کد خبر: ۸۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۸ - ۱۰ دی ۱۳۹۵ - 30 December 2016
خبر موفقیت دولت یازدهم در ثبت رشد اقتصادی 5.4 درصدی در فصل بهار و 9.2 درصدی در تابستان امسال هرچند با نقدها و شبهه افکنی برخی افراد روبرو شد، اما انتشار نماگرهای بانک مرکزی از شاخص های اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال، سیمای روشنی از اقتصاد کشور را ترسیم می کند.
 خبر موفقیت دولت یازدهم در ثبت رشد اقتصادی 5.4 درصدی در فصل بهار و 9.2 درصدی در تابستان امسال هرچند با نقدها و شبهه افکنی برخی افراد روبرو شد، اما انتشار نماگرهای بانک مرکزی از شاخص های اقتصادی کشور در سه ماهه نخست امسال، سیمای روشنی از اقتصاد کشور را ترسیم می کند.

به گزارش ایرنا، رشد اقتصادی کشور در نیمه نخست امسال به طور میانگین عدد 7.4 درصدی را ثبت کرد؛ به گفته پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی بخش نفت و صادرات پان پیشران تحقق این رشد بوده اند اما بجز بخش مسکن، در سایر بخش ها اعم از صنعت و کشاورزی نیز شاهد رشد اقتصادی بوده ایم.
اکنون بانک مرکزی با انتشار نماگرهای اقتصادی بهار 1395 جزئیات رشد 5.4 درصدی این فصل را به وضوح بیان کرده است:

**بخش انرژی
میزان تولید نفت در سه ماهه نخست امسال 3.544 میلیون بشکه در روز بود و ایران توانست به طور میانگین روزانه بیش از دو میلیون بشکه صادرات داشته باشد.
این میزان نفت 4.9 درصد در تولید و 12.4 درصد در صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل (بهار 94) رشد نشان می دهد.
علاوه براین در بخش تولید برق در نیروگاه های کشور نیز آمار بانک مرکزی نشان می دهد در مجموع (نیروگاه های بخاری، گازی، چرخه ترکیبی، آبی، دیزلی،بادی و اتمی) در مجموع 70 میلیارد کیلووات ساعت برق تولید شده که نسبت به بهار 94 برابر 19.8 درصد رشد تولید رقم خورده است.

**بخش صنعت
شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی یعنی کارگاه هایی که بیش از 100 نفر کار کن دارند (100=1390) در بهار امسال به عدد 89.9 رسیده که 2.7 درصد نسبت به بهار پارسال رشد دارد.
شاخص دیگر بخش صنعت جواز تاسیس واحدهای صنعتی است که تعداد آن در سه ماهه نخست امسال به سه هزار و 111 فقره رسیده که هر چند رشد منفی 6.3 درصدی را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرده است، اما از نظر سرمایه گذاری 298 هزار میلیارد ریال سرمایه جذب صنعت شده که نسبت به بهار پارسال 36.6 درصد رشد دارد.
از نظر پروانه بهره برداری از واحدهای صنعتی به عنوان شاخص دیگر در محاسبه رشد اقتصادی در این بخش نیز شاهد آن هستیم که در بهار امسال در مجموع 1094 فقره پروانه به ارزش سرمایه گذاری 81.9 هزار میلیارد ریال در کشور صادر شده که به ترتیب 10.6 درصد و 230.6 درصد رشد را نسبت به سه ماه نخست پارسال نشان می دهد.
بررسی این شاخص ها بیانگر آن است که بخش صنعت به آرامی در حال خروج از رکود است.

**یخش ساختمان
همانگونه که پیشتر مسوولان بانک مرکزی اعلام کردند، بخش ساختمان همچنان از رکود خارج نشده و اغلب شاخص های این بخش منفی است. تعداد پروانه های ساختمانی صادر شده در مناطق شهری نشان می دهد که این پروانه ها در تهران منفی 21.4 درصد و در شهر های بزرگ منفی 15.1 درصد نسبت به بهار پارسال بوده، هرچند این شاخص برای سایر مناطق شهری 12.6 درصد و برای کل مناطق شهری 1.8 درصد رشد را ثبت کرده است.
برآورد سطح زیربنای طبقات ساختمان ها بر اساس پروانه های صادر شده به عنوان شاخص دیگر در بخش ساختمان حکایت از آن دارد که در این مدت در شهر تهران 3.8 میلیون مترمربع بوده که نسبت به بهار پارسال کاهش 0.2 درصدی را نشان می دهد.
این شاخص در شهرهای بزرگ 4.6 میلیون مترمربع، برای سایر مناطق شهری 7.7 میلیون مترمربع و برای کل مناطق شهری 16.1 میلیون مترمربع برآورد شده است که به ترتیب کاهش 22 درصدی، رشد 5.3 درصدی و افت 5.4 درصد را نسبت به مدت مشابه پارسال ثبت کرد.
در زمینه شاخص های ساختمانی (100=1390) نیز، شاخص بهای خدمات ساختمانی 9.5 درصد رشد دارد ولی شاخص بهای تولیدکننده مصالح ساختمانی کاهش 1.3 درصد را ثبت کرده است.
همچنین سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید در مناطق شهری بر حسب ساخت نشان می دهد که در همه بخش ها کاهش داشته؛ این شاخص در بخش ساختمن های شروع شده، ساختمان های نیمه تمام و ساختمان های تکمیل شده به ترتیب با رشد منفی 17.4 درصد، 15.7 درصد و 49.8 درصد رو به رو شده است، به گونه ای که در مجموع 151.3 هزار میلیارد ریال در این بخش سرمایه گذاری انجام شده، اما در مقایسه با بهار پارسال رشد آن منفی 23.6 درصد بوده است.
از سوی دیگر توزیع جغرافیایی سرمایه گذاری بخش خصوصی در ساختمان های جدید مناطق شهری گویای این واقعیت است که این سرمایه گذاری ها در تهران، شهرهای بزرگ و سایر مناطق شهری همگی کاهشی بوده و به ترتیب رشد منفی 35.6 درصد، 12.5 درصد و 26 درصد را نسبت به بهار پارسال ثبت کرده اند.
بهار امسال بخش خصوصی به میزان 33.3 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در ساختمان های جدید در تهران داشت و در کل مناطق شهری کل حجم سرمایه گذاری های بخش خصوصی در احداث ساختمان های جدید 151.3 هزار میلیارد ریال بود، که نسبت به بهار پارسال کاهش 23.6 درصدی را نشان می دهد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: