کد خبر: ۸۶۳۲۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۸ - ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - 12 November 2016
بانكداري ايراني - بانک مرکزی از ابتدای مهر ماه سال جاری ، دستورالعمل اجرایی شدن کارتهای اعتباری سه رنگ را منتشر کرد که شهروندان بر اساس کارکرد خود می می توانند وام‌های خرید 10 میلیونی ( رنگ‌ کارت برنزی) 30 میلیونی (رنگ کارت نقره‌ای) و 50 میلیونی ( رنگ کارت طلایی) را از بانکهای خود دریافت کنند این طرح برای تمامی بانکها لازم الاجرا بوده و معاون نظارتی بانک مرکزی استثنایی برای بانکها قائل نشد وحتی موسسات مالی و اعتباری را نیز در این کار دخیل دانست.
 بانكداري ايراني -  بانک مرکزی از ابتدای مهر ماه  سال جاری  ، دستورالعمل اجرایی شدن کارتهای اعتباری سه رنگ را  منتشر کرد که شهروندان بر اساس کارکرد خود می می توانند وام‌های  خرید  10 میلیونی ( رنگ‌ کارت  برنزی)   30 میلیونی (رنگ کارت  نقره‌ای)  و 50 میلیونی (  رنگ کارت  طلایی)  را  از بانکهای خود دریافت کنند این طرح برای تمامی بانکها لازم الاجرا بوده و معاون نظارتی بانک مرکزی استثنایی برای بانکها قائل نشد وحتی موسسات مالی و اعتباری را نیز در این  کار دخیل دانست.

به گزارش بانکداری ایرانی ، این تسهیلات به منظور خروج اقتصاد از  رکود بود زیرا اغلب بنگاه ها از کمبود نقدینگی رنج می‌برند و با این کار قرار شد که شهروندان کارت خرید اعتباری را مصروف خرید لوازم کنند تا  رونق اقتصادی رخ دهد اما این اتفاق به دلیل ممانعت بانکها از پرداخت این وام ها روی نداده است. 

بانکها به چند دلیل بر مردم اجحاف کرده  و  به بهانه نداشتن منابع به شهروندان سخت می گیرند. همچنین با درصد بندی نادرست  هزینه دریافت وام را تا 22 درصد افزایش داده اند .

کمبود نقدینگی یکی از مشکلات بانکها  که مانع از پرداخت کارتهای اعتباری به شهروندان می شود. بانکها  می گویند که  منابع کافی برای صدور کارت برای همه مشتریان خود ندارند و نمی توانند به همه مردم تسهبلات اعطا کنند این درحالی است که با مشاهده به صورتهای مالی بانکها در دوره های متفاوت  مشخص می شود که منابع بانکها برای پرداخت تسهیلات کم نبوده و در برخی موارد رو به افزایش نیز بوده است شاهد این مدعی وام‌های چند هزار میلیاردی برخی از بانکها به افراد خاص است که هم اکنون به ورت معوقه دامن‌گیر بانکها شده است. 

کارت اعتباری که بانک ها برای مشتریان در نظر گرفته اند ، سقف ده میلیون تومان را دارد و به دلیل شرایطی که برای این کارت‌ها در نظر گرفته شده، متقاضیان کمی می‌توانند از کارت ۳۰ یا ۵۰ میلیون تومانی بهره‌مند شود.  برای دریافت هر کارت اعتباری ۳۵ درصد از حقوق یک متقاضی محاسبه شده و به تناسب آن، میزان اعتبار کارت تعیین می‌شود، به عنوان مثال دریافت‌کننده کارت اعتباری ده میلیون تومانی باید حداقل حقوقی در حدود ۲.۵ میلیون تومان داشته باشد.

 این در شرایطی است که اقساط وام ده میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد که مورد محاسبه بانک قرار می‌گیرد، حدود ۳۷۰ هزار تومان است. همچنین میزان قسط وام ۳۰ میلیون تومانی در اقساط ۳۶ ماهه یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و در اقساط ۴۸ ماهه نیز ۹۰۰ هزار تومان است. حال آنکه سود وام 18 درصد است اما برای کارمزد  2 درصد کم می شود و در  در ابتدای دریافت تسهیلات نیز بانکها 1 درصد از وام را کسر می کنند و در مجموع تسهیلات به 21درصد تبدیل می شود. همچنین باید سفته و دیگر هزینه های جانبی را نیز در نظر بگیریم که نزدیک به 22 درصد می شود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: