کد خبر: ۸۵۹۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۴ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
دولت حسن روحانی چند ماه دیگر زمان دارد تا تابوشکنی‌های دیپلماتیکش را به انجام برساند. جدیدترین آنها، بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران است که مجید تخت روانچی، معاون اروپایی وزیر خارجه خبر داده، تا چند ماه آینده بازگشایی می‌شود.
 روزنامه شرق در شماره دوشنبه 17 آبان در تشریح تیتر یک، نوشت: دولت حسن روحانی چند ماه دیگر زمان دارد تا تابوشکنی‌های دیپلماتیکش را به انجام برساند. جدیدترین آنها، بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران است که مجید تخت روانچی، معاون اروپایی وزیر خارجه خبر داده، تا چند ماه آینده بازگشایی می‌شود.

این روزنامه با اشاره به عنوان ما از پشت پرده خبر نداریم، آورد: سخنان غلامعلی حدادعادل درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ و اهمیت آن، با واکنش فعالان اصلاح‌طلب مواجه شد. حدادعادل در مصاحبه‌ای که با هفته‌نامه «نماینده» داشت، گفته بود صحبت اصلاح‌طلبان از نامزدنداشتن اصولگرایان، نشان از ترس آقایان است. او پیش‌بینی کرده بود که انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ از همه انتخابات‌های ریاست‌جمهوری جدی‌تر باشد. این سخنان حالا با واکنش رسول منتجب‌نیا، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی و علی صوفی از اعضای شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مواجه شده است. منتجب‌نیا گفته است لابد حدادعادل از پشت‌پرده‌هایی خبر دارد که ما خبر نداریم. هم او و هم علی صوفی معتقدند که اگر مبنای تحلیل را وضعیت فعلی اصولگرایان قلمداد کنند، آنها در برابر روحانی در انتخابات ٩٦ شانسی ندارند.

تابوی آمریکاستیزی ترک برداشته، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است که به نقل از صادق زیباکلام می نویسد: معتقد هستم آمریکاستیزی که در ١٣ آبان ٥٨ به تسخیر سفارت رسید، به گفتمان اصلی جمهوری اسلامی ایران بدل شده و متأسفانه تاکنون مورد بررسی عالمانه و آکادمیک قرار نگرفته است. به نظر من هرچه در این زمینه گفته شده، صرفا روایت دولتی و حکومتی است و کسی به این سؤالات پاسخ نداده که آیا انقلاب اسلامی برای مبارزه با آمریکا شکل گرفت یا آرمان‌های دیگری داشت؟ و منافع ملی ما چه نسبتی با آمریکاستیزی دارد. خوشبختانه شاهدیم که تابوی گفت‌وگو درباره آمریکاستیزی ترک برداشته و این به معنی حرکت در مسیر توسعه سیاسی است. حرکتی که آن را از یک سو مدیون دهه شصت و هفتادی‌ها و از سوی دیگر مدیون استیو جابز و فضای مجازی هستیم.

این روزنامه با انتخاب عنوان شیخ پر شور آرام گرفت، می نویسد: شیخ جعفر شجونی در ٨٤سالگی درگذشت؛ روحانی‌ای که بیشتر بابت لحن تند و تیز و گاه ادبیات غیرمتعارفش در نقد مخالفان سیاسی‌اش یعنی اصلاح‌طلبان، شناخته‌ شده و مشهور بود. شیخ‌جعفر شجونی، علاوه بر عضویت در شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده کرج در مجلس اول بود. پیش از انقلاب به نواب صفوی می‌پیوندد و زندانی می‌شود. اصولگرایی بود که علیه اصلاح‌طلبان زیاد حرف می‌زد. یک بار گفته بود: «ما در جوانی آتش‌پاره بودیم. بعد ساکت شدیم. بعد دیدیم چهار نفر مثل کروبی و موسوی و خاتمی پیدا شدند، به غیرت و شرف مردانگی‌ام برخورد، راه افتادم!».

روزنامه شرق با درج عنوان با پول مردم علیه مردم توطئه می‌شود، نوشت: روز گذشته نشست خبری حجت‌الاسلام مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس‌جمهوری، در بیست‌ودومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها برگزار شد. درباره فشار بر رسانه‌ها با نزدیک‌شدن به انتخابات گفت: با کمال تأسف انگار توهین و هتاکی به رئیس‌جمهوری و قوه‌مجریه آزاد است؛ برخی از رسانه‌ها رسالت خود را فراموش کرده‌اند و آزادانه به رئیس‌جمهوری و مقامات پس از وی توهین می‌کنند و همچنان آزاد هستند؛ به‌ویژه برخی رسانه‌ها که از بیت‌المال استفاده می‌کنند بیشتر توهین می‌کنند که این باعث تأسف است که با پول مردم علیه مردم توطئه می‌شود. با پول نظام علیه نظام تخریب صورت می‌گیرد. این رسانه‌ها مدام به مردم القا می‌کنند که کاری صورت نگرفته و ناامیدی را القا می‌کنند

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «عارف رئیس دائمی شورای‌عالی اصلاح‌طلبان شد»، «سعید طوسی: والله همه سرتاسر دروغ و جعل است»، «سخنان منتشر نشده شهید همدانی: نامه بشار اسد به محضر آقا، مثل نامه سرباز به فرمانده‌اش است»، «حنجره 500 میلیونی سالار عقیلی»، «یوسفی: 64 سال زمان برای شاغل کردن بیکاران فعلی» و «اولین مدال جهانی تاریخ شمشیربازی ایران» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «پارادایم اقتصاد در ادبیات دولت یازدهم» نوشته علی قنبری معاون وزیر جهاد کشاورزی را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: