کد خبر: ۸۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۹ - ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - 04 October 2016
پژوهشگران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به منظور کاهش هزینه‌های نگهداری نیروگاه‌ها، سیمولاتور آموزشی توربین‌ها را تولید کردند که تاکنون پنج سری از این سامانه در کشور به بهره‌برداری رسیده است.

بهنام فضایی‌فر، مجری طرح در گفت‌وگو با ایسنا عنوان دستاورد تولید شده را «سیمولاتور آموزشی طرح نیام» ذکر کرد و گفت: این سامانه متشکل از مجموعه‌ای برای آموزش نیروگاه‌های تولیدی و اجرایی شرکت مپنا طراحی و ساخته شده است.

وی با اشاره به اهمیت این پروژه خاطرنشان کرد: بیش از 170 توربین از سوی شرکت مپنا تولید شده است و در سطح کشور نصب و اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده است و از سوی دیگر آموزش‌های تخصصی توربین‌ها با ابزارهایی چون سیمولاتور میسر است.

فضایی‌فر با تاکید بر این‌که سامانه‌های آموزشی توربین‎ها به تعداد محدودی به کشورها فروخته می‌شود، اظهار کرد: علی‌رغم آن‌که در ایران تعداد زیادی توربین نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است؛ ولی به دلیل تحریم‌ها سیمولاتور آموزشی از خارج به کشور وارد نشده بود و بر این اساس اقدام به طراحی سامانه‌های آموزشی در این زمینه کردیم.

وی با تاکید بر این که سیمولاتور طراحی شده برای توربین‌های شرکت مپنا و همچنین شرکت ملی گاز بوده است، اضافه کرد: این سامانه‌ها در چند سایت نصب شده و به بهره‌برداری رسیده است.

این محقق یادآور شد: با توجه به این که تعداد زیادی از توربین‌های تحت لیسانس شرکت‌های تولیدکننده خارجی، در کشور تولید و یا ساخت داخل شده است، از این رو سیمولاتور آموزشی آن به ایران فروخته نشده بود و این در حالی است که آموزش‌های نیروی انسانی موجب خواهد شد استفاده از توربین‌ها بهینه شود، خطاهای اپراتور کاهش یابد و هزینه‌های نگهداری نیروگاهی کاهش یابد.

فضایی‌فر با تاکید بر این که سیمولاتورهای آموزشی موجب کاهش هزینه‌های نگهداری نیروگاه‌ها می‌شود، خاطرنشان کرد: از این رو ارزش این نوع سامانه‌ها ارزش‌هایی است که برای صاحبان نیروگاه‌ها و متولیان نیرو خواهد بود.

به گفته وی، سیمولاتور طرح نیام یکسری تولید شده است و دومین مجموعه آن در مرکز آموزش‌های مپنا در حال اجرا است، علاوه بر آن سیمولاتور آموزشی برای توربین‌های شرکت گاز تاکنون 2 مجموعه تولید شده و یک مجموعه دیگر برای این شرکت در دست اجرا است.   
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: