کد خبر: ۸۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - 23 September 2016
از همه دوستان و محبان لبنان و همه کسانی که می خواهند یک بحران جدید در خاورمیانه بروز نکند، می خواهم به لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید کمک کنند.
« تمام سلام» نخست وزیر لبنان با تاکید به اینکه « باید اعتراف کنیم حل مشکل خلاء ریاست جمهوری لبنان فقط دراختیار لبنانی ها نیست»، گفت: از همه دوستان و محبان لبنان و همه کسانی که می خواهند یک بحران جدید در خاورمیانه بروز نکند، می خواهم به لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری جدید کمک کنند.

به گزارش ایرنا ،تمام سلام عصر دیروز(پنجشنبه) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: لبنان با بحران سیاسی سختی مواجه است و پارلمان آن بیش از دو سال است که نتوانسته رئیس جمهوری جدید را انتخاب کند و این بحران به تعطیلی شبه کامل مجلس قانونگذاری و کند شدن فعالیت های قوه مجریه منجر شده و پیامدهای منفی برای وضعیت اقتصادی آن داشته است.

وی افزود: همه کشورهای برادر و دوست از اوضاع لبنان ، ویژگی های سیاسی و تاثیرپذیری آن از عوامل خارجی از جمله درگیری ها و اختلافات شدید در منطقه آگاه هستند، بنابر این باید اعتراف کنیم که حل مشکل خلاء ریاست جمهوری لبنان فقط دراختیار لبنانی ها نیست.

نخست وزیر لبنان تاکید کرد: از همه دوستان و محبان لبنان و همه کسانی که می خواهند یک بحران جدید در خاورمیانه بروز نکند، می خواهیم به لبنانی ها برای انتخاب رئیس جمهوری ، بازگشت تعادل به نهادهای قانونی و حمایت از زندگی مشترک مسالمت آمیز آن که همچنان الگوئی در خاورمیانه است، کمک کنند.

تمام سلام در بخشی از سخنان خود از اینکه شورای امنیت سازمان ملل بارها در حل نزاع های کشورهای مختلف به ویژه در منطقه خاورمیانه شکست خورده است، ابراز تاسف و بر اهمیت اصلاح این شورا به گونه ای که برآیند همه واقعیت های سیاسی ، اقتصادی و جمعیتی جهان باشد، تاکید کرد.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد:تکرار می کنیم که جنگ دردناک سوریه به بحران آوارگان منجر شده است و به همین دلیل لبنان اکنون رنج هائی را بیش از توان خود تحمل می کند.

« لبنان کشوری با مساحت کم (ده هزار کیلومتر مربع) حدود یک سوم جمعیت خود یعنی حدود یک و نیم میلیون آواره سوری را میزبانی می کند اما با وجود امکانات کم و ناکافی بودن کمک های مالی جهانی، در اجرای وظایف انسانی خود کوتاهی نکرده است».

نخست وزیر لبنان با بیان اینکه « لبنان پذیرش آوارگان جدید را متوقف کرده است» ، خاطرنشان کرد: از سازمان ملل متحد می خواهیم تا برای بازگشت امن و کریمانه آوارگان سوری به کشورشان و سکنی گزیدن آنان در مناطقی در داخل سوریه اقدام کند و ما برای تسریع در اجرای آن آماده همکاری با طرف های ذیربط هستیم.

تمام سلام گفت: باردیگر تاکید می کنیم که لبنان یک پناهگاه دائم نیست و تنها وطن لبنانی ها است.

وی تاکید کرد: لبنان همچنان با خطر تروریسم مواجه است و در رویاروئی های با تروریست ها هزینه های سنگینی را پرداخته و تعدادی از نظامیان و شهروندان غیرنظامی خود را از دست داده است.

تمام سلام گفت: بر التزام لبنان به مبارزه با این آفت تاکید می کنیم و همکاری منطقه ای و بین المللی برای مقابله با تروریسم را ضروری و با اهمیت می دانیم زیرا مبارزه با تروریسم طولانی است و تلاش ها زیادی را در همه سطوح نیازدارد.

نخست وزیر لبنان افزود: نقطه آغاز ضربه زدن به پدیده تروریسم، تلاش برای حل ریشه های آن، از بین بردن شرایط ایجاد و رشد آن مانند رفع محرومیت ها و ظلم ها و پاسخگوئی به مطالبات بر حق ملت ها در زمینه آزادی ، مساوات و کرامت و مقابله با همه گونه خشونت و تندروی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به گذشت ده سال از صدور قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد که لبنان به مفاد این قطعنامه پایبند است و از جامعه جهانی می خواهد تا اسرائیل را به توقف نقض مستمر حاکمیت لبنان و همکاری با نیروهای سازمان ملل برای حفظ صلح ( یونیفل) به منظور تکمیل ترسیم خط مرزی و عقب نشینی از منطقه شمال روستای الغجر، کشتزارهای شبعا و بلندی های کفرشوبا وادار کند.

تمام سلام تصریح کرد: لبنان از حق کامل خود در آب ها و منابع طبیعی مانند گاز و نفت در منطقه اقتصادیش در دریای مدیترانه کوتاه نمی آید و براین اساس از دبیرکل سازمان ملل که ماه مارس گذشته به لبنان سفر کرد، خواستیم تا همه تلاش خود را برای ترسیم مرزهای دریائی بین لبنان و اسرائیل (فلسطین اشغالی) بکار گیرد. 

وی تاکید کرد: لبنان ، ادامه اشغال سرزمین فلسطین توسط اسرائیل ، محاصره نوارغزه و مانع تراشی در مقابل عملیات بازسازی ویرانه های تجاوز آن در تابستان سال 2014 را محکوم می کند و خواستار اجرای قوانین مرتبط با جنایات جنگی علیه اسرائیل و جلوگیری از فرار آن از مجازات است.

نخست وزیر لبنان گفت: اسرائیل را مسئول شکست تلاش ها برای حل مسالمیت آمیز منازعه عربی - اسرائیلی می دانیم و بر ضرورت حل عادلانه ، همه جانبه و دائمی این منازعه براساس قطعنامه های 242 و338 شورای امنیت سازمان ملل و توافق سازش مادرید و ابتکار سازش عربی و همچنین برحق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان براساس قطعنامه های بین المللی تاکید داریم. 

تمام سلام با اشاره به خشونت های بزرگ در مشرق عربی ، نابودی خانه ها ، بیمارستان ها و عبادتگاه ها ، مهاجرت ملت ها از سرزمین شان به سوی سرنوشتی نامعلوم، افزود: از همه قدرت های موثر می خواهیم با خروج از حالت شک و تردید، مسئولیت های خود را تحمل و برای توقف خونریزی های و بازگشت امنیت و ثبات به منطقه ما اقدام کنند. 

وی خاطرنشان کرد: از همه می خواهیم تلاش های موثر و صادقانه خود را برای مبارزه با تروریسم افزایش دهند و تاکید می کنیم که شرط اول برای تثبیت ثبات و از بین رفتن زمینه های خشونت در خاورمیانه پاسخگوئی به مطالبات بر حق ملت ها در زندگی توام با استقلال ، کرامت و آزادی و ایجاد حل عادلانه قضیه فلسطین است.

نخست وزیر لبنان تصریح کرد:خواستار برقراری روابط مسالمت آمیز بین کشورهای منطقه مبتنی بر قاعده حسن هم جواری ، احترام به حاکمیت کشورهای دیگر و دخالت نکردن در امور دیگران و همچنین تقویت فرهنگ صلح و گفت وگو هستیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: