کد خبر: ۸۵۴۸۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۱ آبان ۱۳۹۵ - 01 November 2016
مجلس و دولت روز سه‌شنبه آزمونی تاثیرگذار در سرنوشت تداوم تعامل این دو قوه با یکدیگر را به‌نمایش خواهد گذاشت. اهمیت این جلسه از آنجایی است که در آن شاهد اولین حضور جدی حسن روحانی در صحن مجلس دهم خواهیم بود. مجلسی که تاکنون با سردادن شعار اعتدال خود را همسو با دولت نشان داده است موضوعی که برگ برنده‌ای برای تحقق رویای بسیاری از اصولگرایان درجهت تکیه‌زدن به صندلی‌های سبز صحن شد.
روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه 11 آبان در تیتر یک نوشت: مجلس و دولت روز سه‌شنبه آزمونی تاثیرگذار در سرنوشت تداوم تعامل این دو قوه با یکدیگر را به‌نمایش خواهد گذاشت. اهمیت این جلسه از آنجایی است که در آن شاهد اولین حضور جدی حسن روحانی در صحن مجلس دهم خواهیم بود. مجلسی که تاکنون با سردادن شعار اعتدال خود را همسو با دولت نشان داده است موضوعی که برگ برنده‌ای برای تحقق رویای بسیاری از اصولگرایان درجهت تکیه‌زدن به صندلی‌های سبز صحن شد.

این روزنامه با درج عنوان باوری که مردم ندارند!، می نویسد: حسین انتظامی، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در نشست خبری این دوره از نمایشگاه به خبرنگاران گفت: «ما به عنوان اصحاب رسانه باید طالب شفافیت از سوی دولت باشیم، هر میزان شفافیت افزایش پیدا کند، راه و روش مبارزه بنیادین با فساد، گشوده‌تر می‌شود. ضمن اینکه این مساله به توسعه مردم‌سالاری و ایفای حقوق شهروندی در جامعه کمک می‌کند، همچنین هزینه نظارت ها را کاهش می‌دهد. متقابلا از رسانه‌ها انتظار می‌رود با در نظر قرار دادن اخلاق حرفه‌ای، نسبت به پیگیری حقوق مردم و بهره‌گیری از شفافیت، رفتاری صادقانه داشته باشند.»

انتظامی در حالی این خواسته‌ها را بیان می‌کند که به عنوان فردی در بدنه دولت، به رسانه‌ها می‌گوید دنبال چه چیزهایی باید باشند. همه دستگاه‌های کشور نیز باید از این ظرفیت رسانه‌ها در نظارت همگانی استفاده کنند. این سخنان در حالی است که در یک نظرسنجی آنلاین در یک شبکه اجتماعی که البته قابل تعمیم نیست با این حال بسیار قابل تامل است، از میان 450 نفر پاسخ‌دهنده، 95 درصد گفته‌اند به شفافیت و صداقت در رسانه‌های ایران باور ندارند. در این میان تنها دو درصد اعلام کرده‌اند که هم صداقت و هم شفافیت در رسانه‌ها را باور دارند. 

یک درصد تنها شفافیت و دو درصد گزینه صداقت را انتخاب کرده‌اند. با این حال حتی اگر بخواهیم این نظرها را نادیده بگیریم، میزان پایین تیراژ مطبوعات خود دلیل دیگری بر وضعیت انتشار و خوانندگان است. کامبیز نوروزی، حقوقدان و مدرس حقوق مطبوعات اعتقاد دارد که این شعار، دو وجه از سه ضلع جریان خبر را دربرمی‌گیرد. در واقع شفافیت و صداقت به این معناست که دستگاه‌ها، سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها باید شفافیت داشته باشند و اطلاعات و اخبارشان را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و به عبارت ساده‌تر، دیوارها برای خبرنگاران شیشه‌ای باشد و از سوی دیگر مساله گردش آزاد اطلاعات در رسانه‌هاست که نیازمند صداقت است. 

روزنامه ابتکار با انتخاب عنوان نمی دانیم در حوزه زنان سیاستگذاریم یا مجری!، در گفت و گو با اطهره نژادی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری آورد: اضافه شدن موضوع خانواده به عنوان این معاونت، از نظر من ابهام در وظیفه سازمانی را چندین برابر کرده است. خانواده در ساختارهای سازمانی متعددی در کشور مورد بررسی قرار می گیرد و تمرکز در تصمیم گیری و سیاست گذاری در مورد آن، به معاونت امور زنان با جایگاه ستادی آن محدود نشده است و این مسئله ، این سوال را ایجاد می کند که بالاخره معاونت امور زنان و خانواده، سیاستگذار است یا مجری؟ اگر سیاستگذار است، کانال اجرای سیاست هایش کجاست و اگر مجری است با کدام بودجه و از کدام مرجع سیاستگذار؟ ممکن است پاسخ بشنویم که ستاد ملی زن و خانواده باید این مسئله سیاست گذاری را دنبال کند، اما من می خواهم بگویم برنامه ریزی تشکیل این ستاد، ایده آلِ گرایانه بوده و تشکیل جلسات آن، همه اعضای ستاد کار بسیار دشواری است.

این روزنامه با انتشار عنوان تروریست ها دارند به سرعت در منطقه تکثیر می شوند، نوشت: آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، در دیدار دیمیتروس سیلوریس، رییس پارلمان قبرس، با ارائه تحلیلی از فراز و فرودهای تاریخی و فرهنگی قبرس گفت: از نخستین روزهای پس از استقلال قبرس، ما این کشور را به رسمیت شناختیم و همکاری‌های همه جانبه را شروع کردیم. وی عضویت قبرس در اتحادیه اروپا و وام‌هایی که اتحادیه برای تقویت اقتصادی به این کشور داده، فرصتی برای اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها دانست و گفت: نا امنی‌های سواحل مدیترانه در بعضی از کشورها، امنیت شما را هم تحت تاثیر قرار داده و استقرار ناو هواپیما بر روسیه در مدیترانه، اوضاع دیگری را در دورنمای آینده ترسیم می‌کند. رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اوضاع کشورهای لیبی، مصر، فلسطین، عراق، افغانستان، سوریه و یمن را نگران کننده خواند و گفت: تروریست‌ها دارند به سرعت در منطقه تکثیر می‌شوند که حتی اگر سرزمین‌ها از آنها گرفته شود، تفکرات افراطی آنها برای هر کشور دنیا خطرناک است.

روزنامه ابتکار با درج عنوان قیمت تمام شده جنگ تحمیلی نامشخص است، می نویسد: مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری گفت: قیمت تمام شده جنگ تحمیلی بر کشور ایران هنوز نامشخص است و این ادبیات مقاومت است که می‌تواند ظریف‌کاری‌های جنگ و هزینه تحمیلی را احصا کند.به گزارش مهر، مرتضی سرهنگی ظهر دوشنبه در حاشیه یادواره شهید مرحمت بالازاده در جمع خبرنگاران تصریح کرد: زمانی که خرمشهر به تصرف دشمن درآمد مثلی در بین عراقی‌ها متداول بود که ایرانی‌ها اگر خرمشهر را می‌خواهند باید به کره ماه بروند. کارشناسان تحلیل‌گر جنگ تاکید داشتند که خرمشهر قابل بازگشت به خاک ایران نیست و تنها یک ارتش مدرن می‌تواند خطوط دفاعی را بشکند و خرمشهر را به ایران بازگرداند. مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری بیان کرد: با این وجود رشادت‌ها و ایمان رزمندگان موجب شد خرمشهر آزاد شود اتفاقی که حیثیت صدام را از بین برد و صدام برای جبران آن دست به اقدامات تبلیغی زد.

این روزنامه سرمقاله را به عنوان «تاملاتی در باب قانون و قانون گریزی» به قلم حامد وکیلی اختصاص داد.
«صد مشکل و یک دلیل»، «ورود اولین یگان ارتش عراق به شهر موصل»، «آغاز رسمی فصل جدید روابط ایران و بریتانیا» و «نشانه های جابجایی «تورم» و «رکود»» از دیگر عنوان های روزنامه ابتکار است.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: