کد خبر: ۸۹۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«شتاب میدانی سوریه در آستانه نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه»، «دهن‌کجی تل‌آویو به شورای امنیت با اعلام ساخت 5600 واحد مسکونی جدید»، «وضعیت اقتصادی مردم را غمگین کرده است»‌ و «وضعیت یک بام و دو هوا شایسته خانواده شهدای منا نیست!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره دوشنبه 6 دی است.
 «شتاب میدانی سوریه در آستانه نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه»، «دهن‌کجی تل‌آویو به شورای امنیت با اعلام ساخت 5600 واحد مسکونی جدید»، «وضعیت اقتصادی مردم را غمگین کرده است»‌ و «وضعیت یک بام و دو هوا شایسته خانواده شهدای منا نیست!» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه جوان در شماره دوشنبه 6 دی است.

** شتاب میدانی سوریه در آستانه نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه 
همزمان که رؤسای جمهور ایران و روسیه، دو متحد دمشق آماده دیدار با رئیس‌جمهور ترکیه، مهم‌ترین حامی گروه‌های مسلح در سوریه می‌شوند، به نظر می‌رسد شتاب تحولات میدانی در این کشور با تحرکات نیروهای مقاومت برای پاکسازی مناطق اولویت‌دار از جمله حومه بخش‌هایی از استان حلب وارد مرحله جدیدی شده است.

این تحولات میدانی در حالی رقم می‌خورد که رؤسای جمهور ایران و روسیه به عنوان متحدان دمشق و رئیس‌جمهور ترکیه به عنوان مهم‌ترین حامی گروه‌های مسلح قرار است اواخر ماه جاری در قزاقستان با یکدیگر دیدار کنند تا درباره راه رسیدن به یک توافق سیاسی جهت برقراری آتش‌بس سراسری در سوریه توافق کنند. رسانه‌های روسی گزارش دادند ولادیمیر پوتین، تلاش‌هایش را برای موفقیت‌آمیز بودن این مذاکرات بیشتر کرده است.

همزمان با نزدیک شدن به مذاکرات سه‌جانبه رؤسای جمهور ترکیه، ایران و روسیه منابع خبری سوریه از تلاش‌هایی برای برگزاری نشست‌های نظامی در آستانه، پایتخت قزاقستان پیش از مذاکرات سیاسی خبر دادند. منابع مخالف که نخواستند نامشان فاش شود، در مصاحبه با روزنامه سوری الوطن گفتند که مذاکرات در آستانه 20 تا 25 ماه میلادی آتی برگزار می‌شود.

** دهن‌کجی تل‌آویو به شورای امنیت با اعلام ساخت 5600 واحد مسکونی جدید 
رژیم صهیونیستی در واکنش به قطعنامه شورای امنیت اعلام کرد که 5هزار و 600 واحد مسکونی جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین در قدس اشغالی احداث خواهد کرد. وزارت خارجه اسرائیل نیز سفرای 14 کشور که به این قطعنامه رأی مثبت دادند را احضار کرد. اما دونالد ترامپ در اظهاراتی که دیپلماتیک‌تر از واکنش اولیه‌اش به این موضوع بود گفت که قطعنامه اخیر شورای امنیت در محکومیت شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی «مذاکرات صلح» را دشوارتر خواهد کرد. 

مقامات رژیم صهیونیستی که از قطعنامه اخیر شورای امنیت خشمگین هستند نسبت به این قطعنامه واکنش‌های مختلفی را نشان داده‌اند. مسئولان اسرائیلی در قدس بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت روز یک‌شنبه از احتمال ساخت هزاران واحد مسکونی جدید در شهرک‌های یهودی‌نشین در قدس اشغالی ظرف دو هفته آتی خبر دادند. به گزارش روزنامه اسرائیل الیوم، کمیسیون محلی برنامه‌ریزی و ساخت‌و‌ساز که وابسته به شهرداری قدس است، روز چهارشنبه هفته جاری طرح ساخت 2هزار و 600 واحد مسکونی جدید در شهرک گعفات همتوس در نزدیکی بیت صفافا در جنوب قدس، 400 واحد مسکونی در شهرک رمات شلومو در شمال قدس و 3هزار واحد هم در دیگر شهرک‌های صهیونیست را به تصویب می‌رساند و بدین گونه تعداد واحدهای مسکونی جدید که قرار است در قدس احداث شود، به 5هزار و 600 واحد خواهد رسید. 

** وضعیت اقتصادی مردم را غمگین کرده است 
در کنار چهره‌های بشاش و با نشاط، افرادی را می‌بینیم که یا شاد نیستند یا شادی‌هایشان کوتاه و زودگذر است و متأسفانه وسعت و دایره این افراد در کلانشهرها به خصوص پایتخت با عمق بیشتری نمود پیدا می‌کند.

هرچند که مؤسسات، ملاک‌های متفاوتی را برای بررسی میزان شادی در کشورها مد نظر قرار می‌دهند و البته که برخی نظر‌سنجی‌ها متکی بر سیاهنمایی عوامل خارجی در مورد کشورهای آسیایی به خصوص اسلامی است که این خود جای تأمل و بررسی مجزا دارد؛ اما فارغ از این موضوع، نگاهی به سبک زندگی و حتی ظاهر قاطبه مردمی که در اطرافمان زندگی می‌کنند به خوبی نشان می‌دهد که مردم غمگینی شده‌ایم یا حداقل شاد نیستیم. حال باید پرسید چرا ما مردم شادی نیستیم ؟! مقصر کیست؟! 

بررسی‌ها حاکی از آن است که متغیرهایی همچون سرانه تولید ناخالص داخلی، نرخ امید به زندگی سالم، دور بودن از فساد و جرم از جمله فاکتورهای مؤثر در میزان سطح شادی به حساب می‌آید. بر همین اساس کارشناسان تحلیل کرده‌اند علت پایین بودن رتبه ایران در شادی، فقدان فاکتورهای رفاه اجتماعی، وضعیت مادی، امنیت اقتصادی، نابرابری، وضعیت بهداشت و گستردگی فساد اقتصادی است. 

** وضعیت یک بام و دو هوا شایسته خانواده شهدای منا نیست! 
پدید آمدن مقوله‌ای به نام شهدای مدافع حرم و مظلومیتی که رزمندگان این عرصه با آن مواجه هستند، باعث شده تا تشکل‌ها و گروه‌های مردم نهاد متعددی پدید آیند که اهدافی چون تکریم و پاسداشت مقام شامخ این شهدا، رزمندگان مدافع حرم و خانواده‌هایشان را مدنظر داشته باشند. از رو این سعی داریم در صفحه ایثار و مقاومت روزنامه «جوان»، هرازگاهی به معرفی یکی از این انجمن‌های مردم نهاد بپردازیم.«انجمن خادمان شهدای حرم» یکی از همین تشکل‌های مردمی است که توسط تعدادی از جانبازان و رزمندگان دفاع مقدس تأسیس شده است.

برای شناخت و معرفی بیشتر این انجمن، با مؤسس آن امیر سرتیپ عباس طایفه به گفت‌وگو نشستیم که خود جانباز 70 درصد دفاع مقدس است. 
در خصوص شهدای مدافع حرم تشکیلات مردمی زیادی به وجود آمده است، اما در مورد شهدای فاجعه منا من خودم اولین بار است که اسم چنین تشکلی را می‌شنوم. چطور شد به فکر صیانت و تکریم از این شهدا افتادید؟
شهدای حرم و شهدای مدافع حرم از یکدیگر جدا نیستند. شهدای حرم همان مظلومانی هستند که طبق فرموده قرآن به جرم گفتن ذکر خدا به شهادت رسیدند. این شهدا زائران حرمین شریفین بودند که حرمت شان در فرهنگ ما در تداوم خدمت به خود حرمین است. همانطور که قبلاً هم عرض کردم یک گروه از این شهدا، کسانی هستند که در مسیر زیارت حرمین شریفین مظلوم واقع شده‌اند و به جرم حق‌طلبی به شهادت رسیدند و دیگری شهدایی هستند که برای اعاده حق مظلومان به جهاد پرداختند و تحت عنوان مدافعان حرم به شهادت رسیدند. مدافع حرم، مدافع زائران و مجاوران حرم نیز است. 

برچسب ها: سوریه ، روسیه ، ترکیه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: