کد خبر: ۸۵۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۳ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 01 November 2016
کمتر از 7 ماه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده و حسن روحانی جدی‌ترین کاندیدای این انتخابات است نسبت به رقبای بالقوه‌اش در فضای سیاسی شانس بیشتری دارد.
روزنامه اعتماد در صفحه احزاب درباره بهبود وضعیت کشور و مهم ترین دستور کار روحانی برای ماه های باقی مانده به گفت و گو با فعالان سیاسی پرداخت و نوشت: کمتر از 7 ماه به انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری باقی مانده و حسن روحانی جدی‌ترین کاندیدای این انتخابات است نسبت به رقبای بالقوه‌اش در فضای سیاسی شانس بیشتری دارد.

در ادامه این گفت و گو که در شماره سه شنبه 11 آبان 1395 خورشیدی به قلم مریم وحیدیان انتشار یافت، می خوانیم: در اردوگاه رقیب روحانی این روزها سردرگمی عجیبی دیده می‌شود و آنها هنوز نمی‌دانند آیا توان رقابت با رییس‌جمهور مستقر را دارند یا خیر. به همین دلیل نیز هر جریانی مستقل از یک کل واحد به نام اصولگرایی مصادیق نزدیک به خود را بررسی می‌کند و به جمع‌بندی می‌رسد. تاکنون حزب موتلفه با 8 نامزد بالقوه و جبهه پایداری با 5 نامزد به عرصه انتخابات رسما وارد شده‌اند.

با این حال سردرگمی رقیب باعث نمی‌شود روحانی با خیالی کاملا آسوده وارد عرصه رقابت شود. او در طول ماه‌های باقی‌مانده تا انتخابات باید اقداماتی را برای بهبود وضعیت کشور انجام دهد و فارغ از وضعیت انتخاباتی خود به سوگندی که خورده وفادار بماند. به همین دلیل نیز بدون توجه به زمان کوتاه باقی‌مانده شاهد تغییر در راس مدیریت سه وزارتخانه حساس و مهم هستیم. روحانی هر زمان که احساس کند تغییری لازم است بدون توجه به مبارزه‌های انتخاباتی آن را عملیاتی می‌کند.

آنچه در طول بیش از سه سال گذشته به عنوان کارنامه دولت روحانی در حوزه‌های مختلف دیده می‌شود کاملا قابل دفاع بوده و برای رای‌آوری مجددش قابل استناد است.

در دولت روحانی خبری از نوسانات عجیب و غریب نرخ ارز و قیمت سکه نیست. مردم با آرامش به فعالیت مشغول هستند و دیگر این تجربه دهشتناک برای اقتصاد کشور رقم نمی‌خورد که طی یک روز قیمت ارز با افزایش هنگفت مواجه شود و عده‌ای از بستر این تغییرات به ثروت‌های کلان برسند. تورم لجام گسیخته در سال‌های 88 تا 92 رفته رفته کاهش یافته و مردم امروز افزایش قیمت‌های چند صد درصدی را تجربه نمی‌کنند.

در حوزه سیاست خارجی و روابط بین‌الملل امروز کسی در دنیا به خود جرات نمی‌دهد ایران را خطری برای صلح جهانی معرفی کند و در عوض از ایران به عنوان کشوری نام برده می‌شود که با ایستادگی بر سر مواضع و آرمان‌هایش حقوق خود را استیفا و با قدرت‌های بزرگ به توافق و تفاهم می‌رسد.

آنچه روحانی در این سه سال برای ایران انجام داده است اگرچه در مواردی جای نقد دارد و باید نسبت به رفعش اقدام کند اما در مجموع ارزیابی حامیان او این است که این کارنامه چنان قابل دفاع است و برای حمایت از او در دور بعدی انتخابات نیاز به بررسی خاصی احساس نمی‌شود.

با این حال او باید تا پایان دولت خود اقداماتی نیز انجام دهد. عبور سریع‌تر و کم ریسک از رکود اقتصادی و افزایش اشتغال‌زایی و ارتقای معیشت اقشار مختلف می‌تواند مواردی در حوزه اقتصادی باشد که نیازمند اقدام جدی دولت است.

در حوزه سیاست داخلی مردم در انتخابات مجلس دهم با صدای رسا مطالبات خود را بیان کرده‌اند و حالا نوبت دولت است که نسبت به وعده‌های سیاسی خود اهتمام بیشتری به خرج دهد. پایگاه رای روحانی در میان کسانی است که باز شدن فضای سیاسی یکی از مطالبات جدی آنها است. به همین دلیل نیز در بیش از سه سال گذشته دولت تلاش‌هایی در این حوزه داشته است که با توجه به اولویت بخشی وعده‌ها حالا نوبت به تحقق آنها رسیده است.

مجید فراهانی، دبیرکل حزب ندای ایرانیان و آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با «اعتماد» از اقداماتی که دولت روحانی در ماه‌های پیش رو باید انجام دهد سخن گفته‌اند:

مجید فراهانی در گفت ‌و گو با «اعتماد» مطرح کرد
** توجه به مبارزه با فساد در ماه‌های پایانی دولت یازدهم 
** در ماه‌های باقیمانده دولت چه اقداماتی را باید انجام دهد تا بتواند پایگاه رای خود را برای رای مجدد در سال ٩٦ پای صندوق رای بکشاند و اعتماد مردم را جلب کند؟ آیا این اقدامات باید زودبازده باشند؟
مهم‌ترین مشکل کثیری از مردم وضعیت معیشتی و اقتصادی آنها است. امروز همچنان مردم در خصوص بدیهی‌ترین مسائل و مشکلات اقتصادی خودشان تحت فشار هستند و رکود در بخش‌های مسکن و صنعت از یک‌سو و کند پیش رفتن دستاوردهای پسابرجام و رفع تحریم‌ها به طور عملی و واقعی از سوی دیگر باعث شده تا هزینه‌های مردم روز به روز بالاتر برود. 

همچنین موج بزرگ بیکاری و پایین بودن درآمد‌های بسیاری از مردم باعث شده تا از این حیث فشار اقتصادی زیادی بر دوش طبقات آسیب‌پذیر وارد شود. به نظر می‌رسد که دولت در تحقق پروژه اصلی خود که برجام بوده موفق عمل کرده است اما در استفاده از ثمرات این پروژه کار به کندی پیش می‌رود. پیشنهاد می‌شود که در ماه‌های باقیمانده از عمر دولت ستاد استفاده از ظرفیت‌های پسابرجام در ساختار آن تشکیل شود. بسیاری از مجموعه‌های دولتی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت کار و امور اجتماعی، شرکت‌های دولتی و سایر بخش‌های اقتصادی دولت باید بتوانند فرصت‌های بالقوه را بالفعل کنند. 

هنوز که هنوز است دستگاه‌های اقتصادی و بانکی کشور برای بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام آماده نیستند؛ امروز کشور در گشایش اعتبارات دچار مشکلاتی است و در جذب سرمایه‌گذار و ایجاد فضای جدید در موقعیت پسابرجام چندان موفق نبوده‌ایم. از این رو به نظر می‌رسد باید دولت در اسرع وقت یک ستاد فعال و منسجم برای تحقق و بالفعل شدن فرصت‌های اقتصادی پسابرجام متشکل از همه وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی تشکیل دهد و مرتب گزارش اقدامات این ستاد به اطلاع هیات دولت برسد.

اگر این اتفاق در ماه‌های باقیمانده رخ ندهد، مخالفان دولت موفق می‌شوند تا شکست برنامه‌های دولت را در حوزه اقتصادی در انتخابات آتی اعلام و از آن به نفع خود بهره‌برداری کنند. همچنین باید توجه کرد که اگر مردم نتیجه تغییرات مثبت و دستاوردهای دولت را در زندگی شخصی خود احساس نکنند، در چنین حالتی برای افکار عمومی شکست اقتصادی دولت باورپذیر خواهد شد. مردم باید ثمرات اقدامات دولت را در سفره خودشان مشاهده کنند.

** در حوزه مبارزه با فساد، دولت باید دست به چه اقداماتی بزند؟ از آنجایی که این روزها مساله فساد در سطر اخبار قرار گرفته و به دغدغه‌ای برای مردم تبدیل شده آیا دولت با تمرکز بر این حوزه می‌تواند اعتماد مردم را جلب کند؟
روزی نیست که اخبار مربوط به فساد از جمله فسادهای بانکی و دستگاه‌های مختلف حاکمیتی اعم از داخل یا خارج دولت منتشر نشود. دولت در کنار دستگاه قضایی وظیفه سنگینی دارد که عزم خود را در مقابله با فساد نشان دهد به گونه‌ای که برای مردم ملموس باشد. فسادی که پیگیری نشود و نتیجه آن به اطلاع عمومی نرسد و ایجاد رعب و ترس در مفسدان بالقوه آینده نکند می‌تواند اعتماد ملی را خدشه‌دار کند و عملا نظام و حاکمیت به این دلیل مورد تهدید قرار می‌گیرد. 

در این میان دولت آقای روحانی نیز از این تهدید بی‌نصیب نخواهد ماند. اگرچه امروز خطر شخص آقای احمدی‌نژاد مرتفع شده اما در صورتی که دولت فکر عاجل برای دو مقوله که اول رشد اقتصادی سریع و مقابله با بیکاری و رکود و دوم مقابله با فساد نکند، ما صدای احمدی ‌نژادیسم را در پرتو این دو موضوع در انتخابات آینده خواهیم شنید.

** در حوزه رسانه‌ای روحانی چه اقداماتی را تا پایان دوره ریاست‌جمهوری خود باید انجام دهد؟
حوزه رسانه‌ای دولت نیز به طور طبیعی به دو مقوله‌ای که پیش‌تر اشاره شد، یعنی اقدامات صریح در حوزه اقتصادی و مبارزه با فساد، مربوط است. اظهر من الشمس است که فضای رسانه‌ای دولت ضعیف است. برای اقدامات و دستاوردهای دولت اطلاع‌رسانی صریحی صورت نمی‌گیرد و چه در سطح وزرا و دولتی‌ها و چه در سطح رسانه‌های منتصب به دولت این ضعف احساس می‌شود. 

این را نباید از نظر دور داشت که فضای رسانه‌ای هنگامی تقویت می‌شود که اقدامات عملی دولت در دو حوزه اشاره شده، به نتیجه برسد. همچنان که دولت دست به ترمیم سه وزارتخانه زده است، بسیار واجب است که دولت درصدد ترمیم و تغییرات جدی در سیستم رسانه‌ای خود بربیاید.

** تغییرات به وجود آمده در کابینه چه تاثیری بر افکار عمومی خواهد داشت و آیا دولت از این حیث برای ادامه راه خود در ماه‌های باقیمانده تقویت شده است؟
این تغییراتی که اتفاق افتاده معطوف به اقشار و مراجع اجتماعی است که معمولا در انتخابات نقش جدی ایفا می‌کنند. معلمان، فرهنگیان، هنرمندان و ورزشکاران قشرهایی هستند که مطالبات جدی دارند و در انتخابات نیز نقش موثری در ایجاد موج برای افزایش مشارکت عمومی بازی می‌کنند. این اقشار در ادوار گذشته انتخاباتی و به طور مشخص در سال ٩٢ در رای‌آوری روحانی نقش مهمی ایفا کردند. 

شعارهای دولت در حوزه‌هایی که این اقشار مخاطب آن هستند نقشی تعیین‌کننده در رای آوردن روحانی داشت که امروز باید دولت بتواند صدق گفتار و رفتار خود را به این اقشار نشان دهد. با بلند شدن اعتراضات در خصوص عملکرد این سه وزارتخانه طبیعی بود که آقای روحانی در جهت اجابت به مطالبات این سه قشر مرجع اقدام و دست به تغییرات در سه وزارتخانه بزند که خوشبختانه این اتفاق رخ داده است. امید است که با این تغییرات در عمل نیز شاهد جلب رضایت فرهنگیان، هنرمندان و ورزشکاران باشیم.

** شما هر سه این تغییرات در کابینه را مثبت ارزیابی می‌کنید؟ آیا دولت در این تغییرات گامی به جلو برداشته است یا در حوزه‌هایی عقب‌نشینی کرده است؟
بله. هر سه تغییر را مثبت و اقدامی رو به جلو ارزیابی می‌کنم. این اقدامات در ماه‌های باقیمانده موجب بهبود عملکرد دولت در عرصه‌های مرتبط با این سه وزارتخانه می‌شود.

آذر منصوری در گفت‌وگو با «اعتماد» مطرح کرد/** غلبه بر رکود اقتصادی و چرخش چرخ تولید
** دولت روحانی در هفت ماه باقی مانده چه اقداماتی باید انجام دهد تا بتواند رای مجدد از پایگاه اجتماعی خود بگیرد و اعتماد مردم را جلب کند؟ آیا دولت باید به سمت اقدامات زودبازده در این مدت برود؟
با توجه به کوتاهی مدت زمان باقی مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری و اینکه به نظر نمی‌رسد که جناح رقیب آقای روحانی برنامه جدی برای انتخابات پیش رو داشته باشد که در ذیل آن برنامه، رقیب جدی در مقابل آقای روحانی معرفی کند، دولت باید به چند مساله توجه کند. 

نخستین نکته این است که رقبای سرسخت آقای روحانی همه تلاش خود را برای اینکه بتوانند این دولت را در بین افکار عمومی ناکارآمد و ناتوان جلوه دهند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد. همان طور که از ابتدای دولت این اتاق فکر فعال بود، در ماه‌های باقی مانده نیز با شدت بیشتری فعالیت‌های تخریبی این اتاق فکر علیه دولت ادامه پیدا خواهد کرد. 

اتفاقا در انتخابات آینده آقای روحانی اگر بتواند با رای قاطعی به عنوان منتخب مردم بار دیگر قوه مجریه را در دست بگیرد، فرصتی فراهم خواهد شد که بتواند به مشکلاتی که در دور اول پیش روی خود می‌دید، غلبه کند. بنا براین نه تنها موفقیت آقای روحانی در انتخابات بسیار حایز اهمیت است بلکه مهم‌تر این است که آقای روحانی بتواند با رای بالاتری نسبت به دور اول از رقابت انتخاباتی پیروز بیرون بیاید. 

مساله‌ای که در این مدت باید مورد توجه دولت قرار بگیرد، گفت‌وگوی صریح و شفاف با مردم و طرح مشکلاتی است که در حوزه‌های مختلف پیش روی دولت وجود دارد. تلاش‌ها و اقداماتی که دولت در سیاست داخلی و خارجی به انجام رسانده باید به اطلاع مردم برسد.

** دولت از چه روش‌هایی می‌تواند با مردم صریح سخن بگوید؟
با توجه به اینکه دولت رسانه فراگیری ندارد و همچنان از ضعف رسانه‌ای رنج می‌برد، در طول این مدت باید بتواند هم در جهت ارایه گزارشی منسجم و شفاف به مردم از طریق وزرا آمادگی لازم را کسب کند و هم از امکانات رسانه‌ای موجود و طیف هوادارانش با مدیریت صحیح بتواند استفاده کند تا آگاهی مردم در سطح جامعه نسبت به واقعیت‌های موجود افزایش پیدا کند.

** با توجه به مشکلات عدیده مردم در حوزه اقتصادی آیا روحانی می‌تواند با سربلندی در این حوزه در انتخابات ٩٦ با مردم حرف بزند؟
برخی از اقدامات دولت در دسته اقدامات کوتاه‌مدت قرار می‌گیرد. به عنوان مثال در برنامه اقتصادی دولت کنترل تورم یک اقدام عاجل بود که باید دولت به آن توجه می‌کرد تا بتواند بر مشکلات اقتصادی دیگرغلبه کند. لیکن برخی از برنامه‌ها جزو برنامه‌های بلندمدت است اعم از اینکه دولت بتواند بررکود اقتصادی غلبه کند؛ چرخ تولید مجددا در کشور به حرکت در بیاید و در نهایت شاخص‌های مرتبط با حوزه اقتصادی مثل نرخ تورم و رکود اقتصادی بقیه شاخص‌ها با ثبات بیشتری بتواند بهبود پیدا کند. این مساله در حوزه اطلاع‌رسانی است و باید با مردم در میان گذاشته شود تا در جریان مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد قرار بگیرند. برنامه‌هایی که دولت می‌تواند در فرصت باقی مانده تا انتخابات در دستور کار قرار دهد در حوزه سیاست داخلی است. به عقیده من دولت در سیاست خارجی نمره بالایی را توانسته اخذ کند و افکار عمومی هم نسبت به این مساله اشراف و آگاهی دارد. 

لیکن استفاده از قدرت سیاست خارجی برای بهبود فضای داخلی کشور نکته مهمی است که دولت باید به آن توجه کند. نمونه آن ترمیم کابینه بود که این ترمیم در راستای مطالبات مردم صورت گرفت.

** در این میان چه مساله‌ای اهمیت بیشتری دارد؟
بیشتر از اینکه افراد مدنظر باشند، باید مطالبات و انتظاراتی که در جامعه نسبت به هر کدام از این وزارتخانه‌ها وجود دارد مورد توجه قرار بگیرد و در فرصت باقی مانده چنانچه وزرای جدید بتوانند تغییراتی ایجاد کنند، می‌تواند در جلب اعتماد مردم بسیار موثر باشد. 

نکته دیگر بهره‌گیری از نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مختلف است. با توجه به مطالبات که در جامعه امروز ایران وجود دارد توجه به مسائل زنان، جوانان و قومیت‌ها در کشور بسیار اهمیت دارد. هر چقدر که دولت بتواند ضریب مشارکت مردم در انتخابات را پیش رو با انجام این نوع اقدامات بالا ببرد شانس موفقیت خود را در انتخابات بالا خواهد برد. 

** هر سه تغییری که در کابینه رخ داده را مثبت ارزیابی می‌کنید یا معتقد هستید که آقای روحانی در این سه تغییر عقب‌نشینی هم داشته است؟
هر کدام از این وزارتخانه‌ها کارکرد و مختصات خاص خود را دارد و همین مساله باعث شده جنس این تغییرات متفاوت باشد. اصل تغییراتی که باید اتفاق می‌افتاد به عنوان یک مطالبه جدی مطرح بود که طبیعتا بعد از انتخابات مجلس دهم این انتظار بیشتر وجود داشت و باید این تغییرات در دولت اتفاق می‌افتاد.

موضوع اصلی به این باز می‌گردد که با توجه به نقص‌هایی که هر کدام از وزارتخانه‌ها داشته آیا وزرای جدید می‌توانند این نقص‌ها را رفع کنند و مطالباتی که باقی مانده را پاسخ دهند.

** به نظر شما این تغییرات مثبت است؟
با توجه به برنامه‌هایی که هر یک از این وزرای پیشنهادی مطرح کردند و نقطه تمرکز آن هم معطوف به مطالباتی است که در این مدت معلق مانده است به نظر می‌رسد این تغییرات مثبت باشد و زمینه تغییر رویکرد‌ها را در دولت فراهم کند. مجلسی تشکیل شده که به لحاظ ماهیتی و رویکردی با مجلس گذشته متفاوت است. 

به همین دلیل تغییراتی که رخ خواهد داد به سمت بهبود رویکرد‌های هر کدام از این وزارتخانه‌ها خواهد بود. اگر این اتفاق نیفتد و این تغییرات در عمل مثبت نباشد بر پایگاه رای آقای روحانی تاثیر منفی خواهد گذاشت و بر حضور و همراهی مردم نیز اثر مستقیم خواهد داشت.
*منبع: روزنامه اعتماد 
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: