کد خبر: ۸۹۵۸۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کرد. جبهه ای که با 10 چهره شاخص از اصولگرایان اولین نشست خبری‌اش را تشکیل داد و جز خبرنگاران اصولگرا، خبری از خبرنگاران طیف مقابل نبود.
 روزنامه مردم سالاری با درج گزارشی نوشت: «جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی» اعلام موجودیت کرد. جبهه ای که با 10 چهره شاخص از اصولگرایان اولین نشست خبری‌اش را تشکیل داد و جز خبرنگاران اصولگرا، خبری از خبرنگاران طیف مقابل نبود.

در ادامه این مطلب می خوانیم: فارغ از این نکته، تشکیل چنین تشکلاتی در اثنای انتخابات، اتفاق مرسومی‌ست. گرچه اصولگرایان در بزنگاه‌های انتخابی طیف مقابل را برای تشکیل این جبهه‌ها تقبیح می‌کنند اما با نگاهی به ادوار گذشته انتخابات، ائتلاف‌ها و جبهه‌های مختلف اصولگرایی، بیش از اصلاح‌طلب ابراز وجود کرده‌اند. نمونه‌اش «آبادگران ایران اسلامی» بود که توانستند 30 کرسی شورای شهر دوم را ازآن خود کنند. تشکل‌هایی یک شبه که تاریخ انقضایشان تا انتخابات است و دیگر بعد از آن اثری از آنها نمی‌بینیم.

** جبهه مردمی ‌نیروهای انقلاب اسلامی
«جبهه مردمی‌نیروهای انقلاب اسلامی» عصر دیروز در همایشی در مجتمع فرهنگی سرچشمه و با حضور برخی از فعالان سیاسی اصولگرا اعلام موجودیت کرد. اعضای این جبهه تازه تاسیس شده را حجت‌الاسلام رحیمیان، یحیی آل‌اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رضا روستاآزاد، محمود خسروی وفا، مهدی محمدی، علیرضا مرندی، نادر طالب‌زاده و مرضیه وحید دستجردی تشکیل می‌دهند. 

با وجود اینکه این برنامه اطلاع‌رسانی عمومی‌شده بود، اما مسئولان برگزاری از حضور خبرنگاران رسانه‌های اصلاح‌طلب در این مراسم ممانعت کردند. از این نکته که بگذریم می‌رسیم به صحبت‌های مدیرکل سیاسی وزارت کشور که به ایلنا گفته است: «جبهه یکتا و یاران انقلاب را به رسمیت نمی‌شناسیم.» جبهه‌ای که تا روز گذشته خبری از آن نبود و حتی در رسانه‌های اصولگرا هم پیش از این خبری درباره تشکیلش کار نشده بود، به یکباره سر از ناکجا آباد بیرون آورد و برای انتخابات 96 اعلام موجودیت کرد.

** نیروهای انقلاب و یکتا مجوز ندارند!
در همین حین اما خبرگزاری ایلنا به سراغ مدیرکل سیاسی وزارت کشور رفته و درباره چند و چون شکل‌گیری این تشکل سوال کرده است. محمدامین رضازاده گفته است: جبهه یکتا و یاران انقلاب تاکنون درخواست مجوزی از وزارت کشور نکرده‌اند و از این رو ما آن‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم. 

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره فعالیت‌های انتخاباتی که از سوی برخی از جریان‌ها و جبهه‌ها مانند یکتا و یاران انقلاب برگزار می‌شود، گفت: جبهه یکتا و یاران انقلاب تا کنون هیچ درخواست رسمی‌به وزارت کشور برای تشکیل جبهه نداده‌اند. او در پاسخ به این سوال که این دو جبهه به رغم نداشتن مجوز فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: زمان فعالیت و تبلیغات انتخاباتی فرا نرسیده است، این‌گونه رفتار‌ها زمان خودش را دارد. هیچ حزب و یا گروهی با وجود مجوز هم نباید فعالیت انتخاباتی داشته باشد. 

وی تاکید کرد: این دو جبهه هم درخواستی ارائه نکرده‌اند تا ما آن‌ها را به رسمیت بشناسیم. مدیر کل سیاسی وزارت کشور خاطر نشان کرد: هر عملکردی باید در چارچوب قوانین و مقررات صورت بگیرد و مسیر قانونی خود را طی کند. او تاکیدکرد: گرفتن مجوز برای فعالیت‌های حزبی دشوار نیست، احزاب و گروههای مختلف می‌توانند درخواست تشکیل جبهه را به وزارت کشور ارائه کنند و کمیسیون ماده 10 احزاب نیز به آن‌ها کمک خواهد کرد. او افزود: همه ما ملزم هستیم در چارچوب قوانین و مقررات کشور فعالیت‌های شناسنامه دار انجام بدهیم، طبیعی است وقتی جریان سیاسی مجوز نداشته باشد، پاسخگو هم نخواهد بود. 

رضازاده به شرایط درخواست تشکیل جبهه در ماه‌های منتهی به انتخابات اشاره کرد و گفت: تشکیل جبهه آسان‌تر از حزب است، کمیسیون ماده 10 احزاب شرایط و مکانیزم راحت‌تری را برای آن در نظر گرفته که می‌توانند به سهولت آن را تشکیل دهند. مدیر کل سیاسی وزارت کشور یادآور شد: با توجه به ماهیت جبهه که دائمی ‌نیست اگر جریانی می‌خواهد تشکیل جبهه دائمی‌بدهد باید در خواست خود را به کمیسیون ماده 10 احزاب ارائه کند. او درخاتمه خاطر نشان کرد: ما از فعالیت همه سلایق و 
جریان‌های سیاسی استقبال می‌کنیم.

** یکتا از کجا آمد؟
بد نیست بدانید جبهه یکتا، خرداد ماه سال گذشته و برای انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی‌ تشکیل شد. آن هم توسط مردان شماره یک دولت احمدی‌‌نژاد که می‌خواستند انتخابات مجلس را به نفع خود برگردانند. اما هیچ وقت خبری از اینکه این جبهه مجوزی قانونی برای فعالیت داشته باشد، منتشر نشد. 

گرچه انتظار می‌رفت این جبهه با پایان مجلس شورای اسلامی‌دیگر فعالیتی نداشته باشد اما هنوز که هنوز است گاها، خبرهایی از آنها منتشر می‌شود. در این میان حرف از جبهه ایستادگی هم مطرح شد. سال 90، وقتی احزاب و تشکل‌های یک شبه برای انتخابات ریاست‌جمهوری 92 تشکیل می‌شد، مدام حرف از جبهه ایستادگی بود. 

گفته می‌شد این جبهه قرار است تمام تشکل‌ها را زیر مجموعه خود قرار دهد. اما وجود همین جبهه‌ها باعث شده بود که در بزنگاه‌های انتخاباتی، تشکل‌هایی شکل گیرند که حیاتشان به پایان انتخابات پیش رویش، بستگی داشت. اتفاقی که به احتمال بسیار قوی برای امثال جبهه نیروهای انقلاب نیز رخ خواهد داد و کارکرد حزبی و تشکیلاتی نخواهند داشت. اتفاقی که یکی از دلایل اساسی در نبود احزاب قوی در کشور می‌تواند باشد.

منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.10.6
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: