کد خبر: ۸۹۸۲۶
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۵ - 29 December 2016
آن روز که گزارش گورخوابی نصیرآباد شهریار در روزنامه شهروند منتشر شد، یقینا خبرنگار به دنبال سوژه برای چهره‌های سیاسی نبود. عکس‌های مردمانی که در حوالی همین پایتختی که مسوولان کشور به دو دسته له و علیه دولت تقسیم می‌شوند، اگر برای ما جای حیرت داشت برای بعضی‌ها جای سوژه‌سازی‌های همیشگی را خوب باز کرد.
 روزنامه اعتماد در شماره پنجشنبه 9 دی در تیتر نخست، نوشت: آن روز که گزارش گورخوابی نصیرآباد شهریار در روزنامه شهروند منتشر شد، یقینا خبرنگار به دنبال سوژه برای چهره‌های سیاسی نبود. عکس‌های مردمانی که در حوالی همین پایتختی که مسوولان کشور به دو دسته له و علیه دولت تقسیم می‌شوند، اگر برای ما جای حیرت داشت برای بعضی‌ها جای سوژه‌سازی‌های همیشگی را خوب باز کرد.

این روزنامه با انتخاب عنوان تهدید توییتری ترامپ، می نویسد: چهارشنبه صبح، درست چند ساعت پیش از آنکه جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در ساختمان وزارت امور خارجه این کشور از طرح باراک اوباما، رییس‌جمهور این روزهای امریکا درباره قدیمی‌ترین مناقشه خاورمیانه رونمایی کند، دونالد ترامپ، رییس‌جمهور منتخب به سنت همه این ماه‌ها سراغ توییتر رفت. وی در سه پست توییتری به جهان یادآوری کرد که دولت اوباما، دولت مستعجل است و به متحد سنتی امریکا، رژیم صهیونیستی وعده روزهای خوب‌تر را داد و نوشت: قوی بمان.دونالد ترامپ که از زمان پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران سکوت اختیار کرده بود، عصر صبح چهارشنبه به وقت نیویورک این سکوت را شکست و خاطره اظهارنظرهایش درباره برجام در روزهای رقابت‌های انتخاباتی را زنده کرد. وی برجام را توافق ناگوار دانست و تولد آن را آغازگر پایان دوستی امریکا با اسراییل خواند.

روزنامه اعتماد با انتشار عنوان گورخوابی قابل تحمل نیست همه مسوولیم، آورد: چهارشنبه حسن روحانی با واکنش ‌به پدیده‌ تلخ «گورخوابی» آغاز شد. پدیده‌ای که تا دیروز نه فقط به گوش مردم عادی بلکه به گوش رییس دولت هم نرسیده بود، تنها نصایحی را برای حل این مشکلات به خود دید؛ نصایحی که باز هم همچون سایر مشکلات، به دعواهای جناحی مربوط می‌شود و حسن روحانی با غیرقابل تحمل خواندن آن، به راه‌حلی همچون آنچه در برابر سایر مشکلات پیشنهاد می‌کند، دست می‌زند. او راه‌حل چنین موضوعاتی را «یکپارچگی» می‌داند. راه‌حلی که رسیدن به آن در این شرایط دور از دسترس به حساب می‌آید اما تنها امید روحانی برای خلاص شدن از مشکلات جامعه‌ای است که نتیجه بی‌تدبیری‌های گذشته است. رییس دولت یازدهم پیشنهاد کنار گذاشتن مسائل و اختلافات جناحی را عرضه می‌کند تا در نتیجه آن مشکلات اساسی کشور مدنظر قرار بگیرد.

این روزنامه با انتشار عنوان یکسان‌سازی نرخ ارز با هزینه اضافه، نوشت: هزینه یکسان‌سازی نرخ ارز بالا رفت. اختلاف ٢٦درصدی نرخ ارز در دو بازار دولتی با قیمت ٣٢٣٤ تومان و بازار آزاد با قیمت ٤١٠٢ تومان (نرخ پایان روز چهارشنبه ٨ دی ماه) تبعات تورمی قابل توجهی دارد؛ تبعاتی که تا سه ماه پیش با نرخ‌های ٣٥٠٠ تومانی ارز در بازار آزاد بسیار کمتر بود. دولت در سه سال گذشته داشتن یک نرخ واحد برای دلار را لازم می‌دانست اما برای اجرای آن آنقدر این دست و آن دست کرد که قیمت دلار روند صعودی‌اش را از سر گرفت. با وجود آنکه تحلیلگران معتقد بودند ثابت نگه داشتن نرخ ارز تبعات زیانباری برای تولید داخلی دارد اما انتظار این بود تورم ارزی را پس از اجرای سیاست یکسان‌سازی داشته باشیم. در ماه‌های فصل دوم سال که نرخ ارز مبادله‌ای رفته رفته بالا می‌رفت برخی کارشناسان معتقد بودند دولت با نزدیک کردن نرخ دولتی به آزاد زمینه تک نرخی شدن ارز را فراهم می‌کند اما از مهر ماه بازار آزاد بنای ناسازگاری گذاشت و ارقام از ٣٥٠٠ به ٣٦٠٠ و بالاتر رسید و در یک ماه گذشته این رشدِ کم‌رمق، ناگهان پرشتاب پیش رفت. بنابراین فاصله‌ ٣٠٠ تومانی اختلاف قیمت ارز که می‌توانست با تبعات تورمی کمتر از بین برود، به بیش از ٨٠٠ تومان رسید.

روزنامه اعتماد در ستون نگاه روز عنوان «چرا دولت روحانی را موفق می‌دانم؟» را به قلم علی شکوهی فعال سیاسی اختصاص داد.

این روزنامه همچنین عنوان های «احمد توکلی: فساد اقتصادی حکومت اسلامی را از پا در‌می‌آورد »، «وزیر دفاع: دنبال اقدامی نیستیم که نقض برجام باشد»، «ممنوعیت قانونی ازد‌واج زیر ١٣ساله‌ها منتظر اجماع مراجع»، «دست دنیا از کلاه قرمزی کوتاه شد»، «آنقدر نواختم تا به آرزویم برسم» و «پیام تسلیت الیاس حضرتی برای درگذشت استاد بزرگ ووشو» را در صفحه نخست به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: