کد خبر: ۸۶۱۷۷
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - 09 November 2016
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به‌عنوان نخستین دولتمردی که بعد از انتخاب میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری به بیروت سفر کرده است برنامه‌های خود را در این کشور دنبال می‌کند.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به‌عنوان نخستین دولتمردی که بعد از انتخاب میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری به بیروت سفر کرده است برنامه‌های خود را در این کشور دنبال می‌کند.

صباح زنگنه کارشناس مسائل منطقه، در یادداشتی نوشت: دیدارهای مهمی که در صدر رسانه‌های خبری دنیا قرار گرفته است. توافق درباره انتخاب میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری توافقی بود که در سایه حمایت ایران به دست آمد. لبنان در فاصله دو سال و نیم گذشته بدون رئیس‌جمهوری اداره شد. 

حمایت ایران برای این منظور نشانگر چند نکته حائز اهمیت است؛ نخست اینکه ایران اعتقاد دارد که معضلات و مشکلات سیاسی لبنان باید از سوی احزاب و گروه‌های لبنانی حل شود. دوم همگرایی احزاب در لبنان که در جهت تامین منافع این کشور و دفاع از استقلال و استقرار آن باشد. میشل عون به‌عنوان رئیس‌جمهوری جدید بعد از دو سال و نیم، گزینه‌ای است که خصوصیات لازم برای این منظور را دارد.

این اتفاق یعنی خروج از بحران سیاسی در لبنان برای جمهوری اسلامی ایران به منزله موفقیتی مهم به حساب می‌آید و تاکیدی از جانب کشورمان بر این موضوع است که بحران‌های داخلی لبنانی‌ها باید به دست گروه‌های داخلی حل شود.

از دیگر موضوعات مهم در بحث سفر ظریف به بیروت می‌توان به دیدار سعد حریری اشاره کرد. نخست‌وزیری که سابقه اظهارات ضدایرانی و ‌هم‌سویی با برخی کشورهایی را داشته که روابط مناسبی با کشورمان نداشته‌اند. البته باید در نظر داشت که سعد حریری نماینده قشر مهمی از جامعه لبنان است. ایران نیز در سال‌های گذشته رابطه خوبی با خانواده حریری داشته است. البته بیشتر این روابط نزدیک به پیش از ترور رفیق حریری برمی‌گردد. پس از این اتفاق براساس تحریک برخی کشورها تنش‌هایی میان دو طرف بروز پیدا کرد که البته نباید اجازه داد تداوم آنها بر روابط دوجانبه اثرگذار باشد. 

بازگشت سعد حریری به ساختار سیاسی لبنان را می‌توان به فال نیک گرفت که می‌تواند توطئه‌های موجود در روابط ایران و لبنان را نیز خنثی کند. این اقدام می‌تواند در جهت همگرایی میان گروه‌های مختلف در لبنان صورت بگیرد که نتیجه‌ای جز استحکام، استقلال و استقرار لبنان در پی نخواهد داشت. انتخاب رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیری جدید لبنان توطئه‌های اسرائیل و عربستان سعودی را در ایجاد فاصله میان گروه‌های لبنان از یک‌سو و ایران و حریری از سوی دیگر ناکام گذاشته است.

یکی دیگر از محورهای مورد بحث در جریان سفر ظریف به لبنان وضعیت منطقه و گسترش افراط‌گرایی است. در این رابطه وزیر امور خارجه کشورمان با سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. همکاری‌های ایران با گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان اهداف روشن و مشخصی دارد. ایستادگی در برابر خشونت و زورگویی و همچنین ایجاد مانع برای گسترش تروریسم از دیگر مشخصه‌های بارز همکاری‌های مشترک است. تروریسم در جهان گسترش پیدا کرده و جهان اسلام را بدنام کرده است. بنابراین لزوم همکاری‌های بیشتر و نزدیکی‌های دوجانبه و چندجانبه در منطقه بیش از پیش احساس می‌شود. در جریان این همکاری‌هاست که تاثیرات سوء تکفیری‌ها و تروریست‌ها در منطقه و به صورت کلی در جهان کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.
*منبع: روزنامه فرهیختگان، 19 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: