کد خبر: ۸۹۵۶۳
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۸ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
««برجام» «اشتباه» نبود»، «٤ بحران فوری اقتصاد ایران»، «جریان سوم اصولگرایان»، «دولت آینده امریکا را بیشتر فرصت می‌بینم» و «پیمان دوجانبه پولی ابزاری برای مقابله با تورم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 6 دی است.
 ««برجام» «اشتباه» نبود»، «٤ بحران فوری اقتصاد ایران»، «جریان سوم اصولگرایان»، «دولت آینده امریکا را بیشتر فرصت می‌بینم» و «پیمان دوجانبه پولی ابزاری برای مقابله با تورم» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره دوشنبه 6 دی است.

** «برجام» «اشتباه» نبود
کریمی قدوسی گفته بود فایل صوتی سخنان ظریف را با حضور نمایندگان بازبینی می‌کند و صورتجلسه این بازبینی را با امضای نمایندگانی که فایل را شنیده‌اند در اختیار خبرنگاران قرار می‌دهد. بعد هم خبر رسید که او این کار را کرده. بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه از لاریجانی خواست که میکروفن او را باز کند. او گفت: بحث‌های که آقای کریمی‌قدوسی می‌کنند به حاشیه بردن مجلس است. در جلسه‌ای بنده، آقای محبی‌نیا و آقای کریمی‌قدوسی بودیم و خط به خط مطلبی که در دفتر حضرت‌عالی در مجموعه تالار آیینه بیان شده است را بررسی کردیم. آقای ظریف درباره یکی از موضوعات گفتند که ما سه استراتژی داشتیم که اگر استراتژی شماره یک را انجام می‌دادیم، بهتر بود. من در این زمینه اشتباه کردم. نه اینکه روی کل موضوع برجام اشتباه کرده باشد. در همان جلسه اعلام می‌شود که یک، ‌موضوع خصوصی است، دو، به کرات آقای ظریف می‌گویند محرمانه است و سوم می‌گویند غیر قابل انتشار است و ما می‌خواهیم برادروارانه موضوعی را مطرح کنیم. متن پیاده شده آقای کریمی قدوسی با اظهارات آن روز آقای ظریف همخوانی ندارد. صحبت‌های آقای ظریف مقدمه و موخره‌ای داشت که ایشان آنها را نیاورده و به علاوه تقدم مطالب هم برهم خورده است. ایشان سخنان آقای ظریف را گزینشی آورده‌اند و به همین دلیل کاملا غیرقابل استناد است.

**٤ بحران فوری اقتصاد ایران
سعید لیلاز، کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت و گو با اعتماد گفت: من ٤ بحران فوری و آنی نه فقط برای اقتصاد ایران بلکه برای تمدن ایران می‌شناسم. بحران اول، فساد است. معتقدم بعد ازعراق فاسدترین اقتصاد جهانیم. دومین بحران، بهره‌وری است. رشد بهره‌وری در اقتصاد ایران در ١٠ سال منتهی به دولت آقای روحانی منفی بوده بعد از آمدن آقای روحانی هم ما شواهدی مبنی بر اینکه این رشد مثبت شده باشد، نداریم. بحران سوم، فقدان سرمایه‌گذاری به دلیل همین منازعات است و چهارمین بحران، افزایش شکاف طبقاتی به یکی از بدترین حالت‌ها در تاریخ ایران است.

**جریان سوم اصولگرایان
چندی پیش بود که مرتضی نبوی، اصولگرای قدیمی و کهنه‌کار پیشنهاد پارلمان اصولگرایی را مطرح کرد. پیشنهادی که با واکنش سرد اصولگرایان مواجه شد و بسیاری از آنها آن را محال و نشدنی عنوان کردند. حالا به نظر می‌رسد همان پیشنهاد از سوی چند گروه خاص اصولگرا در حال اجرایی شدن است با این تفاوت که این پارلمان نمی‌تواند همه نیروهای درون اصولگرا را نمایندگی کند. با این تفاسیر می‌شود گفت این تشکل جدید می خواهد نقش جریان سوم اصولگرا را بازی کند.آن طور که از سخنان برخی اعضای موسس این تشکل از جمله مرضیه وحیددستجردی برمی‌آید آنها طی دو هفته آینده مجامع شهرستانی و استانی خود را تشکیل می‌دهند و طی یک ماه و نیم پس از آن مجمع ملی خود را رونمایی می‌کنند. از بین اعضای مجمع ملی نیز ١٠ نفر به موسسین این تشکل افزوده می‌شوند تا ساز و کار تازه‌ای برای چینش کاندیداهای شورای شهر و انتخاب کاندیدای نهایی ریاست‌جمهوری پدیدار شود. این ساز و کار تازه در حالی رونمایی شده است که پیش‌تر اصولگرایان بر محوریت جامعه روحانیت مبارز و تشکیل ائتلاف بزرگ اصولگرایی تاکید می‌کردند اما به نظر می‌رسد میهمان تازه و البته ناخوانده‌ای را باید در معادلات خود سهیم کنند.

**دولت آینده امریکا را بیشتر فرصت می‌بینم
عباس ملکی معاون سابق وزارت امورخارجه در گفت و گو با اعتماد گفت: ترامپ و تیم او معتقدند که باید دولت کوچک‌سازی شود. در چنین شرایطی اگر توفانی مانند کاترینا رخ دهد، اولویت دیگر نوسازی فرودگاه نخواهد بود بلکه رسیدگی به مردم ارجحیت پیدا می‌کند. باید بگویم که تصمیم‌گیری سیاسی بین بدتر و بدترین است نه بین خوب و خوب‌تر و سیاستمداران باید در چنین شرایطی انتخاب کنند و این تفاوت یک سیاستمدار با تئوریسین است. وقتی که به مرحله عمل می‌رسید مشاهده می‌کنید که تا چه حد مشکلات زیاد است. می‌بینید که برخی از کشورها برای مشکلات راه‌حل پیدا کردند و چه دلیلی دارد از آنها استفاده نکنیم. ما در میان مردم فکر می‌کنیم ایران هیچ پیشرفتی ندارد. به نظر من خیلی موضوعات هست که می‌توانیم به امریکایی‌ها یاد دهیم. به‌طور مثال شبکه بهداشت روستایی ما برای امریکا ایده‌‌آل است. یا برخورد ما با مسائل امنیتی منطقه‌ای موضوعاتی است که آنها ندارند و آسیب پذیر هستند. یا استفاده از گاز طبیعی که یک چهارم اتومبیل‌های ایران، توانایی استفاده از گاز طبیعی را دارند که از جمله دیگر قابلیت‌های ما است. من دولت آینده امریکا را بیشتر فرصت می‌بینم.

**پیمان دوجانبه پولی ابزاری برای مقابله با تورم
شنبه صبح، نمایندگان مجلس حین بررسی مفاد برنامه ششم توسعه، اقدامی عجیب انجام دادند و ماده مربوط به الزام دولت به استفاده حداقل ١٠ درصد از پیمان دوجانبه پولی در مبادلات تجاری را حذف کردند. این ماده در شرایط کنونی و افزایش نرخ دلار می‌توانست کمک خوبی به مبادلات تجاری ایران باشد. به نظر می‌رسد در کمیسیون تلفیق این موضوع چندان مورد توجه قرار نگرفته است، از همین رو بحث وقتی به صحن علنی مجلس آمد، حذف شد. این درحالی است که به اعتقاد اقتصاددانان استفاده از پیمان دوجانبه پولی می‌تواند بخش مهمی از محدودیت‌های ارزی کشور را از بین ببرد و از تورم جلوگیری کند.در جریان بررسی لایحه برنامه ششم توسعه نادر قاضی‌پور به انتقاد از ‌بندی پرداخت که بر اساس آن دولت را ملزم به استفاده حداقل ١٠ درصد از پیمان دو جانبه پولی در مبادلات تجاری می‌کرد. نماینده ارومیه با انتقاد از این بند گفت: «اگر ما به خاطر پیمان دوجانبه پولی با کشوری با ارز خودش مبادله انجام دادیم و ارزش ارز آن کشور پایین آمد چه کسی تضمین‌کننده ضرر فعالان اقتصادی ما خواهد بود؟» مخالفت او درحالی مطرح شد که هیچ موافقی برای این بند ثبت نام نکرده و در نتیجه با همراهی نمایندگان، این ماده حذف شد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: