کد خبر: ۸۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۳ - ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - 27 September 2016
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه با افزایش جمعیت در استان تهران در ۱۵ سال آینده تأمین آب سالم قطعاً با مشکلات کمّی و کیفی همراه خواهد بود، نسبت به نحوه مصرف آب هشدار داد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با تأکید بر اینکه با افزایش جمعیت در استان تهران در ۱۵ سال آینده تأمین آب سالم قطعاً با مشکلات کمّی و کیفی همراه خواهد بود، نسبت به نحوه مصرف آب هشدار داد.

به گزارش ایسنا، «خسرو ارتقایی» روز دوشنبه (۵ مهر) در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه آب و تاسیسات آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه روند کنونی افزایش جمعیت در تهران و شهرهای اقماری آن، تامین آب شُرب سالم و بهداشتی در استان را با دشواری و صرف هزینه های بالا همراه خواهد کرد، گفت: دغدغه تامین آب تهران و شهرهای اطراف در سال‌های آینده به دلیل افزایش جمعیت، سبب شده تا به فکر تامین آن از مسافت‌های طولانی‌تر باشیم.

وی ادامه داد: اکنون مطالعاتی برای انتقال آب از ارتفاعات البرز به تهران از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران در دست بررسی است که مقدار ۳۲۰ میلیون مترمکعب برای استان های تهران، قزوین و البرز پیش بینی کرده است.


ارتقایی با بیان اینکه در کنار این سیاست، برنامه‌هایی همچون بازچرخانی آب و اعمال سیاست‌های تشویقی و تنبیهی برای کاهش مصرف آب و فرهنگ‌سازی در دستور کار است، عنوان کرد: مصرف سرانه ۳۳۰ لیتری روزانه مصرف آب در کشور بسیار بالاست و باید با فرهنگ‌سازی نسبت به مدیریت مصرف اقدام کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به طرح احیا و تعادل‌بخشی گفت: برای اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی در استان، مقرر بود مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار به این شرکت اختصاص یابد، اما هنوز ریالی دریافت نشده است.

به گفته وی، در اجرای این طرح سال گذشته افزون بر یک هزار و ۲۰۰ و امسال ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز مسدود شد که در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیون مترمکعب اضافه برداشت از منابع آبی زیرزمینی جلوگیری شد.

به گفته ارتقایی، از ابتدای امسال در بیش از ۳۰ مورد به صاحبان چاه‌هایی که بیش از میزان تعیین شده از آب های زیرزمینی برداشت می‌کنند، اخطار داده شد که به این ترتیب افزون بر ۳.۵ میلیون مترمکعب از اضافه برداشت‌ها جلوگیری شد؛ این در حالی است که سقف برداشت از آب‌های زیرزمینی تهران در سال‌های گذشته بطور متوسط ۳۰ درصد بود که در نیمه نخست امسال به حدود ۲۶ درصد کاهش یافت.

وی درباره میزان بارش‌ها گفت: در سال آبی ۹۵- ۱۳۹۴ بطور متوسط بیش از ۲۴۷ میلی‌متر بارندگی در سطح استان گزارش شد که در همسنجی با سال آبی پیش از آن ۹ درصد افزایش نشان می‌دهد؛ با این وجود، متوسط بارش ها در همسنجی با میانگین بلندمدت ۱۶ درصد کاهش نشان می دهد.

ارتقایی میزان ذخایر سدهای پنج‌گانه تهران را در ابتدای سال آبی جدید ۸۰۸ میلیون مترمکعب برشمرد که شامل امیرکبیر ۱۵۳ میلیون مترمکعب، لتیان ۶۸ میلیون مترمکعب، لاز ۱۰۰ میلیون مترمکعب، القان ۳۱۲ میلیون مترمکعب و ماملو ۱۷۶ میلیون مترمکعب است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: