کد خبر: ۸۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۲ - ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - 08 November 2016
امروز پنجاه‌وهشتمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان رسیده و چهره چهل‌وپنجمین ساکن کاخ سفید مشخص خواهد شد؛ رئیس‌جمهوری که به سیاق معمول از پس فرایندی پیچیده و زمان‌بر که شاید بیش از یک سال به طول انجامد، بر کرسی یکی از قدرتمندترین منصب‌های جهانی تکیه خواهد زد.
روزنامه شرق در شماره سه شنبه 18 آبان در تشریح تیتر یک، با اشاره به سرنوشت جدال هیلاری و ترامپ نوشت: امروز پنجاه‌وهشتمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به پایان رسیده و چهره چهل‌وپنجمین ساکن کاخ سفید مشخص خواهد شد؛ رئیس‌جمهوری که به سیاق معمول از پس فرایندی پیچیده و زمان‌بر که شاید بیش از یک سال به طول انجامد، بر کرسی یکی از قدرتمندترین منصب‌های جهانی تکیه خواهد زد.

این روزنامه با درج به عنوان روزی که نامه‌ استعفای بازرگان را به دفتر امام دادم، به مناسبت سالروز استعفای دولت موقت با ابوالفضل بازرگان، برادرزاده نخست‌وزیر دولت موقت که از ابتدای دولت تا پایان آن به مدت ٢٧٥ روز سمت ریاست دفتر نخست‌وزیر و معاونت نخست‌وزیر در امور اداری و مالی را برعهده داشت به گفت‌وگو پرداخت و به نقل از وی آورد: وقتی به دفتر رهبر انقلاب رفتم، مرحوم احمد خمینی من را به اتاقی که امام خمینی با مردم ملاقات می‌کردند، هدایت کردند. این ملاقات خصوصی و تک‌نفره نبود و علاوه بر من اشخاص دیگری که آنها را نمی‌شناختم نیز حضور داشتند. سلام مهندس بازرگان را رساندم و گفتم ایشان نامه‌ای نوشته و مرا مأمور کرده‌اند آن را تقدیم کنم. امام در آن موقع پاسخی ندادند، خیلی‌ها فکر می‌کنند استعفای دولت موقت فقط نتیجه تسخیر سفارت آمریکا بوده؛ اما واقعیت این است که زمینه این جریان از قبل وجود داشت و در واقع تسخیر سفارت آمریکا نقطه نهایی بود که مشخص کرد ادامه کار تقریبا محال است.

«قلم‌ها را نشکنیم و دهان‌ها را نبندیم»، توهین و افتراست، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه در جلسه مسئولان عالی قضائی با انتقاد از برخی اظهارات در ایام اخیر گفت: «برخی می‌گویند قلم‌ها را به بهانه‌های واهی نشکنیم یا دهان‌ها را به بهانه‌ای غیراساسی نبندیم؛ واضح است خطاب آنان به دستگاه قضائی است. این نوعی افترا به قوه قضائیه است و بلکه توهین و عجیب است کسانی که چنین افتراها و اهانت‌هایی را به قوه قضائیه روا می‌دارند، مدام هم دم از اخلاق و اسلام می‌زنند. این‌گونه افتراها و توهین‌ها با کدام اخلاق و اسلام، سازگار است؟! این‌گونه افتراها به قوه قضائیه و تضعیف دستگاه قضائی به سود چه کسی است؟».

این روزنامه با انتخاب عنوان گزارش احمد توکلی درباره املاک نجومی، می نویسد: احمد توکلی گفت عینک او را بیاورند. بعد آن را به چشم زد و از جایگاه ریاست سازمان مردم‌نهاد «شبکه دیده‌بان شفافیت و عدالت» که مدتی است آن را تأسیس کرده، این جمله را از روی متنی که در اختیار داشت، رو به خبرنگاران قرائت کرد: «شهردار تهران نه خودش و نه بستگان درجه اول و سایر خویشاوندان او، از دریافت‌کنندگان این املاک نبوده‌اند». توکلی با این ‌حال در سراسر گزارشی که قرائت کرد، به تخلفات انجام‌شده در جریان واگذاری املاک از سوی شهرداری اشاره و تأکید کرد ١٢٢نفری که در فهرست دریافت‌کنندگان بودند، از حیث واگذاری و دریافت، مشمول عنوان مجرمانه هستند.

روزنامه شرق با درج عنوان آماده‌باش بازارهای مالی با آمدن ترامپ، به نقل از مرتضی ایمانی راد اقتصاددان نوشت: در صورتی که ترامپ انتخاب شود، بازار سهام یکباره ریزش خواهد کرد. میزان این ریزش را کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند، اما درخورتوجه خواهد بود. به‌همین‌دلیل است که همه بروکرهای بزرگ جهانی که مشتریان گسترده‌ای را زیر پوشش دارند، به همه مشتریان خود هشدار دادند مراقب حساب‌های خود باشند و پوزیشن‌های زیادی در این حوزه‌ها باز نکنند. درواقع نوعی آماده‌باش در بازارهای مالی برای جلوگیری از اتفاقات ناخواسته شکل گرفته است.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «جواد اطاعت: ایران و آمریکا، دیوار بی‌اعتمادی را کوتاه می‌کنند» و «کامران ندری: اقتصاد احمدی‌نژادی هدیه ترامپ به ایران» پرداخت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: