کد خبر: ۸۹۹۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۷ - ۱۱ دی ۱۳۹۵ - 31 December 2016
گفته می شود دست اصولگرایان برای تعیین و تأیید گزینه نهایی انتخابات ریاست جمهوری باز است و اردوگاه اصولگرایان خیلی خوب تا اینجا عمل کرده است که خاطر جمعی از پیروزی در اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد.
 روزنامه نوآوران در گفت و گو با احمد بیگدلی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی و مهدی آیتی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: گفته می شود دست اصولگرایان برای تعیین و تأیید گزینه نهایی انتخابات ریاست جمهوری باز است و اردوگاه اصولگرایان خیلی خوب تا اینجا عمل کرده است که خاطر جمعی از پیروزی در اردوگاه اصلاح‌طلبان وجود دارد.

در ادامه این گفت و گو می خوانیم: غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز این آرامش خاطر اصلاح طلبان را نشانه خوب عمل کردن اصولگرایان می داند. او می گوید: اصولگرایان دست پری برای معرفی نامزد دارند اما در حال حاضر کاری نمی کنند که تحلیلگران در تحلیل خودشان شک کنند. این در حالی است که به نقل از خبرآنلاین، عضو فراکسیون امید در مجلس دهم درباره کاندیداهای که از سوی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری سال 96 مطرح می شوند، گفت: هیچکدام رقیب جدی برای روحانی نیستند. غلامرضا تاج گردون درباره رقبای اصولگرای روحانی اظهار کرد: بین این ها سبد رای باهنر از بقیه بیشتر است اما باز هم رای آور نیست. او بیش از آقای قالیباف و دیگران رای می آورد. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: تنها کسی که می تواند آقای روحانی را شکست دهد، یک اصلاح طلب قوی است.

او معتقد است که بین اصلاح طلبان گزینه های رای آوری برای انتخابات ریاست جمهوری حضور دارند و درباره احتمال تایید صلاحیت چنین کاندیدایی اظهار کرد: اگر وسط بیاید، تاییدش می کنیم. هنوز 5 ماه تا انتخابات باقی مانده و هر روز صداهای متفاوتی مبنی بر چگونگی فعالیت های سیاسی و انتخاباتی جریان های گوناگون شنیده می شود. آن طور که از اخبار بر می آید، اصلاح طلبان در نوعی آرامش انتخاباتی به سر می برند، اما درست برخلاف آن ها اصولگرایان هر روز سازی متفاوت را کوک می کنند که باید دید پایان این سمفونی ناکوک چه خواهد شد.

**سوابق سیاسی نشان دهنده چگونگی تمایلات مردم است
احمد بیگدلی، نماینده مردم زنجان در مجلس شورای اسلامی به نوآوران گفت: با توجه به این که در آخرین انتخاباتی که در کشور برگزار شد؛ یعنی انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به جز تهران که مردم به صورت سیاسی رأی دادند، در شهرستان ها مردم بر اساس برنامه ها و اولیت های هر کاندیدا به آن ها رأی دادند. به این معنا که مردم در این نقاط از کشور کاندیداها را به دلیل آن که جزء حزب یا جناح خاصی هستند، انتخاب نمی کنند، بلکه به برنامه های فرد نامزد انتخابات به منظور حل مشکلات زندگی خود بیشتر اهمیت می دهند.

او همچنین با اشاره به این که احزاب در کشور ما هنوز به شکلی تمام و کمال سازمان پیدا نکرده اند، افزود: چنین چیزی باعث می شود که مردم خصوصاً در شهرستان ها مبنای کار انتخاباتی خود را بر روی مشکلات اساسی اقتصادی از جمله بیکاری، اشتغال و غیره قرار می دهند.
این نماینده مجلس با اشاره به این که مدت کوتاهی تا دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، ادامه داد: طبیعی است که در این مدت کوتاه تمام جریان های سیاسی از اصلاح طلبان و اعتدال گرایان گرفته تا اصولگرایان در صدد آرایش انتخاباتی خود و پرداختن به فعل و انفعالات سیاسی باشند و در همین میان اصولگرایان نیز تاکنون روی گزینه های احتمالی بسیاری برنامه ریزی کردند و تلاش بسیاری برای وصول اتحاد میان خود به کار گرفته اند.

بیگدلی معتقد است، سابقه سیاسی که از انتخابات ادوار گذشته به دست آورده ایم، به خوبی نشان دهنده این است که مردم و قاطبه جامعه به برنامه های چه کسانی از چه جریان سیاسی متمایل هستند و به آن ها اقبال نشان داده اند.
او در ادامه با بیان این که چنین رویکردی در این دور از انتخابات نیز ادامه خواهد داشت، بیان کرد: مردم امروز با مشکلات بسیاری از جمله در حوزه های اقتصادی روبه رو هستند و همین باعث می شود که به سراغ کاندیدایی متمایل شوند که او دارای برنامه های بهتری در این زمینه ها باشد و این جاست که بحث حزب و بازی های سیاسی و جناحی کم رنگ تر می شود.
این نماینده مجلس مشکل اصلی اصولگرایان را عدم وحدت آن ها دانست و بیان کرد: بر خلاف اصلاح طلبان که دارای خط مشخصی برای رسیدن به وحدت و اجماع هستند، اصولگرایان در پراکندگی و چند دستگی به سر می برند.

او معتقد است مجموعه تصمیم گری ها در میان اصلاح طلبان بهتر بوده است و همان طور که از ابتدا اعلام شد، این جریان سیاسی بر دکتر روحانی اجماع کرده است و شخص دیگری را به عنوان رقیب روحانی در نظر نگرفته است.
بیگدلی با تأکید بر این که در شرایط فعلی روحانی دارای رقیب توانمندی که بتواند با او رقابت کند، نیست، ادامه داد: چنین چیزی در شرایطی است که اصلاح طلبان بر حمایت از او مصمم هستند و اصولگرایان به دلیل چند دستگی در موضع ضعف قرار دارند و به همین دلیل است که آینده سختی برای این جریان سیاسی متصور است.

**اصولگرایان فعلا مصداق انتخاباتی خود را نهایی نکرده اند
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: احزاب و تشکل های جریان اصولگرایی به دنبال ائتلاف و وحدت با یکدیگر هستند و هنوز هم جلساتی مشورتی بسیاری در این راستا در دستور کار قرار دارد.
او با بیان این که اصولگرایان برای انتخابات در حال مقدمه چینی هستند، افزود: آن چه مشخص است، این است که احزاب سیاسی جریان اصولگرایی به دنبال رسیدن به اجماع بر سر یک کاندیدای واحدی هستند که البته حمایت از روحانی گزینه هیچ کدام از تشکل های اصولگرا نیست.
این فعال سیاسی اصولگرا در ارتباط با زمزمه هایی که در خصوص احتمال کاندیداتوری باهنر شنیده می شود، ادامه داد: چنین مسائلی نیازمند تشکیل جلسات متعددی و مشورت های بر مدار ائتلاف بسیاری است که در آینده اعلام می شود.

ترقی روشن شدن چنین موضوعاتی را منوط به ائتلاف با محوریت روحانیت دانست و بیان کرد: تلاش اصلاح طلبان بر این است که به ائتلاف و اجماع برسند تا از تشتت آرا جلوگیری شود، اما درخصوص ائتلاف به نظر می رسد که هنوز نیاز به زمان است و انتخاباتی شدن فضا با توجه به زمانی که تا انتخابات باقی مانده است، درست نیست. 
او در پاسخ به این سؤال که اصولگرایان در خصوص کاندیدا شدن افرادی همچون محمدباقز قالیباف برنامه ای دارند، یا خیر، بیان کرد: هنوز برای بررسی گزینه های نهایی و مصداق انتخابات زود است و چنین مباحثی فعلا در دستور کار قرار ندارد.

**بی برنامگی در میان اصولگرایان همچنان مشهود است
مهدی آیتی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز می گوید، آن چه از مجموع فعل و انفعالات سیاسی و انتخاباتی درک و دریافت می شود، این است که اصولگرایان برای تعییت اقدامات خود در جهت چگونگی حضور برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری دچار بی ‌برنامگی شده‌اند و این چیزی است که این جریان سیاسی در چند دوره اخیر به آن مبتلا شده است.او همچنین افزود: بر‌اساس نوعی ارزیابی سیاسی می ‌توان گفت که حسن روحانی دارای پشتوانه محکمی از سوی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان است و به نوعی 4 سال آتی را از آن خود می ‌داند.آیتی با اشاره به این که معمولا در جمهوری اسلامی ایران هر رئیس جمهوری در دو دوره ریاست قوه مجریه را در اختیار داشته است، ادامه داد: بر اساس همین دیدگاه اعتدال‌گرایان و اصلاح‌طلبان ، هیچ گزینه‌ای غیر از روحانی برای معرفی در راستای حضور در رقابت‌های سال آتی ندارند.

به اعتقاد آیتی برهمین اساس اگر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای معرفی کاندیدا‌های خود جهت انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌دغدغه هستند و بر طبل تبلیغات نمی‌کوبند، به این دلیل است که این جریان های سیاسی به اتفاق بر شخص روحانی تمرکز کرده‌اند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: از طرف دیگر اصولگرایان برای معرفی کاندیدایی قوی جهت حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده دچار مشکل بسیاری هستند.

وی افزود: این جریان سیاسی در حال حاضر هیچ گزینه قوی برای این که بتواند برای مقابله با روحانی آماده شود، ندارد. این نماینده پیشین مجلس در ادامه گفت: شاید بر همین اساس باشد برخی از اصولگرایان در هر فرصتی که به دست می‌آورند، سازی را بر این مبنا کوک می‌کنند که دولت روحانی تنها دولت 4 ساله در تاریخ جمهوری اسلامی است و رئیس‌جمهور فعلی قادر به کسب آرای مردم برای دور دوم نیست و به نوعی در حال سازش و پردازش جنگ روانی در عرصه سیاست هستند. آیتی در ادامه گفت: این موارد چیزی‌ست که برخی از آنها حتی در اظهارات اخیر باهنر نیز شنیده شد و دیدیم که بسیاری از اصولگرایان این‌طور اعلام کردند که دارای افراد متعددی برای معرفی جهت شرکت در رقابت ریاست‌جمهوری سال آتی هستند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: از طرفی گمانه‌ها و اظهارات بسیاری در جهت وجود برخی از چهره ها از سوی اصولگرایان برای حضور در انتخابات سال اینده شنیده می‌شود. این نماینده پیشین مجلس افزود: چنین ادعایی همانی‌ست که در خصوص افراد مختلفی از جناح اصولگرایان همچون قالیباف دیده شده است، اما از مجموع شرایط می توان این گونه نتیجه گرفت که اصولگرایان همواره از پراکندگی رنج می برند که باعث می شود، هر روز دست بر گزینه ای خاص بگذارند.

*منبع: روزنامه نوآوران، 1395.10.11 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: