کد خبر: ۸۸۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۵ - 13 December 2016
«اشتغالزایی حاصل از بوئینگ به مصلحت روحانی است»، «کاریابی برای معلولان سخت است»، «آمدن ترامپ به ‌نفع روحانی است»، «بررسی میدانی گزارشات حسابرسان» و «تجرد قطعی 150 هزار ایرانی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره سه شنبه 23 آذر است.
 «اشتغالزایی حاصل از بوئینگ به مصلحت روحانی است»، «کاریابی برای معلولان سخت است»، «آمدن ترامپ به ‌نفع روحانی است»، «بررسی میدانی گزارشات حسابرسان» و «تجرد قطعی 150 هزار ایرانی» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه آرمان در شماره سه شنبه 23 آذر است.

** اشتغالزایی حاصل از بوئینگ به مصلحت روحانی است
مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با آرمان گفت: به‌طور قطع بوئینگ و قراردادهایی نظیر آن با کشورهای 1+5 و به‌طور کلی تعامل ایران با جهان به ضرر تندروها و در جهت منافع روحانی در انتخابات 96 خواهد بود. گسترش روابط با جهان بدون منافع برای ایران و کشورهای مقابل نخواهد بود. ایران برای اینکه به توسعه برسد باید روابطش را با کشورهای پیرامون در جهت منافع ملی گسترش دهد. مساله‌ای که وجود دارد این است که بسیاری از مخالفان روحانی درک درستی از منافع ملی ندارند.

** کاریابی برای معلولان سخت است
حمید حاج اسماعیلی، کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با آرمان می‌گوید: زمانی‌که کشور دچار انباشت بیکاری است و برای کارجویان معمولی، ظرفیت‌های مناسبی در نظر گرفته نشده است و این مساله روز‌ به‌روز افزایش پیدا می‌کند، حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که به نوعی مهارت دارند و متناسب با شرایط بازار و سیاست‌های آموزش عالی در کشور آموزش دیده‌اند، نمی‌توانند شغل مناسبی بیابند، بنابراین باید انتظار داشت این وضع برای گروه‌های خاص مثل معلولان بدتر باشد. گروه‌های خاص مثل معلولان در به دست آوردن شغل با مشکلات عدیده روبه‌رو شوند. به طور معمول در کشور ما، این کارها توسط سازمان بهزیستی انجام می‌شود و این سازمان هم به تبع پیروی از سیاست‌های دولت، وقتی برای اکثر افراد جامعه شغل مناسبی وجود ندارد، نمی‌تواند اقدامات کارآمدی انجام دهد. بنابراین باید توجه داشت که ما سیاست مشخصی در زمینه اشتغال معلولان در کشور نداریم.


** آمدن ترامپ به‌نفع روحانی است
عبدالرضا داوری درباره انتخابات 96 و وضعیت جریانات سیاسی در کشور، به آرمان گفت: برخلاف تصور غالب، روی کار آمدن دونالد ترامپ در آمریکا در نهایت به نفع آقای روحانی است در حالی که اصولگرایان تصور می‌کردند که می‌توانند آقای روحانی را پس از پیروزی ترامپ در حوزه سیاست خارجی به چالش بکشند، اما اتفاقا مهارت آقای روحانی در بهره‌برداری از همین تنش‌های موجود در سیاست خارجی است و چون قاطبه مردم هم از تند شدن فضا در حوزه سیاست خارجی و انقباض در حوزه اقتصاد استقبال نمی‌کنند در نتیجه، فشار اصولگرایان برای تند کردن فضا علیه برجام نه تنها به ضرر آقای روحانی نیست بلکه سبد رای ایشان را سنگین‌تر خواهد کرد و برخلاف اینکه اصولگرایان فکر می‌کنند حمله به برجام پاشنه آشیل روحانی خواهد شد، اتفاقا این حملات به نقطه قوت دولت یازدهم تبدیل می‌شود.

** بررسی میدانی گزارشات حسابرسان
عباس کمره ای مدیرکل نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی در گفت‌ وگو با آرمان عملکرد حسابرسان و بانک‌ها و شفافیت صورت‌های مالی را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم حسابرسان استقلال رای ندارند، اما آنچه برای ما مستند است نظارت‌های میدانی بانک مرکزی است؛ به این معنی که وقتی حسابرسان گزارش صورت‌های مالی بانک‌ها را ارائه می‌دهند، ما آنها را به صورت میدانی بررسی می‌کنیم. بنابراین ما ابتدا نظر خود را بر پایه گزارش حسابرسان قرار می‌دهیم و سپس با بررسی کفایت حسابرسان و رای آنها تشخیص می‌دهیم. درباره اینکه حسابرسان استقلال رای دارند یا خیر باید سازمان حسابرسی نظر بدهد. ما نمی‌توانیم بگوییم رای حسابرسان مستقل است یا نه.

** تجرد قطعی 150 هزار ایرانی
رامین علیزاده در این گزارش می نویسد: رئیس کمیته زنان و جوانان مجمع تشخیص مصلحت در همایش ملی سیاستگذاری اجتماعی در حوزه خانواده آمار‌هایی در حوزه خانواده و در زمینه تجرد، ازدواج و طلاق ارائه داد. به گفته لیلی بروجردی حدود 150 هزار ایرانی بالای 50 سال هرگز ازدواج نکرده‌اند. این رقم زمانی که ازدواج تا 50 سال را بررسی کنیم به یک میلیون و 500 هزار و زمانی که تا 35 سال را در نظر بگیریم به حدود 12 میلیون نفر می‌رسد. ثریا عزیزپناه کارشناس مسائل اجتماعی در گفت‌وگو با آرمان با اشاره به آمار 12 میلیونی جوانان مجرد می‌گوید: با توجه به کارهای پژوهشی انجام گرفته در این زمینه، دلایل فرهنگی و اجتماعی در تجرد نقش زیادی دارند. معیشت در ستون هفتم این مسائل قرار می‌گیرد، یعنی قبل از دلایل اقتصادی، شرایط دیگری وجود دارد که باعث تصمیم‌گیری در مورد ازدواج یا تجرد می‌شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: