کد خبر: ۸۹۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۵ - 26 December 2016
«زمانی که اکثریت جامعه رویکرد مشخصی نسبت به حوزه‌های دینی و وطن‌پرستی دارند، صداوسیما نمی‌تواند پشت اقلیت سنگر بگیرد و نیازمند بازسازی است و این تصمیم هم صرفا دست صداوسیما نیست.»

«زمانی که اکثریت جامعه رویکرد مشخصی نسبت به حوزه‌های دینی و وطن‌پرستی دارند، صداوسیما نمی‌تواند پشت اقلیت سنگر بگیرد و نیازمند بازسازی است و این تصمیم هم صرفا دست صداوسیما نیست.»

فیاض زاهد - فعال سیاسی و مدرس دانشگاه - در گفت‌وگو با ایسنا درباره مطالب بالا بیان کرد: مدیریت سازمان صداوسیما فاقد استراتژی است و این سازمان بعد از 37 سال تکلیف خود را با مخاطبانش روشن نکرده است و دلیلش این است که صداوسیما به قول مولانا شبیه شتر، گاو و پلنگ است و هیچ چیزش هم شبیه آن نیست.

او در ادامه گفت: این سازمان ابتدا باید تکلیف خود را با افکار عمومی روشن کند؛ زمانی که اکثریت جامعه رویکرد مشخصی نسبت به حوزه‌های دینی و وطن پرستی دارند، صداوسیما نمی‌تواند پشت اقلیت سنگر بگیرد و نیازمند بازسازی است و این تصمیم هم دست صداوسیما نیست و به نهادهای بالا هم مربوط می‌شود.

زاهد با بیان این که صداوسیما می‌خواهد به اصول و تفکر ارزشی مورد قبول جریان دلواپس و افراطی پایبند باشد، گفت: صداوسیما وقتی به سمت این جریان می‌رود، مخاطب خود را از دست می‌دهد. صداوسیما برای جذب مخاطبان بیشتر و رقابت با کانال‌های ماهواره‌ای و برون‌مرزی باید برنامه‌هایی بسازد که همخوان با هویت ملی و دینی کشورمان است. صداوسیما تا زمانی که تناقضات عقیدتی خود را حل نکند تاثیرگذار نخواهد بود.

او با اشاره به ناتوانی صداوسیما در تهیه و تولید سریال‌ها و برنامه‌های مذهبی گفت: صداوسیما در تهیه و تولید برنامه‌هایش ناتوان است و حتی در ساختن برنامه‌های مذهبی نیز ضعف دارد. هرکس سریال «معمای شاه» را که حاصل تمام توانایی‌های صداوسیماست می‌بیند، اینگونه به اشتباه برداشت می‌کند که شاه شخصیت موثری داشته است؛ بنابراین می‌توان فهمید که این سازمان کارش را بلد نیست.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: صداوسیما اگر بخواهد مخالفان خود را زمین بزند باید از لحاظ تکنیکی، محتوا و روش ساخت این کار را بلد باشد. متاسفانه کارگردان‌های برجسته با سازمان همکاری نمی‌کنند یا صداوسیما با آن‌ها  قرارداد نمی‌بندد درنتیجه افراد نوکیسه‌ای که تخصص و دانش لازم را ندارند به تولید برنامه می‌پردازند که نتیجه‌اش هم برنامه‌های بی‌مایه و بی‌محتواست.

او افزود: تا زمانی که استراتژی مشخصی در صداوسیما شکل نگیرد، نباید انتظار داشت که دستگاه تبلیغاتی نظام جمهوری اسلامی قادر به رقابت با بنگاه‌های خبری و شبکه‌های برون مرزی که مثل قارچ در حال رویش هستند، باشد. زمانی که این استراتژی مشخص وجود نداشته باشد، ملت ایران آسیب می‌بیند.

زاهد با اشاره به برنامه‌های شب یلدا در تلویزیون گفت: صداوسیما می‌ترسید برنامه‌هایی با محتوای بسیار شاد در این شب پخش کند زیرا این برنامه‌ها را با اصول ارزشی خود در تعارض می‌بیند.

این فعال سیاسی با اشاره به راه‌حل‌های موجود برای حل مشکلات سازمان صداوسیما، گفت: صداوسیما بالاترین درصد کارمند را دارد و دارای کانال‌های بیهوده‌ای است که کسی آن‌ها را نگاه نمی‌کند؛ علاوه بر این، هزینه‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیادی نیز دارد، در نتیجه برای کارآمدتر شدن، باید خود را کوچک کند.

او افزود: مدیران صداوسیما باید بر روی اعتبارات و کیفیت تولید برنامه‌هایشان تمرکزکنند و در این مسیر می‌توانند از بخش خصوصی استفاده کنند. همان‌طور که شبکه‌های خارجی برای تولید فیلم‌هایشان به کمپانی‌های بیرون از سازمانشان سفارش کار می‌دهند.

زاهد در پایان گفت: حتی  بی‌بی‌سی نیز همه مستندهایش را خودش نمی‌سازد. صداوسیما باید بستری برای هنرمندان در بخش خصوصی ایجاد و از آن ها استفاده کند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: