کد خبر: ۸۲۹۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - 28 September 2016
عقل دیپلماتیک هم در دنیا خوب چیزی است، ما باید هر موضوع را سر زمانش بگوییم. وقتی شما دو بند از قانون تان شبیه بقیه جهان نیست، چرا کلا می خواهید در لیست سیاه قرار بگیریم؟
 روزنامه شرق در شماره چهارشنبه هفتم مهر در تشریح تیتر یک، سخنان علی لاریجانی رییس مجلس را در علنی دیروز مجلس درباره FATF برجسته کرد و به نقل از وی نوشت: عقل دیپلماتیک هم در دنیا خوب چیزی است، ما باید هر موضوع را سر زمانش بگوییم. وقتی شما دو بند از قانون تان شبیه بقیه جهان نیست، چرا کلا می خواهید در لیست سیاه قرار بگیریم؟

این روزنامه با اشاره به عنوان پول ها کجاها خرج می شود؟، از قول محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال آورد: در کشوری که این همه ثروت دارد. طلا، سنگ، نفت دارد و گاز به دنیا صادر می کند، این همه پول درمی آورد، شما ببین پول ها کجاها خرج می شود! باید برویم و بگوییم در جامعه ما آدم هایی هستند که کلیه می فروشند که خرج جهیزیه بچه خود کنند! نمی خواهد جلوی این حقوق ها را بگیرید و بگویید مازاد آن را برگرداندیم. نمی خواهد این مازاد را برگردانید. پول آن آقای بابک زنجانی را برگردانید. کجاست؟ دادگاهش چه شد؟ دنبال این هستیم که بگوییم کارت سربازی فلان فوتبالیست ٧٠ میلیون جابه جا شده، این هم تخلف است. میلیاردی می برد، پولی که می رود کجا می رود؟ یک نفر بیاید بیلان هشت سال دولت گذشته و بیلان این چهار سال را بدهد. فقط می گویند مدیرش دستگیر شد.

یک - یک به نفع هیلاری، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: نخستین مناظره تلویزیونی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا نشان داد که به شکلی بی سابقه، «ایران» و نحوه برخورد با آن به مهم ترین مسئله غیرداخلی این کشور بدل شده است. هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها و دونالد ترامپ، نامزد تندرو جمهوری خواهان، مواضع و رویکردی کاملا متفاوت در این خصوص دارند. یک سوی میدان مردی است که با توپ و گلوله مقابل ایران ایستاده، می خواهد برجام را پاره و به قایق های ایران شلیک کند. سوی دیگر زنی است که اگرچه نرمش اوباما در مقابل ایران را ندارد، اما به مذاکره با ایران افتخار می کند. فریدون مجلسی تحلیلگر مسایل آمریکا در این باره گفت: اینکه اظهارات ترامپ و کلینتون در حد شعارهای انتخاباتی است یا فردای انتخابات عملی می شود یا اینکه مواضع کدام یک از دو کاندیدا برای مردم آمریکا جذاب تر است بعدا مشخص خواهد شد؛ اما آنچه روشن است، این است که توافق هسته ای و برجام در نتیجه میانه روی دولت های فعلی ایران و آمریکا حاصل شد و ادامه این مسیر نیز با ادامه همین مواضع میسر است.

این روزنامه با انتخاب عنوان تغییر مرزها به صلاح منطقه نیست، می نویسد: «هدیه خلف عباس»، رئیس مجلس سوریه که به دعوت علی لاریجانی همتای ایرانی خود به کشورمان سفر کرده است، دیروز در دومین روز از سفر خود میهمان حسن روحانی، رئیس جمهوری و علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، بود. روحانی در این ملاقات مهم ترین اولویت در سوریه را رساندن کمک های انسان دوستانه به مردم دانست و گفت: «جمهوری اسلامی ایران کمک به سوریه را در راستای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت در منطقه، ادامه خواهد داد جمهوری اسلامی ایران حفظ تمامیت ارضی، وحدت و یکپارچگی همه کشورهای منطقه از جمله سوریه را به عنوان یک اصل اساسی و کمک در راستای مبارزه با تروریسم و استقرار امنیت را وظیفه خود دانسته و معتقد است تغییر مرزها، هرگز به صلاح منطقه نخواهد بود».

روزنامه شرق با درج عنوان انتقاد اسحاق جهانگیری از حجم بزرگ دولت، نوشت: گله گذاری دولتی ها از بزرگی دولت تمامی ندارد. امری که البته از سوی بخش خصوصی هم بارها نقد شده است. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، دیروز در نشستی که برای گرامیداشت بازنشستگان برگزار شده بود، باز هم به این مسئله اشاره کرد و گفت: «بزرگی دولت به قدری است که باید درآمدها را صرف هزینه های جاری کرد». او همچنین یکی از چالش های دولت را سربارشدن صندوق های بازنشستگی بر بودجه دولت عنوان کرد.

این روزنامه همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «تذکر محمود صادقی در مجلس: درخواست رسیدگی به پرونده 12 هزار میلیاردی رئیس دولت قبل»، «روایت محمد هاشمی از فتوای امام(ره): «اوزون برون» چگونه حلال شد»، «روز داغ شورا»، «مجید ملانوروزی درباره سفر ٦٠ اثر گنجینه به اروپا: این ٦٠ اثر از میخ تا میخ بیمه است» و «ناگفته های اجرای تتلو روی ناو دماوند» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان «انتظار آمریکایی از مناظره» نوشته حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت خارجه را به چاپ رساند.
برچسب ها: FATF ، مجلس ، عقل دیپلماتیک
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: