کد خبر: ۸۷۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۰ - ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - 26 November 2016
بانكداري ايراني - بانک‌ها در نیمه اول امسال ۱۲.۷ درصد رشد بدهی را تجربه کردند . بدهی آنها از مرز ۹۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد.
 بانكداري ايراني -   بانک‌ها در نیمه اول امسال ۱۲.۷ درصد رشد  بدهی را تجربه کردند . بدهی آنها از مرز  ۹۴ هزار میلیارد تومان عبور کرد.

به گزارش بانكداري ايراني  ، یکی از دلایل افزایش پرداخت تسهیلات از سوی بانکهاست که بیش از 45 درصد نسبت به اسفند سال 1394  رشد داشته و به رقم  به ۳۵ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان  رسیده است. از سوی دیگر بدهی دولت به شبکه بانکی با رشد ۱۴.۸ درصدی به بیش از ۱۳۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

این در حالی است که رشد بدهی بانکها در دو سال گذشته روند معکوس داشت اما دوباره در سال 95 افزایش بدهی را شاهد هستیم . در سال 94 بدهی بیش از 43درصد رشد داشت . این در حالی است که در سال 94 این بدهی تنها چند درصد رشد را تجربه کرده بود. 

در همین رابطه ، مدیر کل اقتصادی بانک مرکزی ، درباره وضعیت سپرده‌ها نیز توضیح داده است که  سپرده‌ها با ۱۱.۲ درصد رشد، به ۱۰۸۹ هزار میلیارد تومان رسید که در ۱۲ ماهه تا ۲۹.۴ درصد افزایش دارد که این علی رغم کاهش نرخ سود بانکی اتفاق افتاده است. تسهیلات حدود ۱۴.۳ درصد افزایش داشته که نشان می دهد بانک‌ها بیش از رشد سپرده‌ها تسهیلات پرداخته اند که رقمی بالغ بر ۷۰۰ میلیارد تومان را در بر می‌گیرد که در مقایسه با رشد ۴.۸ درصدی سال گذشته، از رشد بالایی برخوردار است.

از طرف دیگر، در پایان شهریور ماه رقم آن به بیش از  ۱۱۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند سال گذشته ۱۰.۴ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۲۸.۶ درصد رشد داشته است. با توجه به رشد ۲۹.۲ درصدی سال قبل، اکنون از سرعت رشد نقدینگی تا حدی کاسته شده است. همچنین در پایان شهریورماه با ۷.۹ درصد رشد به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با ماه مشابه سال ۲۰.۴ درصد رشد دارد. در عین حال که ضریب فزاینده با ۲.۶ درصد رشد در شش ماهه در ۶.۷۸۳ واحد ثبت شده است.

وضعیت بدهی بانکها  در سال 94 
در سال 94  بدهی بانک‌های تجاری به بانک مرکزی تنها 2.5 درصد نسبت به سال 93 افزایش داشته و این در حالی است که همین بدهی‌ها در پایان سال 92 نسبت به سال 92 حدود 24 درصد افزایش یافته بود.

همچنین ، بدهی‌های بانک‌های تخصصی در سال گذشته به بانک مرکزی افزایشی 2.5 درصدی داشته و این در حالی است که روند افزایش بدهی‌های بانک‌های تخصصی به بانک مرکزی در پایان سال 92 نسبت به سال 91 حدود 24 درصد بوده است.

بانک‌های تخصصی در پایان سال گذشته حدود 385 هزار میلیارد ریال از دولت طلبکار بودند که این بدهی نسبت به سال 93 حدود 17 درصد بیشتر شده است.بخش غیردولتی هم در پایان سال گذشته 13 درصد به بانک‌های تخصصی افزایش داشته و به 1823 هزار میلیارد ریال رسیده است.

 وضعیت بدهی بانکها در  سال 93
براساس آمارها در اسفند سال 93 نسبت به اسفند 92، میزان بدهی بانکها  4/ 42 درصد افزایش یافته که این رشد قابل توجه به دلیل افزایش در میزان اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی در ماه‌های اخیر بوده است. البته سطح رقم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اردیبهشت سال جاری نسبت به اسفند سال قبل معادل 4/ 2 درصد کاهش یافته است. میزان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفند 93 معادل 8/ 85 هزار میلیارد تومان ثبت شده بود که این رقم در اردیبهشت ماه به 7/ 83 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

این روند باعث شده رشد این متغیر در اردیبهشت 94 نسبت به اردیبهشت 93 معادل 3/ 14 درصد گزارش شود. کاهش 4/ 2 درصدی بدهی «بانک‌ها به بانک مرکزی» در دو ماه نخست سال جاری در حالی است که در دو ماه نخست سال گذشته این متغیر افزایش 3/ 14درصدی را پشت سر گذاشته بود بنابراین می‌توان این روند در بازار پول را به منزله کاهش فشار پایه پولی از سمت بدهی بانک‌ها تلقی کرد. روندی که در صورت تداوم می‌توان آثار آن را در کنترل نرخ رشد نقدینگی و به تبع آن نرخ تورم مشاهده کرد.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: