کد خبر: ۸۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۵ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - 18 September 2016
دونالد ترامپ یک بار دیگر به سیاست های کنترل اسلحه هیلاری کلینتون حمله و سخنان تحریک آمیزی علیه وی ایراد کرد. او همچنین گفت روند مذاکراتی را که باراک اوباما با کوبا در راستای آزادی های تجاری و برقراری روابط دیپلماتیک با هاوانا انجام داده به حالت قبل باز می گرداند.

روزنامه اعتماد در صفحه جهان نوشت: دونالد ترامپ یک بار دیگر به سیاست های کنترل اسلحه هیلاری کلینتون حمله و سخنان تحریک آمیزی علیه وی ایراد کرد. او همچنین گفت روند مذاکراتی را که باراک اوباما با کوبا در راستای آزادی های تجاری و برقراری روابط دیپلماتیک با هاوانا انجام داده به حالت قبل باز می گرداند.

در این گزارش که در شماره یکشنبه 28 شهریور 1395 خورشیدی منتشر شد، می خوانیم: سخنان تحریک آمیز دونالد ترامپ، نامزد جمهوریخواهان علیه هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا ادامه دارد. ترامپ که جمعه شب به میامی رفته بود تا در میان هواداران خود به سخنرانی بپردازد یک بار دیگر به سیاست های کنترل اسلحه هیلاری کلینتون حمله و سخنان تحریک آمیزی علیه وی ایراد کرد.

دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه امریکا در واکنش به سخنان هیلاری کلینتون درباره وضع مقررات شدیدتر برای دسترسی به سلاح در امریکا گفت که محافظان هیلاری کلینتون باید خلع سلاح شوند تا ببینیم که چه اتفاقی برای او خواهد افتاد.

آقای ترامپ در جمع هوادارانش تاکید کرد که نامزد حزب دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری امریکا خواهان از بین بردن متمم دوم قانون اساسی امریکا است که از حق مردم برای نگه داشتن و حمل سلاح حفاظت می کند.

دونالد ترامپ افزود: «به نظر من محافظان او (هیلاری کلینتون) باید خلع سلاح شوند. آنها باید سلاح های خود را کنار بگذارند زیرا او سلاح نمی خواهد. سلاح های شان را بگیریم و ببینیم چه اتفاقی برای او خواهد افتاد. این شرایط بسیارخطرناک خواهد بود.»

ترامپ در ادامه به طرفداران خود گفت که من می توانم یک مدافع سرسخت متمم دوم قانون اساسی امریکا باشم در صورتی که کلینتون حق حمل سلاح را تخریب می کند.

رابی موک، مدیر انتخاباتی هیلاری کلینتون اظهارات ترامپ را به شدت محکوم کرد. او گفت: ترامپ باز هم به خشونت دعوت کرده است. چنین اظهارنظری برای یک نامزد ریاست جمهوری امریکا باید ممنوع باشد.

مدیر انتخاباتی هیلاری کلینتون تاکید کرد: تفاوتی نمی کند که ترامپ با این اظهارنظرش درصدد تحریک شرکت کنندگان در تجمع بود یا صرفا شوخی کرده است. این یک خصوصیت غیرقابل قبول برای کسی است که می خواهد فرمانده عالی نیروهای مسلح شود. اظهارات ترامپ نه تنها با واکنش منفی مخالفان سیاسی او، بلکه با انتقاد سیاستمداران جمهوریخواه نیز مواجه شده است. 

استوارت استیونس، مشاور میت رامنی، نامزد جمهوریخواهان در انتخابات 2012 گفته است سرویس مخفی ایالات متحده باید درباره تهدیدهای ترامپ تحقیق کند.
سخنان تحریک آمیز ترامپ علیه هیلاری نخستین بار نیست که رخ می دهد، گفتنی است در حدود یک ماه پیش ترامپ عنوان کرده بود: اگر خانم کلینتون به قدرت برسد تلاش خواهد کرد تمام کرسی های دیوان عالی را به قضاتی بدهد که مخالف مالکیت اسلحه هستند و مردم نمی توانند جلوی این کار را بگیرند.

او با لحنی مبهم افزود: شما نمی توانید کاری کنید اما نمی دانم، شاید طرفداران متمم دوم بتوانند کاری بکنند و این را می توانم به شما بگویم که روز بسیار ناگواری خواهد بود. در زمانی که این سخنان مطرح شد بسیاری ترامپ را متهم کردند که کلینتون را تهدید به ترور کرده است و علیه او موضع گیری سختی صورت گرفت.

گفتنی است در ماه های گذشته ترامپ همواره کلینتون را متهم می کند که در صورت راهیابی به کاخ سفید قانون نگهداری و حمل سلاح شخصی را تغییر خواهد داد. کلینتون اما بارها این اتهام را رد کرده و می گوید او تنها خواستار اعمال مقررات دقیق در فروش سلاح های شخصی است تا این سلاح ها به دست جنایتکاران، مظنونان به ترور یا افراد فاقد تعادل روانی نیفتد. 

در هشت سال گذشته باراک اوباما بارها و پس از هر کشتاری که در گوشه و کنار امریکا رخ می داد خواستار اعمال مقررات سختگیرانه برای خرید و نگهداری اسلحه شخصی شد اما هر بار با مقاومت سرسختانه کنگره مواجه شده و تاکنون در انجام این کار ناکام مانده است.

**توافق با کوبا را لغو می کنم
دونالد ترامپ در ادامه سخنان جنجالی روز جمعه خود گفت روند مذاکراتی را که باراک اوباما با کوبا در راستای آزادی های تجاری و برقراری روابط دیپلماتیک با هاوانا انجام داده به حالت قبل باز می گرداند. 

ترامپ گفته است که امریکا باید یک معامله بهتر با کوبا انجام دهد. وی افزود: معامله اوباما با هاوانا به صورت یک طرفه بود و با بهره شخصی تنها برای رژیم کاسترو بود. گفتنی است ایالات متحده پس از پنجاه سال قطع روابط با هاوانا در جولای سال 2015 روابط را از سر گرفتند؛ موضوعی که جمهوریخواهان چندان با آن موافق نبودند. 

ترامپ در سخنان خود تاکید کرد که اوباما با فرمان اجرایی خود امتیازاتی به رژیم کاسترو اعطا کرده که به این معنی است که رییس جمهور بعدی می تواند آن را معکوس کند و این کاری است که من انجام خواهم داد مگر اینکه رژیم کاسترو در دیدار با یکدیگر خواسته های ما را قبول کند.
ترامپ در مورد پیش شرط های خود گفت: این خواسته ها شامل آزادی مذهبی و سیاسی برای مردم کوبا و آزادی زندانیان سیاسی است.

اظهارات ترامپ در خصوص آزادی زندانیان سیاسی در حالی مطرح می شود که کوبا در ژانویه 2015، 53 زندانی سیاسی مورد نظر امریکا را به عنوان بخشی از معامله در مورد از سرگیری روابط دیپلماتیک با ایالات متحده بود آزاد کرد.

با این وجود هرچند تحریم های امریکا علیه هاوانا کماکان باقی مانده است اما اوباما با یکسری از قوانین و مقررات اجازه می دهد تا شرکت های امریکایی برای فروش محصولات خود به کوبا بروند. اوباما استدلال می کند که بازگشایی روابط کمک خواهد کرد که کوبا یک جامعه آزادتر با کمک کشورهای باز جهان شود.

با این وجود دونالد ترامپ در سپتامبر 2015درباره بازگشایی روابط با کوبا گفت: «من فکر می کنم این خوب است.» وی ادامه داد: من فکر می کنم این کار خوب است. اما فکر می کنم می توانستیم بهتر معامله کنیم. پنجاه سال کافی است. بازکردن روابط با کوبا خوب است. 

من فکر می کنم می توانیم یک معامله قوی تری انجام دهیم. اما ترامپ در مصاحبه ای دیگر در ماه مارس عنوان کرد که منظور از باز کردن یک هتل بوده است. او گفت من فکر می کنم که کوبا دارای پتانسیل خالص بوده و من فکر می کنم کوبا بسیار خوب است.
*منبع: روزنامه اعتماد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر: