کد خبر: ۸۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - 31 October 2016
بانكداري ايراني -نرخ مبادلات بین بانکی در ماههای اخیر رشد داشته و به 23 درصد رسیده است در حالی که در سال 94 این نرخ در محدوده 16 درصد بوده و روندی نزولی داشت.
 بانكداري ايراني -  نرخ مبادلات بین  بانکی در ماههای اخیر رشد داشته و به 23 درصد رسیده است در حالی که در سال 94 این نرخ در محدوده 16 درصد بوده و  روندی نزولی داشت. مساله مهم در این بین  نه نرخ بین بانکی بلکه عامل رونق این بازار یعنی مشکلات نقدینگی بانکهاست که نشان از آن دارد که سپرده‌گذاری در بانکها رو به کاهش است.

به گزارش  بانكداري ايراني ، بانک مرکزی در سال 94 اعلام کرده بود که  با ارائه برنامه های دقیق و مدیریت کارآمد بانک مرکزی، نرخ سود بازار بین بانکی ریالی از ۲۹ درصد در ابتدای سال جاری به ۲۱.۵ درصد در اواخر آذرماه و 16.5 درصد در پایان سال رسید. این برنامه‌های دقیق و مدیریت در دو حوزه از سوی بانک مرکزی صورت می گیرد. ابتدا اینکه  بانک مرکزی  ایفاء کننده  نقش آخرین وام دهنده  یا  (The lender of last  resort  )  را دارد و سپس اینکه  تثبیت کننده نرخ سود هدف نیز است.  به اعتقاد برخی کارشناسان بانک مرکزی اهداف  پولی خود را از طریق بازار بین بانکی برای کنترل و هدایت نرخ سود در بازار بین بانکی سیاست گذاری کرده و همسو با اهداف کلان اقتصادی به اجرا می گذارد؛ لذا هدف عملیاتی بانک مرکزی مدیریت نقدینگی سیستم بانکی در راستای تحقق سیاست های پولی است.

اما سوال اینجاست که چرا  نرخ سود بانکی افزایش یافته  واز 16.5 درصد حدود 7درصد افزایش  به 23 درصد رسید . یکی از مهمترین مساله  کمبود نقدینگی و بستن حساب و انتشار صورتهای مالی بانکها در بین دوره هاست که از سه ماهه ، شش ماهه ، نه ماهه و یک ساله را شامل می شود و بانکها برای تامین مالی خود برای بستن حسابها نیاز به استقرض از دیگر بانکها را دارند.

اما مساله نگران کننده برای بانکها مساله خروج سپرده گذاری از بانکهاست.  با کاهش نرخ سود بانکی از بالای 30 درصد به 15 درصد سپرده گذاری  در بانکها جذابیت خاصی برای سرمایه گذاری  نداشته و آنها پول های خود را در صندوق های سرمایه گذاری، اوراق مشارکت و جاهای دیگر سرمایه گذاری کردند و در نهایت منابع بانکها کاهش یافته است. این مساله در سخنان روزهای اخیر برخی از مدیران عامل بانکها  مطرح شده و آنها به صراحت گفته اند که برخی از  بانک‌ها  با مشکل نقدینگی مواجه هستند برای تامین آن حاضر به دریافت اعتبار با نرخ‌ 23 درصد هم هستند.

برای کنترل این مشکلات  مدیرعامل بانک قوامین معتقد است که بایستی  با اعمال سیاست‌هایی برای مهار اعطای تسهیلات در بانک‌هایی که بیشترین قرض را از در این بازار دریافت می‌کنند، می‌توان نرخ سود در این بازار را کنترل کرد. 

گفتنی است که تسهیلات بین بانکی ریالی یکی از انواع تسهیلاتی است که در محدوده روابط فی ما بین بانک‌های کشور تبادل می‌شود. و بانکها برای جبران کسری نقدینگی از این سیستم استفاده می کنند. و حتی برای یک یا دو شبانه روز نیز از یکدیگر  استقراض  انجام می دهند.

نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: