کد خبر: ۸۳۴۷۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - 05 October 2016
دیپلماسی ایرانی نگاه جدی به اقتصاد دارد و ایران و کشورهای منطقه ظرفیت های بالایی برای توسعه مناسبات در این بخش دارند و این همکاری ها می تواند در قالب های منطقه ای مانند آ.سه.آن و اکو و یا دو جانبه توسعه یابد و دکتر روحانی در چارچوب مناسبات دو جانبه در نخستین مرحله سفرش هانوی را هدف قرار داد.
 روزنامه مردم سالاری در صفحه سیاسی به مناسبت سفر حسن روحانی به ویتنام بررسی منافع اقتصادی و فرهنگی ایران با کشورهای آسیای جنوب شرقی پرداخت و نوشت: دیپلماسی ایرانی نگاه جدی به اقتصاد دارد و ایران و کشورهای منطقه ظرفیت های بالایی برای توسعه مناسبات در این بخش دارند و این همکاری ها می تواند در قالب های منطقه ای مانند آ.سه.آن و اکو و یا دو جانبه توسعه یابد و دکتر روحانی در چارچوب مناسبات دو جانبه در نخستین مرحله سفرش هانوی را هدف قرار داد.

در این گزارش که در شماره چهارشنبه 14 مهر 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: جنوب و شرق آسیا و یا آسیای جنوب شرقی یکی از مناطق بسیار مهم و استراتژیک جهان است که ده کشور اندونزی، مالزی، تایلند، سنگاپور، فیلیپین، برمه، برونئی، کامبوج، لائوس و ویتنام را شامل می شود. به لحاظ فرهنگی، جنوب شرق آسیا محل حضور و فعالیت جدی ادیان و آیین های مختلف است. 

در این منطقه، بزرگترین کشور مسلمان نشین جهان یعنی اندونزی با بیش از 250 میلیون نفر جمعیت و در کنار آن مالزی قرار دارد.حضور مسلمانان فرهیخته، معتقد و به روز در این کشورها بسیار فعال است. به همین دلیل برای مثال مالزی همیشه در عرصه جهان اسلام حضوری جدی داشته است.جنوب فیلیپین و جنوب تایلند را با بیش از 10 میلیون نفر مسلمان داریم که عمدتا از مسلمانان مترقی مالایی هستند.همچنین هفتاد درصد از جمعیت کشور برونئی را مسلمانان تشکیل می دهند.

در مجموع در این منطقه اسلام حضوری جدی دارد. همچنین رشد اقتصادی در این منطقه نیز از جمله ابعادی است که موجب اهمیت دو چندان کشورهای این منطقه می شود. آمار نشان می دهد حجم تجارت ایران با این منطقه در سال 2015 میلادی یک میلیارد و 291 میلیون و 800 هزار دلار بوده که سهم واردات ایران از این منطقه یک میلیارد و 78 میلیون و 740 هزار دلار است، اما سهم صادرات ایران به این منطقه تنها رقم 230 میلیون و 60 هزار دلار را به خود اختصاص داده است. 

دیپلماسی ایرانی نگاه جدی به اقتصاد دارد و ایران و کشورهای منطقه ظرفیت های بالایی برای توسعه مناسبات در این بخش دارند و این همکاری ها می تواند در قالب های منطقه ای مانند آ.سه.آن و اکو و یا دو جانبه توسعه یابد و دکتر روحانی در چارچوب مناسبات دو جانبه در نخستین مرحله سفرش هانوی را هدف قرار داد.

این عوامل موجب شده است این منطقه در سیاست خارجی کشورمان از جایگاه مهمی برخوردار باشد. از آغاز به کار دولت تدبیر و امید، اسفندماه سال 94 وزیر خارجه کشورمان با سفر به کشورهای این منطقه در جهت گسترش دیپلماسی ایرانی در آسیای جنوب شرقی تلاش کرد. 
در ادامه این سیاست قرار است امروز رئیس جمهور کشورمان یه این منطقه سفر کند. روحانی در حالی دومین سفر خود به این منطقه را طی یک سال و نیم گذشته انجام می دهد که دکتر «محمدجواد ظریف» رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نیز تاکنون چند سفر به منطقه داشته است و اسفند ماه سال گذشته از اندونزی، سنگاپور، برونئی و تایلند دیدن کرد و با بلندپایه ترین مقام های این کشورها به رایزنی پرداخت.

تعامل با منطقه جنوب شرق آسیا که در معادلات سیاسی و اقتصادی جهان بیش از پیش پررنگ شده است، در دیپلماسی ایرانی دولت یازدهم با تحرک بیشتری همراه شده که ریشه های این تعامل و پیامدهای آن می تواند در آینده روابط دوجانبه با کشورهای منطقه تاثیر بسزایی بجا بگذارد. یکی از سیاست های سازنده دولت یازدهم این است که بر خلاف دولت گذشته دیپلماسی فعالی را در همه مناطق در پیش گرفته است. 

توجه افراطی دولت قبل به این منطقه تاثیر چندان مثبتی در دیپلماسی کشور نداشته است. اما نگاه متعادل به هر منطقه و درک اهمیت کشورها در چارچوب توانمندی واقعی مسئله ای است که دیپلماسی دولت تدبیر و امید از آن غافل نشده است. در سفر رئیس جمهور کشورمان به کشورهای این حوزه، تنوع در روابط خارجی مهمترین پیغام به این منطقه قاره کهن و نگاه به شرق علاوه بر رایزنی با غرب برای توسعه همکاری ها است.

پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری جنوب شرق آسیا (تاک) که در آینده توسط کشورمان امضا خواهد شد در نشست امسال وزیران خارجه اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در لائوس نیز نشان توجه کشورهای این منطقه به ایران پس از اجرای برجام و تلاش برای افزایش همکاری ها در قالب بلوک منطقه ای علاوه بر دو جانبه است.

وزارت امور خارجه ویتنام روز شنبه اعلام کرد دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در یک سفر رسمی از 14 تا 16 مهر از این کشور جنوب شرق آسیا دیدن می کند و به نظر می رسد با توجه به سفر اسفند ماه سال گذشته «ترانگ تان سانگ» رئیس جمهوری سابق این کشور به تهران رایزنی های دو جانبه برای افزایش همکاری ها در بخش اقتصادی شکل گیرد. دو طرف قصد دارند برای توسعه همکاری ها در این بخش قدم بردارند و ضمن فعال کردن ظرفیت های دو کشور برای همکاری، میزان مبادلات دو جانبه را افزایش دهند.

**روابط اقتصادی ایران و ویتنام 
ایران و ویتنام روابط دیپلماتیک را از سال 1973 میلادی برقرار کردند و تلاش هایی برای توسعه مناسبات انجام شده است و روسای جمهوری وقت کشورمان در سال های 1374 و 1391 از هانوی دیدن کرده اند.

آمار نشان می دهد ارزش مناسبات اقتصادی ایران و ویتنام در سال 1390 حدود 162 میلیون دلار، سال 1391 حدود 195 میلیون دلار، سال 1392 حدود 191 میلیون دلار، سال 1393 حدود 350 میلیون دلار و سال 1394 حدود 357 میلیون دلار بوده است.

این در حالی است که ارزش کل صادرات ویتنام در سال گذشته میلادی به 162 میلیارد دلار و ارزش واردات این کشور به 165 میلیارد دلار رسید. ارزش صادرات ویتنام در سال 2010 میلادی 72 میلیارد و 200 میلیون دلار و ارزش واردات حدود 85 میلیارد دلار بوده است.

این آمار نشان می دهد 357 میلیون دلار مبادلات دو جانبه ایران و ویتنام مقابل 327 میلیارد دلار مبادلات این کشور با جهان رقم بالایی نیست و دیپلماسی ایرانی دولت یازدهم در بخش اقتصادی افزایش همکاری های اقتصادی پس از لعو تحریم های ناعادلانه غرب را مدنظر دارد.

ایران و ویتنام سال گذشته در سفر رئیس جمهوری سابق ویتنام به تهران چند موافقت نامه برای توسعه روابط امضا کردند. امضای موافقتنامه اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و جلوگیری از فرار مالیاتی در مورد مالیات بر درآمد، موافقتنامه همکاری های گمرکی، تفاهم نامه همکاری های علمی و فناوری، تفاهم نامه همکاری های تجاری و تفاهم نامه توسعه تجارت کالا بین دو کشور می تواند به نزدیکی روابط اقتصادی دو کشور بینجامد.

در سفر پیشین رئیس جمهور به کشور در اسفندماه سال گذشته روحانی بر ضرورت ارتقاء روابط علمی و فرهنگی ایران و ویتنام اشاره کرد و گفت: انتقال تجربیات، همکاری میان دانشگاه های ایران و ویتنام، تبادل استاد و دانشجو و برگزاری جشنواره های علمی و فرهنگی مشترک می تواند در تقویت روابط مراکز علمی و فرهنگی دو کشور تأثیرگذار باشد.

همچنین مبارزه با تروریسم و همکاری دو کشور در سازمان های بین المللی و منطقه ای مانند جنبش عدم تعهد و همچنین آ سه آن از جمله مواردی بود که مورد توجه رئیس جمهور قرار گرفته بود. آنچه مسلم است این است که روحانی در این سفر به دنبال تعمیق سیاست های پیشین و گسترش روابط است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: