کد خبر: ۸۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۵ - 24 December 2016
جریان‌های سیاسی اصولگرا از تکرار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1392 ‌در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نگران هستند. تکاپوهای رسمی‌و غیررسمی‌این جریان در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نشان می‌دهد، لزوم ایجاد وحدت میان گروه‌های سیاسی اصولگرا دغدغه اصلی این جریان است.
 روزنامه مردم سالاری با درج گزارشی درباره گزینه های احتمالی اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری 96 آورد: جریان‌های سیاسی اصولگرا از تکرار نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 1392 ‌در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری نگران هستند. تکاپوهای رسمی‌و غیررسمی‌این جریان در ماه‌های منتهی به انتخابات ریاست‌جمهوری 96 نشان می‌دهد، لزوم ایجاد وحدت میان گروه‌های سیاسی اصولگرا دغدغه اصلی این جریان است.

در ادامه این گزارش آمده است: اصولگرایانی که بهره چندانی از ائتلاف‌های گذشته، یعنی ائتلاف سه گانه قالیباف، حدادعادل و ولایتی در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 به دست نیاوردند‌ و از همین رو درصدد هستند تا با کنارگذاشتن اختلافات، با اجماع هرچه بیشتر در انتخابات پیش رو حضور یابند. در همین زمینه، حجت الاسلام محمدتقی رهبر در گفت‌و‌گو با «انتخاب» درباره کاندیداتوری محمدرضا باهنر، عزت‌الله ضرغامی، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف از جناح اصولگرا، اظهار کرد: من در جلسات جامعه روحانیت مبارز حضور دارم و در جلسات تاکنون صحبت از این اسامی‌نشده است. صرفنظر از مطرح شدن یا نشدن این گزینه‌ها یا گزینه‌هایی دیگر از سوی اصولگرایان، به نظر می‌رسد، مسأله اجماع بیش از پیش دغدغه اصلی این جریان است که با قدرت بتوانند در انتخابات آینده حضور یابند و از تکرار عدم اجماع و یا شکست در انتخابات 92 جلوگیری نمایند. 

این عضو جامع روحانیت مبارز در پاسخ به اینکه آیا این بار جبهه پایداری نظر جمع را خواهد پذیرفت و یا راه خود را خواهد رفت، گفت: پایداری یک طیف محدود است و گستره کمی ‌از اصولگرایان را در برمی‌گیرد، اگر هم به نتیجه نهایی برسند باز بحث این است که آیا بقیه اصولگرایان موافق هستند، کسانی که می‌آیند باید حمایت جمعی اصولگرایان را داشته باشند، اگر بنا باشد هر کس ساز خود را بزند همان می‌شود که در گذشته شاهدش بودیم. امیدوارم که تجربه گذشته چراغ راه ما باشد. تشکل‌های اصولگرا باید روی یک مورد قوی به توافق برسند که بتواند در میدان رقابت حضور جدی داشته باشد والا هر کس بگوید ما به یک نتیجه‌ای رسیده ایم و تمام، بعد عده دیگر فرد دیگری را معرفی می‌کند و یک عده دیگر نوع دگر را، با این حال هنوز چشم‌انداز از اینده معلوم نیست.

از طرفی دیگر، زمزمه‌های ورود اصولگرایان سنتی به انتخابات آینده، از جمله مسائلی است که ممکن است اجماع اصولگرایان را بر سر گزینه‌هایی همچون قالیباف، جلیلی، ضرغامی ‌و باهنر با چالش مواجه سازد. زمزمه‌هایی که با مطرح شدن اسامی‌ای همچون اسدالله بادامچیان و مصطفی میرسلیم بیش از پیش وحدت اصولگرایان را با چالش مواجه کرده است. اسدالله بادامچیان، روز گذشته در حاشیه مراسم سالگرد علی اکبر پرورش، از نهایی شدن دو گزینه اصولگرا برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری آینده خبر داد. این دو گزینه که از جمع اصولگرایان سنتی هستند ممکن است رویکردهای متفاوتی با گزینه‌های در دسترس اصولگرایان همچون جلیلی، قالیباف، ضرغامی‌و باهنر داشته باشند. این اختلاف نظرها برای اصولگرایان چندان ناشناخته نیست. مواضع متفاوت گزینه‌های سنتی و جدید اصولگرایان یعنی ولایتی و جلیلی دربارۀ مسألۀ سیاست خارجی در انتخابات 92 گویای این چالش جدید اصولگرایان است. چالشی که ممکن است اظهارات صریح اسدالله بادامچیان درباره اجماع بر سر خودش یا مصطفی میرسلیم آغازکننده آن باشد. 

اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه عصر جمعه، سوم دی در حاشیه مراسم سالگرد مرحوم علی‌اکبر پرورش، در جمع خبرنگاران درباره گزینه نهایی حزب موتلفه برای انتخابات ریاست‌جمهوری، گفت: گزینه نهایی بنده یا آقای میرسلیم هستیم و به زودی نظر این حزب در این باره اعلام می‌شود.عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه که نمادی از اصولگرایان سنتی است، از ورود اصولگرایان سنتی به انتخابات آینده ریاست جمهوری خبر داد. وی در گفت وگو با تسنیم با بیان اینکه ما به جای یک شخصیت غیرحزبی یک شخصیت حزبی معرفی می‌کنیم، گفت: «شورای مشورتی ریاست‌جمهوری در حزب تشکیل شده که رجال سیاسی را رصد می‌کند».

دبیرکل جبهه یاران انقلاب اسلامی‌ در واکنش به صحبت‌های برخی از اصولگرایان پیرو ائتلاف، گفت: اینکه عده‌ای بنشینند و برای ائتلاف اصولگرایان تصمیم‌گیری کنند و قرار باشد که سایرین نیز ساکت شوند، معنایش همگرایی و ائتلاف نیست. مسعود زریبافان طی سخنانی در «ششمین گردهمایی جبهه یاران انقلاب اسلامی» با بیان اینکه یکی از ایرادهای جریان اصولگرایی این است که به نقش مردم توجهی نمی‌کند، گفت: یکی از ایرادهای ما این است که مردم، تشکل‌ها و شخصیت‌های حاشیه جریان اصولگرایی را نادیده می‌گیریم و نتیجه اش نیز این می‌شود که بخشی از نیروهای حزب‌اللهی و متدین وارد عرصه انتخابات نمی‌شوند و در جهت کمک به موفقیت جریان اصولگرایی گام برنمی‌دارند چرا که تصور می‌کنند اصولگرایان فقط می‌خواهند پا بر دوش آنان بگذارند، بالا بروند و سپس فراموششان کنند. همچنین قائم مقام جامعه روحانیت مبارز گفت: «در درون جریان اصولگرایی اکثر نیروها با ائتلاف موافقند اما اینکه چه کسی به عنوان کاندیدای نهایی ما معرفی شود محل بحث است.» 

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی در حاشیه برگزاری این گردهمایی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتقادات مسعود زریبافان، دبیرکل این تشکل سیاسی اصولگرا از روند پیگیری موضوع ائتلاف در جریان اصولگرایی، اظهار کرد: «به هرحال در هر انتخاباتی برنامه‌ریزی‌ها و مهندسی‌هایی برای رسیدن به موفقیت توسط جناح‌های سیاسی انجام می‌شود که در جریان اصولگرایی نیز افرادی نسبت به برخی از تصمیم‌ها انتقاداتی دارند که ایرادی هم ندارد و مشکلی نیست که عده‌ای نسبت به تصمیمات درون جناحی اصولگرایان انتقاداتی داشته باشند.» تقوی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به ائتلاف، زمینه ذهنی خوبی در جریان اصولگرایی وجود دارد، اظهار کرد: «تقریباً در میان اصولگرایان، همه می‌گویند که جز وحدت راه دیگری برای حضور در انتخابات وجود ندارد اما اینکه چه کسی از دل این ائتلاف به عنوان کاندیدای نهایی انتخاب شود، محل بحث است». قائم مقام جامعه روحانیت مبارز همچنین با اشاره به برگزاری جلساتی با آیت‌الله محمد یزدی برای انتخابات، افزود: «در زمینه انتخابات با شخص آیت‌الله یزدی جلساتی برگزار شده است اما هنوز با جامعه مدرسین جلسه‌ای برگزار نکرده‌ایم». وی در پایان تأکید کرد: «نظر آیت‌الله مصباح یزدی نیز بر این است که اصولگرایان باید به نتیجه مشخصی برای حضور در انتخابات برسند و تلاش می‌کنیم که جبهه پایداری نیز به وحدت اصولگرایان بپیوندد».

آنچه روشن است این است که وحدت اصولگرایان در انتخابات آینده چندان هم آسان به دست نمی‌آید. گزینه‌هایی همچون قالیباف که چندین دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری حضور فعال دارند، در کنار گزینه‌های آماده ای همچون جلیلی، ضرغامی‌و باهنر ممکن است با نهایی شدن نام مصطفی میرسلیم و اسدالله بادامچیان به تکاپو بیفتند و اجماع یا عدم اجماع خود را با گزینه‌های سنتی اصولگرایان اعلام نمایند. با این اوصاف، اصولگرایان بیش از آنکه به دنبال جمع‌آوری آراء خود بیندیشند، می‌بایست ابتدا چالش ایجاد اجماع را حل نمایند. چالشی که ممکن است با اظهارات بادامچیان و در صحنه بودن گزینه‌هایی همچون قالیباف، جلیلی، باهنر و ضرغامی ‌به یک معضل جدی تبدیل شود. به علاوه، مطرح شدن گزینه‌هایی دیگر از سوی اصولگرایان نیز ممکن است این چالش را پررنگ تر سازد. با این حال، باید منتظر واکنش سایر اصولگرایان به این اظهارات انتخاباتی بادامچیان ماند.

* منبع: روزنامه مردم سالاری، 1395.10.4 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: