کد خبر: ۸۵۶۱۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۸ - ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - 02 November 2016
مناطق ویژه اقتصادی در دنیا بیشتر برای آماده‌سازی اقتصاد ملی و به‌منظور پیوستن به اقتصاد جهانی تشکیل می‌شوند که در این راستا مهم‌ترین ماموریت آنها جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.
روزنامه صمت در شماره چهارشنبه 12 آبان در یادداشتی به قلم سارا اصغری روزنامه نگار نوشت: مناطق ویژه اقتصادی در دنیا بیشتر برای آماده‌سازی اقتصاد ملی و به‌منظور پیوستن به اقتصاد جهانی تشکیل می‌شوند که در این راستا مهم‌ترین ماموریت آنها جذب سرمایه‌گذاران خارجی است.

در این مطلب می خوانیم: در حقیقت منطقه ویژه اقتصادی و صنعتی، منطقه‌ای جغرافیایی در هر کشور به‌شمار می‌رود که قوانین تجاری حاکم بر آن در قیاس با دیگر مناطق آن کشور شدت و محدودیت کمتری خواهد داشت. هدف از تشکیل این مناطق پشتیبانی از فعالیت‌های اقتصادی، برگزاری ارتباط تجاری بین‌المللی، تحرک در اقتصاد منطقه‌ای، تولید و پردازش کالا، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی، ایجاد اشتغال مولد، جلب و تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، صادرات مجدد، عبور خارجی و انتقال کالا و استفاده از ظرفیت‌های منطقه‌ای برای احیای اقتصاد ملی و توسعه صنایع دانش‌بنیان است.

از این‌رو ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در صنایع معدنی در جنوب ایران و به‌ویژه در لامرد واقع در استان فارس، با توجه به نزدیکی آن به خلیج‌فارس می‌تواند برای رشد و شکوفایی این صنایع بسیار تاثیرگذار و توسعه‌بخش باشد. قابلیت‌ها و دسترسی‌های منطقه ویژه اقتصادی لامرد و نزدیکی به کانون‌های انرژی کشور باعث شده است که این منطقه جزو مناطق اقتصادی و پیشرو در صنایع معدنی شود. 

رفع تحریم‌ها و گذر از پسابرجام، آهنگ توسعه در اقصی نقاط کشور ازجمله مناطق ویژه اقتصادی را افزایش داده است. در جهت توسعه و جذب سرمایه‌گذار مناطق ویژه اقتصادی در این راستا باید بیش از پیش پیشگام باشند، چراکه بیشتر سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری اولویت‌های خود را در این مناطق متمرکز خواهند کرد. بنابراین با توجه به موقعیت مناطق ویژه اقتصادی در کشور، باید بیش از پیش زیرساخت‌ها، تسهیلات و مشوق و حمایت‌های لازم را برای این مناطق فراهم آورد تا بتوان سبب جذب سرمایه‌گذار شد.
*منبع: روزنامه صمت،12 آبان 1395
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: