کد خبر: ۸۴۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 17 October 2016
روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: زمان آزادی فرا رسیده است. مردم موصل در حال گام برداشتن به سوی آزادی هستند. روزهای آینده برای عراق و مردم آن بسیار حساس خواهد بود؛ روزهایی که شاید هر لحظه و هر ثانیه آن می تواند نفسگیر و بااهمیت باشد.

در این گزارش که در شماره دوشنبه 26 مهر 1395 خورشیدی به قلم میثم سلیمانی منتشر شد، می خوانیم: اکنون عملیات آزاد سازی موصل، دژ مستحکم داعش در عراق آغاز شده است. جایی که بیش از دو سال پیش با یک حمله همه جانبه از سوی داعش به تصرف درآمد و آن را تبدیل به پایتخت خودخوانده در عراق کرد ولی اکنون زمان نابودی داعش در عراق فرا رسیده است و حملات گسترده هوایی و توپخانه ای برای ایجاد آمادگی عملیات زمینی در موصل بامداد یکشنبه آغاز شد.

از سوی دیگر جنگنده های نیروی هوایی عراق نیمه شب شنبه هزاران اعلامیه را بر فراز موصل پخش کردند و به شهروندان موصل هشدار دادند که شهروندان آماده حمله همه جانبه ارتش عراق به موصل باشند. در تیتر این اعلامیه ها آمده بود «این زمان پیروزی است.» حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق در این بیانیه خطاب به ساکنان موصل اظهار داشت که زمان برای جشن عراق بدون داعش فرا رسیده است. او در ادامه این بیانیه عنوان کرده بود ما در حال آماده سازی برای آزادی موصل و به دست آوردن مجدد امنیت و ثبات در منطقه هستیم. 

در این اعلامیه ها خطاب به ساکنان گفته شده است که نیروهای ائتلاف و ارتش عراق سخت در حال پیشرفت در دومین شهرستان عراق هستند و هیچ کس نباید وحشت زده باشد. در این بیانیه از شهروندان ساکن موصل خواسته شده است که از مواضع داعش در شهرستان موصل دوری کنند و در وپنجره های خانه های خود را ببندند. در این اعلامیه ها همچنین شماره ای برای ساکنان موصل برای گزارش فعالیت های داعش به ارتش عراق گنجانده شده است.

این موضوع در حالی است که از موصل خبر می رسد که داعش ارتباط های تلفنی در این شهر را ممنوع کرده است. از سوی دیگر این یک واقعیت است که ساکنان موصل از ژوئن سال 2014 که این شهر در اختیار داعش قرار گرفت ارتباط اندکی با جهان خارج از موصل داشته اند و عدم ارتباط آنها با خارج از شهر نگرانی ها را از سخت بودن ارتباط با مردم شهر افزایش می دهد.

چرا که داعش در این سال ها سفر به داخل و خارج شهر را به شدت محدود کرده است، آنتن های ماهواره ای برای محدود کردن دسترسی به جهان خارج ممنوع اعلام شد و تا جایی که توانستند هرگونه ارتباط از قبیل اینترنت و تلفن همراه را نیز در این منطقه محدود کردند. به گزارش سی ان ان این اعلامیه ها در حالی میان مردم موصل پخش شد که نیروهای ائتلاف به رهبری امریکا حملات توپخانه ای خود را به شهر موصل آغاز کردند و نیروهای عراقی نیز خود را آماده می کنند تا وارد فاز زمینی آزادسازی موصل شوند.

**شهر زیرزمینی در موصل
ارتش عراق، نیروهای کرد پیشمرگه و حشدالشعبی که پیش تر خود را آماده ورود به عملیات موصل روی زمین کرده بودند پس از آغاز حملات توپخانه ای به سمت موصل آنها نیز پشت دروازه ها آماده ورود به شهرستان هستند. این در حالی است که خبرها و گزارش ها از موصل حاکی از آن است که داعش زندانیان با جرایم پایین را آزاد کرده است. 

گفتنی است داعش افرادی را که ظاهری نامناسب داشتند یا سیگار می کشیدند را زندانی می کرده و حالا آنها را آزاد کرده است. همچنین گفته می شود داعش مبارزان زخمی خود را از موصل خارج و به رقه سوریه منتقل کرده است. 

منابع داخلی در موصل گزارش داده اند که داعش حجم عظیمی از تونل ها را به عنوان پناهگاه و حتی انتقال نیروها به وجود آورده که این موضوع رو به رشد است و حتی برخی از این تونل ها به اندازه ای بزرگ است که می توان با موتوسیکلت وارد آنها شد و به روستاها و شهرستان های مجاور موصل گریخت. یک مرد که توسط داعش در موصل به مدت دوماه در زندان بود به سی ان ان گفته است که در طول این مدت مجبور بوده است که برای کمک به حفر 12 تونل در شرق موصل کمک کند.

**نیروهای حاضر در عملیات
در میان گروه هایی که برای مبارزه با داعش در موصل حضور دارند، نیروهای حشد الشعبی هستند که شیعیان عراق را در این عملیات نمایندگی می کنند. به گفته احمدالاسدی، سخنگوی این گروه 9هزار مبارز حاضر در این نبرد هستند که در میان آنها مسیحیان، ایزدی ها و ترکمن ها نیز حضور دارند.

اسدی همچنین تاکید کرد که نیروهای نظامی و بسیج مردمی در حال حاضر آماده شرکت در نبرد آزادسازی موصل هستند. گفتنی است فرماندهان حشدالشعبی شنبه شب با نخست وزیر عراق دیدار کردند تا درباره چگونگی حمایت از نیروهای امنیتی عراق روی زمین در موصل به بحث و تبادل نظر بپردازند. آنها همچنین در مورد مبارزه با داعش در حویجه که در حدود صد کیلومتری جنوب موصل است نیز مذاکره کردند. 

علاوه بر حشدالشعبی نیروهای پیشمرگه کرد نیز خود را آماده این نبرد کردند. مسعود بارزانی، رییس اقلیم کردستان عراق در توییتی اعلام کرد: زمان آن رسیده است تا آزادی موصل را آغاز کنیم. او تاکید کرد که نیروهای پیشمرگه و ارتش عراق در حال برنامه ریزی برای آینده این شهرستان هستند. او همچنین عنوان کرد که بغداد و اربیل موافقت کرده اند که یک کمیته مشترک سیاسی را برای نظارت بر امور موصل پس از آزادی تشکیل دهند.

**ادامه جنگ لفظی عراق و ترکیه
حیدر العبادی، نخست وزیر عراق در سخنانی گفت: تنها نیروهای عراقی خاک کشور ما را از چنگ داعش بیرون خواهند آورد. هیچ نیروی خارجی جز نیروهای ترکیه در خاک کشور ما حضور ندارند. حضور این نیروها نقض حاکمیت عراق محسوب می شود.
وی افزود: ما به هیچ وجه به نیروهای ترکیه اجازه شرکت در برنامه ریزی یا اجرای عملیات موصل را نخواهیم داد؛ چرا که ما نیازی به نیروهای خارجی نداریم تا به نیابت از ما با داعش بجنگند. این سخنان عبادی در حالی گفته شده است که ترکیه کماکان بر بحث حضور در عراق و عملیات موصل تاکید دارد و رجب طیب اردوغان در سخنرانی ای که روز گذشته در دانشگاه استان ریزه ترکیه انجام داد، عنوان کرد که عملیات بازپس گیری موصل قریب الوقوع است و مردم موصل باید در موصل زندگی کنند.
*منبع: روزنامه اعتماد
برچسب ها: موصل ، عراق ، داعش
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: