خانه بخت
روزنامه جام جم با انتشار گفت وگویی با کارشناسان به بررسی راهکارهای ایجاد زمینه ها برای ازدواج آسان پرداخت و نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدرضا سالاری‌فر به عنوان روان‌شناس و پژوهشگر مسائل خانواده بر این عقیده است که بررسی ریشه‌ها و تبعات ازدواج‌های پرهزینه و اشرافی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند به ترویج ازدواج آسان منجر شود و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌توانند در این باره اقداماتی موثر داشته باشند. به گفته این پژوهشگر، زندگی خانوادگی نیازمند آرامش است و هرچه قید و بندها را بیشتر کنیم، آرامش کمتری را تجربه خواهیم کرد، به همین دلیل است که بررسی ازدواج آسان می‌تواند بسیار مفید و کارگشا باشد.

دکتر علی مظاهری، روان‌شناس و استاد دانشکده علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی ترویج ازدواج آسان را زمانی مقدور می‌داند که نوع نگاه، تفکر و تربیت افراد تغییر کرده باشد و از تناقض‌هایی می‌گوید که از دوران کودکی در تربیت افراد شکل می‌گیرد. وی در این باره توضیح می‌دهد: دنیای تبلیغات، شیوه‌های تربیتی، اقدامات آموزشی و شیوه برخورد والدین و معلمان با فرزندان، همواره آنها را به سمت تمایز و تفاوت سوق می‌دهد. ما از فرزندان می‌خواهیم در تحصیل، کار، ورزش، هنر و سایر امور زندگی برجسته و متفاوت شوند و بعد ناگهان در یک مورد خاص مانند ازدواج از آنها توقع داریم دست از این دیدگاه بردارند و ساده باشند!

دکتر خدابخش احمدی روان‌شناس خانواده، گرایش جوانان به سمت برگزاری جشن‌های پرتجمل و اشرافی را حاصل مادیگرایی می‌داند و معتقد است برگزاری ازدواج‌های ساده با ترویج معنویت ساده‌تر خواهد شد. از نگاه این روان‌شناس، رسانه‌ها باید صفا و سادگی را به‌نمایش بگذارند و مخاطبان خود را با زندگی‌های ساده اما موفق آشنا کنند.

** پیش شرط های کاهش طلاق
عباس قائیدرحمت روانشناس جام جم می‌گوید: تا علت‌های بروز طلاق ازمیان نرود، آمارهای جدایی کاهش نمی‌یابد. او البته نه فقط نبود تفاهم اخلاقی یا دخالت خانواده‌ها و اعتیاد و ناسازگاری را در بروز طلاق موثر می‌داند که دست روی تنگناهای اقتصادی نیز می‌گذارد؛ مشکلی که به‌زعم او تاخیر در ازدواج، کاهش سن ازدواج، نزول سن فرزندآوری و کاهش تعداد فرزندان را نیز سبب شده است. قائید رحمت اما قبول دارد که مشکلات اقتصادی نیزعلت تامه طلاق‌ها نیست چرا که حتی شاغلان و پردرآمدها نیز از هم جدا می‌شوند. بنابراین او رسید به نقطه‌ای که اسمش را عدم تفاهم می‌گذارد؛ همان که در اسناد سازمان ثبت نیز به آن اشاره شده است. این روانشناس به جام‌جم می‌گوید اگر افراد هم کفو زیر یک سقف قرار بگیرند احتمال پابرجا ماندن پیوندشان قوی‌تر است. البته به‌زعم او اگر تهاجم فرهنگی برآمده ازرسانه‌های بیگانه که مروج خیانت به همسر هستند و کانون خانواده را در سیبل خود قرار داده‌اند این توازن را به هم نریزند.

** فضای مجازی جذابیتی ندارد
مهرانه مهین ترابی در گفت وگو با جام جم بیان داشت: برخی مطرح می‌کنند شبکه‌های اجتماعی شرایطی برای گسترش کسب و کار افراد به وجود آورده و مزایایی از این جهت برای جامعه به دنبال داشته‌اند و حتما هم همین‌طور است. به هر حال فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به یک فرصت مناسب تبدیل شده‌اند که برخی افراد از آنها در راستای کسب و کار خود بهره می‌برند. اما من به‌عنوان یک عضو از جامعه ترجیح می‌دهم در این شبکه‌ها حضور فعالی نداشته باشم. زیاد مایل نیستم در شبکه‌های مختلف به گذاشتن عکس و نوشته‌های شخصی اقدام کنم. افراد زیادی این کار را می‌کنند، اما برای من فضای مجازی جذابیت خاصی ندارد.

** علیرضا خمسه: سینمای کودک مظلوم است
علیرضا خمسه کمدین در گفت وگو با جام جم می گوید: سینمای کودک و نوجوان ما الان ضعیف‌ترین، مهجورترین و مظلوم‌ترینِ نوعِ سینمای کشور است. واقعا چرا باید فیلمی مثل «جنجال در عروسی» که دو سال پیش تولید شده، این همه مدت اکران نشود و خوابِ سرمایه داشته باشد؟ چون ما اصلا سینمایی نداریم که مخصوصِ اکران فیلم‌های کودک باشد. پردیس‌ها و سینماها ترجیح می‌دهند بیشتر فیلم‌های تجاری و عامه‌پسند را اکران کنند تا این فیلم که مخصوص کودکان است. درحالی‌که ذهن من به عنوان معلم کودکان و بازیگر ژانر کودک می‌گوید، ما باید سینماهایی داشته باشیم که در طول سال، فیلم‌های مخصوص کودک و نوجوان نشان دهند. بهتر است ما به جای این‌که به فیلم‌هایی مثل «جنجال در عروسی» نقد وارد کنیم، سراغ مسئولان سینمایی برویم و از آنها در این زمینه پاسخ بخواهیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: