کد خبر: ۸۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - 07 November 2016
دومین دور «گفت‌وگوهای سطح بالا» بین ایران و اتحادیه اروپا در 19 آبان‌ماه در بروکسل برگزار می‌شود. این گفت‌وگوها به ریاست مجید تخت‌روانچی و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.
 روزنامه آرمان در شماره دوشنبه 17 آبان در یادداشتی، آورد: دومین دور «گفت‌وگوهای سطح بالا» بین ایران و اتحادیه اروپا در 19 آبان‌ماه در بروکسل برگزار می‌شود. این گفت‌وگوها به ریاست مجید تخت‌روانچی و هلگا اشمید، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار خواهد شد.

علی بیگدلی کارشناس مسایل بین‌الملل در ادامه این یادداشت می نویسد: گفت‌وگو درباره مسائل دوجانبه و گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، مبارزه با تروریسم و حل بحران‌های منطقه از محورهای اصلی این گفت‌وگوها خواهد بود. این موضوع را می‌توان نگاه جدید اتحادیه اروپا به ایران دانست. در واقع با خارج شدن انگلستان از اتحادیه اروپا به نظر می‌رسد این اتحادیه از نگرش‌ها و دیدگاه‌های آمریکا به ایران دور شده است. تنها نگرانی اروپا در حال حاضر ممنوعیت برخی مبادلات ایران با استفاده از دلار است که پیشنهاد ایران استفاده از یورو بوده است اما اروپایی‌ها نگران تنبیهات آمریکا هستند. با وجود این موضوع به‌ویژه در مدت اخیر، اتحادیه اروپا نشان داده است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در ایران به‌ویژه در بخش نفت، گاز و پتروشیمی است. سه موضوعی که برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد همین است و به این دلیل بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان اعلام کرد به 80 تا 150 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش نفت و صنایع وابسته به آن نیاز داریم.

همچنین اتحادیه اروپا با توجه به اینکه دارای سطح بالایی از تکنولوژی در این حوزه است می‌تواند مشکل مستهلک شدن تاسیسات ایران در این بخش را حل کند. به همین دلیل ایران هم با اشتیاق این همکاری‌ها را خواهد پذیرفت و اتحادیه اروپا هم در تلاش است ترس از آمریکا را در این مورد کنار بگذارد چرا که کشوری با ظرفیت و منابع ایران می‌تواند یک چشم‌انداز مثبت در اقتصاد اروپا ایجاد کند. از طرفی معادن ما در کشور تقریبا بدون استفاده مانده است و ما تکنولوژی بهره‌گیری از این منابع را نداریم. به بیانی گفته می‌شود ایران تنها از یک درصد از ظرفیت معادن خود استفاده می‌کند. در این بخش هم اروپا می‌تواند راهگشای بسیار خوبی باشد. تنها موانعی که از طرف اروپایی‌ها مطرح می‌شود غیر استاندارد بودن و عدم تطابق سیستم بانکی ایران با سیستم روز جهانی و دو نرخی بودن دلار است. مواردی که تلاش دولت بر این است تا انتهای سال 95 آن را از پیش روی بردارد. این ترمیم سیستم اقتصادی همزمان با روند گفت‌وگوها با طرف اروپایی می‌تواند به سرانجام برسد. 

از طرف دیگر بحران‌های منطقه هم قطعا در گفت‌وگوهایی دو طرف وجود خواهد داشت، همان‌طوری که در سفر اخیر موگرینی به تهران این موضوعات بررسی شد. در این مورد هم دو طرف می‌توانند راه‌های دستیابی به یک مسیر دیپلماتیک برای حل بحران‌های منطقه‌ای را بررسی کنند. البته باید بحران سوریه را از دیگر مشکلات خاورمیانه جدا کرد. چرا که جنگ داخلی در سوریه به یک بحران بین‌المللی تبدیل شده است. یک کشمکش میان روسیه و آمریکا دو قدرت برتر جهان. به نوعی روسیه از سوریه به عنوان یک گروگان استفاده می‌کند تا فشار و تحریمی که بر سر الحاق کریمه تحمل می‌کند را کاهش دهد. بنابراین در این مورد رویکرد ایران و اتحادیه اروپا به تنهایی نمی‌تواند کمک کند اما شاید با توجه به روابط خوبی که ایران با روسیه و اتحادیه اروپا با آمریکا دارد ایران و این اتحادیه بتوانند گره روسیه را کمی باز کنند تا تصمیم‌گیرندگان به تفاهمی برای آینده سوریه برسند.
*منبع: روزنامه آرمان،17 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: