کد خبر: ۸۶۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - 15 November 2016
مدیرعامل خبرگزاری "النخیل" عراق درباره رویکرد و تأثیرگذاری رسانه‌های داخلی عراق می‌گوید: رسانه‌های داخلی و اسلامی در عراق زیاد موفق نیستند، چراکه یک‌سری ضوابط دارند که اگر همه آن‌ها را جمع کنید، شاید ۵۰ درصد از اثرگذاری یک شبکه خارجی و لائیک را نداشته باشند و این بزرگترین مشکل در عراق است.

مدیرعامل خبرگزاری "النخیل" عراق درباره رویکرد و تأثیرگذاری رسانه‌های داخلی عراق می‌گوید: رسانه‌های داخلی و اسلامی در عراق زیاد موفق نیستند، چراکه یک‌سری ضوابط دارند که اگر همه آن‌ها را جمع کنید، شاید ۵۰ درصد از اثرگذاری یک شبکه خارجی و لائیک را نداشته باشند و این بزرگترین مشکل در عراق است.

او در عین حال می‌گوید: در عراق همه رسانه‌ها آزاد هستند، حزبی هستند و  هیچ رقابتی بین آنها وجود ندارد و این اشتباه است. ما باید در عراق رسانه‌هایی مثل المیادین را بیاوریم.

«محمد علی الحکیم» - مدیرعامل خبرگزاری النخیل عراق - با حضور در غرفه خبرگزاری دانشجویان در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با ایسنا، درباره رسانه‌های این کشور و اینکه تا چه میزان آزادی بیان در رسانه‌های عراق وجود دارد، اظهار کرد: تلویزیون، خبرگزاری‌، پایگاه اینترنتی و هر رسانه‌ای که فعالیت می‌کند باید با فکر آزاد بیاید و در عراق هم همین‌طور است، اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که هر فرقه و هر گروهی به نفع خود حرف می‌زند. شیعه به نفع شیعه، سنی به نفع سنی و کردها هم به نفع خودشان.

او با بیان اینکه اغلب رسانه‌های عراق حزبی هستند، مطرح کرد: این رسانه‌ها پوسته تبلیغاتی برای رسانه خودشان هستند و هرکدام برای حزب‌شان حدود ۱۵ هزار مخاطب و طرفدار دارند. در صورتی که می‌بینیم رسانه‌های لاییک مثل البغدادیه همه را جذب کرده، چه سنی، چه شیعه و چه لائیک.

او در پاسخ به اینکه تأثیرگذاری رسانه‌هایی مثل الجزیره و بی‌بی‌سی در عراق به چه میزان است؟ اظهار کرد:‌ شبکه الجزیره در عراق نفوذ خیلی کمی دارد. بویژه پس از آنکه این شبکه نشان داد که طرفدار یک جهت و گروه داعش است از نظر بیننده‌ای بسیار ضعیف شد. الجزیره پیش از این ۹۵ درصد بینندگان جهان عرب را داشت. وقتی حُسنی مبارک وارد الجزیره شد، در زمان مطرح بودن این شبکه به دنبال ساختمان این شبکه می‌گشت. زمانی که ساختمان الجزیره را که یک خانه ۴۰۰، ۵۰۰ متری کوچک و معمولی بود نشان دادند با تعجب گفت این چوب کبریتی که دنیا را آتش زده این جزیره است!؟ بنابراین الجزیره خیلی کوچک است، اما حرفه‌ای کار می‌کند. اما پس از جنگ سوریه نشان داد که گرایش‌اش به یک جهت است و این کار او را خراب کرد و در عراق اکنون خیلی کم بیننده دارد.

مدیرعامل خبرگزاری "النخیل" همچنین درباره تأثیرگذاری شبکه بی‌بی‌سی در عراق اظهار کرد: بی‌بی‌سی با توجه به اینکه معتدل‌تر است، در عراق خیلی بیننده دارد. نمی‌توان گفت تأثیر منفی ندارد، اما به هر حال رسانه‌های لائیک بیش از رسانه‌های دیگر بیننده دارند.



وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود در پاسخ به اینکه بودجه خبرگزاری از چه راه‌هایی تأمین می‌شود، توضیح داد: بودجه ما مستقل است، اما تبلیغات هم می‌گیریم چرا که تبلیغات در عراق بسیار تأثیرگذار است.

او سپس درباره اینکه شرایط رسانه‌های کشوری همچون عراق که تحت تأثیر شرایط جنگی قرار می‌گیرند چه وضعیتی دارند و چه نقش و تأثیرگذاری در این فضای بحرانی داشته‌اند و چه چیزی باعث شد تا این رسانه‌ها بتوانند پررنگ‌تر عمل کنند؟ اظهار کرد:‌ ما در عراق آزادی کامل داریم و نزدیک ۲۵ هزار نفر کار خبری انجام می‌دهند. در عراق همه آزادند به همین دلیل صدها تلویزیون، روزنامه و خبرگزاری فعالیت می‌کنند. اما متأسفانه جهت‌ها همه مختلف است. به نوعی که یک شبکه با داعش در ارتباط است، یک شبکه با گروه دیگر و شبکه‌های دیگر نیز حزبی عمل می‌کنند.

او ادامه داد: در عراق همه رسانه‌ها آزاد هستند، اما هیچ رقابتی وجود ندارد و این اشتباه است. متأسفانه بعد از سال ۲۰۰۳ زمانی که دموکراسی آزاد در عراق آمد این مسائل آزاد شد. الان در حال حاضر برخی شبکه‌ها در عراق نیروهای مردمی را طائفی حساب می‌کنند. بنابراین در عراق هر رسانه‌ای در جهت خودش حرکت می‌کند اما در حال حاضر خط مقاومت محکم‌تر، قوی‌تر و پررنگ‌تر است.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل عراق درباره اینکه با وجود این شرایط رسانه‌های عراق آیا باید آزادی بیان را محدود کنید؟ اظهار کرد:‌ قصد گرفتن آزادی بیان را نداریم. در عراق آزادی بیان وجود دارد، اما مسئله‌ای که هست این که باید این آزادی با منطق باشد نه باری به هر جهت. محدودتر باشد و یک رقابتی بالای سرشان باشد.

وی سپس تأکید کرد: در عراق کسی حق ندارد هیچ شبکه، سایت و رسانه‌ای را ببندد و همه سایت‌ها فعال هستند.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل  اظهاراتی هم درباره درگیری‌های موصل و آنکارا و بغداد داشت.

وی درباره تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و مناقشات منطقه خاورمیانه، عنوان کرد: به نظر من، منطقه روی آتش قرار گرفته و با ریاست‌جمهوری ترامپ منطقه شرایطی بحرانی‌تر را تجربه خواهد کرد.

این چهره رسانه‌ای عراقی در ادامه به عملیات آزادسازی موصل پرداخت و اظهار کرد: می‌توانم بگویم که محل اهداف و نقشه‌های قطر، عربستان، ترکیه و آمریکا موصل بود که تمامی نقشه‌های این کشورها با اسرائیل در ارتباط است. در واقع هدف اصلی انشقاق میان مسلمانان است که در نهایت منجر به فراموش شدن مساله اسرائیل شود.

وی هدف داعش در اشغال این منطقه را یک هدف غربی دانست که در نتیجه یک حد فاصل میان خط مقاومت شیعیان و سنی‌ها ایجاد شود تا بتوان به این ترتیب ادعا کرد که شیعیان از سنی‌ها نیستند و هدف شعیان کشتن سنی‌هاست.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل خاطرنشان کرد، این مساله کذب است و سنی‌ها و شیعیان در عراق سال‌ها کنار یکدیگر زندگی کرده‌اند. این مساله زمانی ثابت می‌شود که ما اکنون شاهد آن هستیم که هزاران تن از شهرهای جنوبی عراقی برای دفاع از ناموس و شرف سنی‌ها به موصل می‌روند. با ورود حشد شعبی به عراق، ما نشان دادیم که فرقی میان کرد، شیعه و سنی قائل نیستیم و به گمان من تا چند روز آینده مساله داعش در موصل پایان می‌یابد.

وی درباره برخی ادعاها درباره چرایی حضور ایران در عراق، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی و نیروهای ایرانی با درخواست حیدر العبادی به عنوان مشاور وارد عراق شدند و اگر فردا دولت عراق دیگر خواهان این مشاوره نباشد نیروهای ایران نیز قادر نخواهند بود تا در عراق مشارکت کنند ولی ما از کردها هرگز نخواستیم که بیایند و وارد خاک ما شوند؛ در حالی که از پشت صحنه به داعشی‌ها همواره کمک کرده‌اند و امروز به بهانه حفظ مرزها و مبارزه با داعش قصد دارند وارد خاک عراق شوند.

مدیرعامل خبرگزاری النخیل تاکید کرد که دولت مورد خواست مردم عراق یک دولت تکنوکرات است که حزب‌گرایی را از دولت کنار بگذارد و افراد کابینه را بر اساس صلاحیت به عنوان وزرا انتخاب کند. به نظر من این دولت العبادی به دنبال تحقق آن است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: