کد خبر: ۸۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۲ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 31 October 2016
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 10 آبان در تشریح تیتر یک، آورد:‌ بانک مرکزی با انتشار تازه‌ترین گزارش «شاخص قیمت تولیدکننده» از نرخ 0.5درصدی تورم ماهانه تولید در مهرماه خبر داد. مسیر متفاوت و جدید شاخص قیمت تولیدکننده طی 8 ماه گذشته منجر به بازگشت و توقف نرخ‌های «نقطه‌ای» و «متوسط» تورم تولیدکننده در ماه‌های اخیر شده است.

این روزنامه با انتشار عنوان پـروژه سعـودی‌ها علیه ایـران، نوشت: معاون وزیر امور خارجه ایران معتقد است سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی بیشترین تلاش را کردند تا مذاکرات به نتیجه نرسد و بعد از برجام احساس کردند که کاملا بازی را باختند و اگر برجام باعث ایجاد فضای جدیدی برای ایران ‌شود، به معنی این است که فضا برای آنها منفی و محدود می‌شود. مجید تخت‌روانچی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در گفت‌وگو با «ایلنا» با بیان اینکه اقدامات عربستان و اسرائیل فضا را مسموم کرد و الان فضای دیگری را نسبت به آنچه بعد از توافق در منطقه شاهد بودیم می‌بینیم، ابراز کرد: «آنها سعی دارند ایران‌ هراسی را که با برجام از بین رفت احیا کنند، اما قطعا این اقدام‌ها شکست خورده و در ‌‌نهایت روشن می‌شود که چه کسی در جهت ثبات در منطقه حرکت می‌کند و چه کشوری در جهت بی‌ثباتی.» 

روزنامه دنیای اقتصاد با درج عنوان خرید هواپیما در ایستگاه آخر، آورد: مسوول تیم مذاکره‌کننده با دو غول هواپیماسازی جهان در جدیدترین اظهارنظر خود اعلام کرد که بعد از چند ماه مذاکره و بررسی‌های تخصصی، امضای قرارداد خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ به مرحله آخر رسیده و به‌ زودی متن توافق‌شده امضا می‌شود. براساس خبری که اصغر فخریه کاشان اعلام کرده، قرار است اولین سری از هواپیماهای نو، ماه مارس 2017 میلادی به ایران وارد شود. همچنین طبق مذاکرات صورت‌گرفته، قرار است شرکت‌های واجد شرایط ایرانی با تایید ایرباس فرانسه، قطعات و خدمات خود را در سطح جهانی تولید کنند.

توزیع بدقواره مال‌ها در پایتخت، عنوان دیگر این روزنامه است، در این مطلب می خوانیم: نحوه پراکندگی ساخت‌ و سازهای تجاری چند منظوره در تهران، فرضیه «اشباع پایتخت از مال» را رد می‌کند و در عین حال نشان می‌دهد تجمع غالب مجتمع‌های تجاری در چهار منطقه، تعداد آنها را از ظرفیت خرید ساکنان این مناطق فراتر برده است. توزیع بدقواره «مال»‌ها -عدم انطباق با استانداردهای شهرسازی از بابت سرانه تجاری محله‌ها- از یکسو مشکلات ترافیکی در مناطق لبریزشده را رقم زده و از سوی دیگر استعداد «کسب‌وکار تجاری مدرن» در سایر مناطق را معطل گذاشته است. توسعه مشروط بازار «مال»‌ها پنج خاصیت دارد.

روزنامه دنیای اقتصاد با تحلیل عنوان چالش دوم بانک‌های ایرانی به قلم فریده تذهیبی، نوشت: اکنون ایران در سیستم بانکی با دو چالش؛ یکی جهانی و دیگری ملی در دوره پساتحریم مواجه هستیم. در برقراری دوباره روابط کارگزاری نباید انتظار داشت که به سرعت بازارهای جهانی و روابط کارگزاری قبل از بحران جهانی به روی ما گشوده شود. باید رعایت ضوابط جدید را کامل کنیم تا گشایش روابط کارگزاری سرعت گیرد. روابط کارگزاری که به‌عنوان رابطه طولانی بانک با بانک بر مبنای اعتماد متقابل است، دامنه وسیعی از فعالیت‌های تجاری را دربرمی‌گیرد و اشتغال بازار کشورهای در حال رشد را در فعالیت‌های فرامرزی از طریق این شبکه تسهیل می‌کند. 

این روزنامه در ستون سرمقاله عنوان «4 کلید آشتی «اقتصاد» با «آموزش»» را به قلم میثم هاشم‌خانی منتشر کرد و به یادداشتی با عنوان «پاسخ به چهار ابهام قیمت‌گذاری اتان» نوشته علی اکرمی پرداخت.
برچسب ها: رونق ، تورم ، بانک مرکزی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: