کد خبر: ۸۴۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - 23 October 2016
روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: آخرین خبرها از موصل حاکی از آن است که داعش ٢٨٤مرد و پسر نوجوان را در موصل به دلیل عدم حمایت از نیروهای داعش در جنگ موصل اعدام کرده است. گفتنی است داعش قصد داشته از این افراد در سپر انسانی خود استفاده کند که همگی از فرمان داعش سرباز زدند.

در این گزارش که در شماره یکشنبه دوم آبان 1395 خورشیدی به قلم میثم سلیمانی منتشر شد، می خوانیم: نگرانی ها از نبرد موصل رفته رفته رنگ واقعیت به خود می گیرد. نگرانی از ایجاد سپر انسانی توسط داعش، آوارگی ده ها خانواده عراقی در موصل و بی پناهی هزاران کودک عراقی همگی از جمله مواردی بود که پیش از نبرد موصل به آنها اشاره می شد. حالا آخرین خبرها از موصل حاکی از آن است که داعش ٢٨٤مرد و پسر نوجوان را در موصل به دلیل عدم حمایت از نیروهای داعش در جنگ موصل اعدام کرده است.

گفتنی است داعش قصد داشته از این افراد در سپر انسانی خود استفاده کند که همگی از فرمان داعش سرباز زدند. یک منبع اطلاعاتی عراقی به شرط ناشناس ماندن به سی ان ان گفت: داعش پس از اعدام دسته جمعی این افراد با استفاده از بولدوزر تمامی این افراد را در یک گور دسته جمعی به خاک سپرده است. این منبع همچنین عنوان کرده است که همه این قربانیان به ضرب گلوله کشته شده اند که حتی برخی از آنها نیز کودک بودند.

سازمان ملل متحد روز جمعه نیز اعلام کرد که به شدت نگران است که داعش از ٥٥٠ خانواده ساکن اطراف موصل به عنوان سپر انسانی در برابر نیروهای عراقی و کرد ایجاد کند تا روند عملیات باز پسگیری موصل هرچه بیشتر برای نیروهای عراقی سخت تر شود یا حداقل تلفات فراوانی را به همراه داشته باشد. به گفته سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل داعش سیاست مشخصی را در نبرد موصل پیش گرفته و آن جلوگیری از خروج غیر نظامیان از موصل است ولی با این حال طی روزهای اخیر صدها خانوار از روستاهای اطراف موصل گریخته اند. 


زید رعد الحسین، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: که شواهدی در دست دارد که از روز دوشنبه داعش غیر نظامیان را مجبور کرده تا خانه های خود را ترک کنند و این در حالی است که طبق بیانیه ارتش عراق به غیر نظامیان توصیه کرده تا در خانه های خود باقی بمانند. از طرفی داعش هر غیر نظامی مظنون به خیانت را به ضرب گلوله کشته است. طبق گفته رعد الحسین داعش از غیر نظامیان در داخل و اطراف شهر موصل به عنوان سپر انسانی استفاده می کند و این افراد به خصوص در برابر مقرها و دفاتری که تروریست های داعشی حضور دارند نگهداری می شوند که مورد هدف اصلی جنگنده های ائتلاف قرار می گیرد و با این کار قصد دارد تا از بمباران مقرهای اصلی نیروهای داعش در موصل جلوگیری کند.

از همین رو نیروها و جنگنده های ائتلاف انتخاب بسیار سختی را پیش رو دارند تا جان انسان های بی گناه را در نظر بگیرند یا مبارزه با داعش؛ با این وجود این نگرانی وجود دارد با حضور نیروهای زمینی عراقی در این مناطق داعش دست به یک کشتار دسته جمعی غیرنظامیان بزند و تمام افرادی را که برای سپر انسانی گرد خود جمع کرده از دم تیغ بگذراند. با این حال مقامات سازمان ملل معتقدند هر نیروی داعشی که تسلیم یا دستگیر می شود باید به قانون پاسخگو باشد و در یک دادگاه به جنایات او رسیدگی شود.

**پیشروی نیروهای عراقی
اوایل روز شنبه و پس از ورود نیروهای عراقی به شهرستان حمدانیه، حالا نیروهای عراقی عملیاتی را به سمت بخدیدا ترتیب داده اند تا این منطقه را نیز از چنگال داعش خارج کنند. شهرستان الحمدانیه حدود ١٥ کیلومتر از جنوب شرقی موصل فاصله دارد. گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای عراقی محله های این شهرستان را یک به یک فتح می کنند و پرچم عراق را بر سر در ساختمان های دولتی نصب می کنند. نیروهای کرد عراقی نیز در حال پیشروی به سمت شهر «تلکیف» هستند. این منطقه در حدود ١٠ کیلومتری موصل قرار دارد که در اختیار داعش قرار داشت. تجزیه و تحلیل ها حاکی از آن است با رسیدن نیروهای عراقی به منطقه تلکیف، می توان آن را نزدیک ترین منطقه ای دانست که آنها به مرکز شهر موصل از ابتدای عملیات رسیده اند.

**سفر اشتون کارتر به عراق
اشتون کارتر، وزیر دفاع امریکا که به منطقه سفر کرده است در سفری اعلام نشده در روز شنبه وارد بغداد شد. انتظار می رود هدف کارتر از حضور در عراق به روزرسانی اطلاعات و ارزیابی عملیات موصل و همچنین دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق برای بررسی شرایط نیروهای نظامی در عملیات موصل است. گفتنی است نیروهای امریکا در عراق در حال ارایه پشتیبانی هوایی و لجستیکی برای عملیات موصل به عنوان بخشی از اقدام ائتلاف بین المللی علیه داعش هستند. نیروهای ویژه امریکا در حال حاضر در کنار نیروهای عراقی و کرد روی زمین مشغول مشاوره هستند.

**اختلال در عملیات موصل
داعش از روز جمعه عملیاتی را به کرکوک در فاصله ١٧٥ کیلومتری جنوب شرق موصل آغاز کرد که طی آن حداقل ٤٠نفر کشته و ٧٦تن دیگر زخمی شده اند. تروریست های داعش در جریان این عملیات به چهار ایستگاه پلیس و دفاتر امنیتی این شهر حمله کردند. آنگونه که خبرگزاری اعماق داعش روز جمعه گزارش داد، نیروهای داعشی قبل از طلوع آفتاب جمعه به این منطقه حمله کردند و کنترل ١٠ محله کرکوک را در اختیار گرفتند. اقدامی که به نظر می رسد داعش قصد داشته تا تمرکز نیروهای کرد عراقی را از عملیات موصل منحرف کند. ولی آنگونه که نیروهای پیشمرگه کرد اعلام کردند، توانستند این حملات را خنثی کنند و کنترل کامل کرکوک را در اختیار بگیرند. این در حالی است که گزارش هایی از درگیری های پراکنده در این منطقه وجود دارد.

در خبری دیگر تروریست های داعش تلاش کردند تا به شهر لیلان در ٢٠ کیلومتری شرق کرکوک نفوذ کنند اما نیروهای پیشمرگه با همکاری پلیس کرکوک و نیروهای شبه نظامی شیعه ترکمن با مهاجمان درگیر شدند و در این درگیری ٩ نفر از تروریست ها کشته شدند. شهردار لیلان به سی ان ان اعلام کرد که در این درگیری ها فرمانده شبه نظامیان ترکمن مجروح شده است. گزارش ها حاکی از آن است که در منطقه لیلان چهار اردوگاه پناهندگان وجود دارد که در آن چهار هزار خانواده حضور دارند که این اردوگاه ها می توانست مهم ترین هدف تروریست ها در عراق باشد. با این حال تحلیلگران معتقدند که تنها هدف داعش از حمله به کرکوک منحرف کردن نیروهای کرد از خط مقدم نبرد در موصل است تا اندکی از فشارها را در موصل علیه خود کمتر کنند. با این حال گزارش ها حاکی از آن است که نخست وزیر عراق فرمان داده تا نیروهای بیشتری به کرکوک اعزام شود و از کردستان عراق نیز نیرو و تجهیزات به سمت کرکوک اعزام شده است.

**تونل های زیر زمینی
خبرنگاران تایمز که در عراق حضور دارند و در کنار نیروهای عراقی از نزدیک نبرد موصل را دنبال می کنند گزارشی را از تونل های زیر زمینی که توسط داعش در اطراف موصل حفر شده، تهیه کردند. تونل هایی که نیروهای عراقی برخی از آنها را در نبرد موصل کشف کردند که در آن کنسرو مواد غذایی، لباس، سبزیجات و آب وجود داشته تا تبدیل به سرپناهی برای حملات هوایی نیروهای ائتلاف شود.

تونل هایی که در طول ماه های گذشته داعش برای در امان نگه داشتن خود از گزند نیروهای عراقی و هواپیماهای ائتلاف ایجاد کرده است تا حتی بتوانند از نقطه ای به نقطه ای دیگر فرار کنند. تعدادی از این تونل ها در روستای شیخ امیر توسط نیروهای کرد پیدا شد که در روزهای آغازین عملیات آزادسازی موصل به دست نیروهای کرد عراقی افتاد و از این روستا به عنوان یک منطقه عملیاتی مناسب برای انجام عملیات های خود استفاده می کنند.

گزارش ها حاکی از آن است که این تونل ها به خوبی طراحی و ساخته شده است تا تروریست ها بتوانند از آن در مواقع حساس استفاده کنند و به مراتب بتوانند راحت تر از موصل دفاع کنند. در این تونل ها علاوه بر مایحتاج اولیه قرآن و دیگر کتاب های مذهبی نیز وجود داشته و همچنین روزنامه های حاوی اطلاعات جنگ در این تونل ها نیز دیده شده است. همچنین یک صفحه از دستورالعمل های لازم در مواقع حساس حضور در این تونل ها نیز موجود بوده است.

در این دستورالعمل که به زبان عربی نوشته شده است که از جمله آن می توان به جیره انبار به مدت یک ماه، جلوگیری از اقدامی برای جذب حملات هوایی و همچنین تهیه یک سلول خورشیدی برای شارژ دستگاه های برقی مورد نیاز است. تاریخ تهیه این دستورالعمل که بر مبنای تاریخ داعش ابلاغ شده به فوریه ٢٠١٦ باز می گردد که نشان می دهد داعش از ماه ها قبل خود را آماده نبرد موصل کرده است.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: