کد خبر: ۸۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - 17 October 2016
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 26 مهر در تیتر یک، نوشت: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی در بهار سال جاری را 5.4 درصد اعلام کرد. این بیشترین رشد فصلی در 20 ماه اخیر بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که می توان عوامل موثر در جهش رشد فصلی را متاثر از سه اثر «رشد درآمدهای نفتی»، «رشد صادرات محصولات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی» و «کاهش هزینه نقل و انتقال مالی» دانست که تمامی این عوامل انعکاسی از عملی شدن آثار برجام در اقتصاد کشور است.
روزنامه دنیای اقتصاد در شماره دوشنبه 26 مهر در تیتر یک، نوشت: ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی در بهار سال جاری را 5.4 درصد اعلام کرد. این بیشترین رشد فصلی در 20 ماه اخیر بوده است. بررسی ها حاکی از آن است که می توان عوامل موثر در جهش رشد فصلی را متاثر از سه اثر «رشد درآمدهای نفتی»، «رشد صادرات محصولات فرآورده های نفتی و محصولات پتروشیمی» و «کاهش هزینه نقل و انتقال مالی» دانست که تمامی این عوامل انعکاسی از عملی شدن آثار برجام در اقتصاد کشور است.

این روزنامه با انتشار عنوان ولیعهد هیچ کاره، آورد: سال گذشته محمد بن سلمان، فرزند پادشاه عربستان که سمت ولیعهد دوم و وزیر دفاع را نیز با خود یدک می کشد، سوار بر کشتی ای شد که توان مقاومت در برابر آن را نداشت. در حالی که شاهزاده سوار بر کشتی بود و در جنوب فرانسه به تعطیلات رفته بود یکی از دستیارانش را برای خرید کشتی «سرن» فرستاد. مالک این کشتی «یوری شفلر» وکیل روس بود. این معامله ظرف چند ساعت انجام شد. قیمت این معامله 500 میلیون یورو (تقریبا 550 میلیون دلار) بود. این وکیل روسی همان روز از این قایق پیاده شد و آن را به مالک جدیدش تحویل داد. در هیچ برهه ای از تاریخ عربستان سعودی، ولیعهد دوم این قدر صاحب قدرت نبوده است. این تمرکز قدرت بسیاری از خویشان را آزرده است. رویاهای او باعث شده بسیاری از سعودی ها و مقام های خارجی به این باور برسند که هدف نهایی او فقط تحول در پادشاهی نیست، بلکه کنار زدن پسر عموی 57 ساله اش یعنی محمد بن نایف و به تخت نشستن خودش است. چنین حرکتی می تواند خویشان را آزرده تر سازد و اگر موفق شود، به این کشور شانسی را می دهد که هرگز از آن برخوردار نبوده است: پادشاهی جوان که می تواند کشورش را برای چند دهه آینده رهبری کند.

روزنامه دنیای اقتصاد با انتخاب عنوان طرح آتش بس در بازار پول، می نویسد: قائم مقام بانک مرکزی از طرح این نهاد برای پایان جنگ قیمتی در بازار پول خبر داد. برخی از بانک ها به دلیل تنگنای اعتباری اقدام به جذب سپرده با نرخ های سود بالا می کنند و سود سپرده ها را در یک «بازی پونزی» از طریق منابع حاصل از سپرده های جدید تسویه می کنند. اکبر کمیجانی یکی از اهداف بسته طراحی شده برای اصلاح بازار پول را آتش بس در این جنگ قیمتی عنوان و اظهار کرد: بانک مرکزی در اقداماتی عاجل و ضربتی قصد دارد از طریق سازوکارهای تشویقی و تنبیهی زمینه این چالش را از بین ببرد. 

این روزنامه با اشاره به عنوان خصوصی ها علیه اقتصاد غبارآلود، نوشت: فعالان اقتصادی در پارلمان بخش خصوصی با صدور بیانیه ای نسبت به فضای مه آلود اقتصاد کشور اعتراض کرده و خواهان اجرای قوانین موجد شفافیت اقتصادی و گردش آزاد و عادلانه اطلاعات شدند. به اعتقاد آنها، اقتصاد کشور سال ها از رقابت ناعادلانه به دلیل فقدان گردش آزاد اطلاعات و آشکار نشدن سوء مدیریت ها و ناکارآمدی ها به دلیل عدم شفافیت در قوانین رنج برده است. بر این اساس به منظور بازاریابی و گسترش تعاملات اقتصادی با دنیا بر پایه برجام، لازم است دولت مه زدایی از اقتصاد کشور را در دستور کار قرار دهد. در هفدهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که برای نخستین بار در دوره هشتم به ریاست غلامحسین شافعی برگزار شد، ریاست این پارلمان از تدوین دستور کار ملی کسب وکار توسط اتاق ایران خبر داد. این دستور کار به منظور ایجاد یک قرارداد و پیمان اجتماعی است که طرفین به ویژه دولت را متعهد به طی کردن مسیر درست برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی بلندمدت می کند.

دایره جدید مراودات مالی؛ عنوان دیگر روزنامه دنیای اقتصاد محسوب می شود، در این مطلب می خوانیم: بانک مرکزی در بخشنامه 5 بندی به شفاف سازی دایره جدید روابط مالی مجاز برای بانک های کشور پرداخت. بخشنامه صادرشده را می توان تفسیر رسمی داخلی از تغییرات صورت گرفته پس از «اصلاح شیوه نامه رفع تحریم های ایالات متحده علیه ایران» از سوی وزارت خزانه داری این کشور تلقی کرد. این بخشنامه در 5 بند به توضیح 5 تغییر مهم صورت گرفته پرداخته و دایره ای که بانک ها و بنگاه های خارجی غیرآمریکایی را در رابطه با ایران محدود می کند، روشن کرده است. انتشار این بخشنامه می تواند سند راهنمایی برای نظام بانکی و فعالان اقتصادی باشد. این بخشنامه به طور خلاصه بیان می کند: 1- «خدمات دلاری بانک های غیرآمریکایی به اشخاص ایرانی بدون استفاده از نظام مالی آمریکا مجاز است»، 2-«همکاری موسسات مالی غیرآمریکایی با ایران ریسکی به شکل قطع همکاری نظام مالی آمریکا با آنها به همراه ندارد»، 3-«شرکت های تابعه شرکت های آمریکایی در خارج از آمریکا، مجاز به همکاری مالی و اقتصادی با اشخاص و نهادهای ایرانی هستند»، 4- «مالکیت اشخاص و نهادهای ایرانی مشمول تحریم های غیرهسته ای بر شرکت های ایرانی، بنگاه ها و بانک های خارجی را ملزم به قطع ارتباط نمی کند» و 5- «فقط اشخاص خارجی طرف مراودات مستقیم با ایران مجاز به شناسایی معمول طرف خدمات خود هستند و این امر برای اشخاص درگیر در مراودات غیرمستقیم برقرار نیست».

این روزنامه همچنین در صفحه نخست عنوان «بازآفرینی نقش قدرت های منطقه ای» را منتشر کرد و در ستون سرمقاله عنوان «چرا نرخ سود بانکی کاهش نمی یابد؟» به قلم ایمان نوربخش را به چاپ رساند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: