کد خبر: ۸۵۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - 29 October 2016
روزنامه اعتماد در شماره شنبه هشتم آبان در تشریح تیتر یک نوشت: پرونده «املاک نجومی» که در کشاکش سرگرمی رسانه‌ها به ماجرای فیش‌های حقوقی گشوده شد و این‌بار افرادی از مجموعه شهرداری تهران را در لیست متهمان قرار ‌می‌داد، با گذشت هفته‌ها از پیگیری آن در دادستانی کل کشور، به کشف چند تخلف انجامید. تخلفاتی که شمار متخلفان این پرونده را ١٥٠ نفر معرفی می‌کند.

این روزنامه با انتخاب عنوان اتحاد دو وزیر برای «دانش»، می نویسد: شور و استقبالی که پس از برکناری علی‌اصغر فانی در میان معلمان برقرار شد را نمی‌توان نادیده گرفت، این خوشحالی از ایجاد تغییر روز پنجشنبه خودش را در قالب همایشی نشان داد که با عنوان «همدلی فرهنگیان حامی دکتر دانش آشتیانی» نشان داد؛ فرهنگیانی که هر چند برای مدتی کوتاه با عنوان شدن نام محمدعلی نجفی، با شوری عجیب از آمدن او استقبال کردند و خیلی زود ناامید شدند اما قرار گرفتن نجفی در کنار فخرالدین دانش‌آشتیانی و اعلام حمایت همه‌جانبه از سوی او سبب شده است تا بخش قابل توجهی از این جامعه به تغییراتی که وزیر احتمالی قرار است در آموزش و پرورش ایجاد کند دل بستند.

 به نظر می‌رسد عزمی جدی برای جلب رای اعتماد برای دانش‌آشتیانی وجود دارد که سبب شد تا دو وزیر سابق آموزش و پرورش و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در همایش روز پنجشنبه حاضر شوند تا از مزایای آمدن این گزینه جدید سخن بگویند. محمدعلی نجفی، مرتضی حاجی، وزرای پیشین آموزش و پرورش فاطمه سعیدی، فریده اولاد قباد، فاطمه حسینی و فاطمه ذوالقدر از نمایندگان مجلس در گردهمایی حامیان دانش‌آشتیانی شرکت داشتند.

روزنامه اعتماد با انتشار عنوان تجدید اتحاد، تعریف منافع، آورد: بامداد جمعه محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان تهران را برای سفری چندساعته به مقصد مسکو ترک کرد. در پایتخت روسیه علاوه بر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، ولید معلم همتای سوری ظریف هم در انتظار وی بود. از روابط دوجانبه ایران و روسیه به علاوه آخرین رایزنی‌های دو و سه جانبه در خصوص پرونده سوریه به عنوان محورهای اصلی گفت‌وگوها در مسکو نام برده شد. پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، سوریه به اصلی‌ترین سوژه رایزنی‌های ایران و روسیه بدل شده است. مثلث ایران، روسیه و سوریه در پنج سال و نیم گذشته حرف نخست را در پرونده سوریه زده است و پس از حصول توافق هسته‌ای، اقبال غرب به ایران برای حل گره‌های این پرونده هم علنی شد. هرچه پرونده سوریه به بزنگاه‌های تصمیم‌گیری‌های سخت نزدیک‌تر می‌شود، کمیت رابطه متحدان در این پرونده نیز بیشتر به چشم می‌آید. در چندماهی که روسیه و امریکا به اصلی‌ترین بازیگران در صحنه مذاکراتی بدل شده بودند، در گوشه و کنار تحلیل‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای این سوال مطرح می‌شد که رابطه ایران و روسیه در فصل‌های میانی داستان سوریه به کجا منتهی خواهد شد؟امروز و در این مرحله می‌توان گفت که میان ایران و روسیه اختلاف جدی محتوایی وجود ندارد. برخلاف آنچه در ابتدای ورود تمام‌عیار روسیه به ماجرای سوریه گفته می‌شد بازی سوریه برای کرملین‌نشین‌ها، استراتژیک بود و نه تاکتیکی یا موقت.

این روزنامه با انتشار عنوان خبر آخر؛ موگرینی امروز در تهران، می نویسد: فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز برای رایزنی با مقام های ایران در خصوص سوریه و راهکارهای موجود برای برون رفت از این بن بست سیاسی در این کشور به تهران می آید. وی روز یکشنبه نیز در ریاض با مقام های عربستان در همین خصوص دیدار خواهد کرد.

روزنامه اعتماد با درج عنوان گزارش های امنیتی- توصیه های اقتصادی، نوشت: پیک این هفته دولت به قم، علی شمخانی بود. یکی از بالاترین شخصیت‌های امنیتی کشور پنجشنبه و جمعه هفته گذشته را به رایزنی با علما و مراجع در قم پرداخت. دیدار با هشت تن از علما و مراجع تقلید برنامه آخر هفته علی شمخانی در شهر قم را تشکیل می‌داد. علی شمخانی گزارش‌های امنیتی داد و توصیه‌ها و دغدغه‌های علما و مراجع را شنید که بیشتر به مسائل اقتصادی بازمی‌گشت. علما علاوه بر اینکه از امنیت کشور راضی بودند خواهان تلاش دولت برای رسیدن به امنیت اقتصادی نیز بودند. آخر هفته شلوغ علی شمخانی در قم با دیدارهای پشت سر هم با مراجع تقلید گذشت تا پیک این هفته دولت با دستی پر از توصیه‌های مراجع به تهران بازگردد. دیدار با حضرات آیات نوری همدانی، جوادی آملی، موسوی اردبیلی، علوی گرگانی، شبیری زنجانی، وحید خراسانی و مکارم شیرازی از جمله دیدارهای روز گذشته علی شمخانی در قم بود.

این روزنامه در ستون نگاه روز عنوان «تقویت همبستگی‌های راهبردی» را به قلم داود هرمیداس باوند استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اختصاص داد.

روزنامه اعتماد همچنین عنوان های «نشاط قانونی برای‌ جوانان»، «محمود بهمنی: به بهانه فیش‌های حقوقی، مدیران را از میدان به در کردند»، «١٦ درصد مهاجران در جست‌وجوی «کار» راهی شهر شدند»، «اختلاف 8 میلیونی هر متر خانه در تهران» و «تحصن ١٢ ساعته کی‌روش» را در صفحه نخست به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: